دبیر کل ناتو: نباید اجازه دهیم کشتار سربرنیتسا دوباره اتفاق بیفتد

دبیر کل ناتو در پیامی در توئیتر با اشاره به کشتار سربرنیتسا در 25 سال پیش نوشت که هرگز نباید اجازه داد چنین اتفاقی دوباره بیفتد.
کد خبر: ۴۰۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵ - 11July 2020

دبیر کل ناتو: نباید اجازه دهیم کشتار سربرنیتسا دوباره اتفاق بیفتدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز شنبه در پیامی در توئیتر به کشتار سربرنیتسا در قلب اروپا اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «کشتار سربرنیتسا در قلب اروپا اتفاق افتاد. 25 سال گذشت. همه ما یک مسئولیت داریم: همیشه به یاد داشته باشیم که هرگز اجازه ندهیم دوباره اتفاق بیفتد.»

جنگ بین صرب‌ها و مسلمانان بوسنی که از پیامدهای تجزیه کشور «یوگوسلاوی» بود، از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی به طول انجامید و هزاران کشته برجای گذاشت.

به‌طور کلی آن‌چه در خلال این جنگ به کشتار سربرنیتسا مشهور شد، در ماه ژوئن سال آخر جنگ رخ داد و در نتیجه آن بیش از 8 هزار مسلمان قتل عام شدند.

سال گذشته دادگاه عالی هلند، دولت وقت این کشور را بخاطر کشتار ۳۵۰ مرد مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ محکوم کرد.

در جریان جنگ صرب ها و مسلمانان بوسنی، چهارصد نیروی حافظ صلح هلندی به یک «منطقه امن» به نام «سربرنیتسا» اعزام شده بودند تا از هزاران پناه‌جوی مسلمان دربرابر نیروهای صرب محافظت کنند.

اما دادگاهی در هلند دریافت که نیروهای هلندی با این‌که می‌توانستند به ۳۵۰ مردی که به این پایگاه پناه آورده بودند اجازه دهند در آن بمانند، آن‌ها را به نیروهای صرب تحویل دادند.

این در حالی انجام شده بود که از خطر آزار یا کشته‌شدن آن‌ها توسط سربازان صرب باخبر بودند و به‌صورت آگاهانه و غیرقانونی دست به چنین اقدامی زدند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار