بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان به مناسبت سالروز عملیات «رمضان»؛

عملیات رمضان نقطه حساسی در حرکت تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان به مناسبت فرارسیدن سالروز عملیات غرور آفرین «رمضان» بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۴۰۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳ - 12July 2020

بیانیه اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان به مناسبت سالروز عملیات «رمضان»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان به مناسبت فرا‌رسیدن سالروز عملیات غرور آفرین «رمضان» بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

هشت سال دفاع مقدس مملو از صحنه‌های رشادت، دلاوری، ایثار و شهادت طلبی رزمندگان اسلام در مصاف با دشمن بعثیِ متجاوز به سرزمین ایران اسلامی می‌باشد. رزمندگان اسلام در طی این هشت سال با حضور در عملیات‌های مختلف، شجاعانه از کیان مرز و بوم خود دفاع کرده و با آمادگیِ رزمیِ آمیخته با ایمان و آگاهی ضربات سختی به دشمن وارد نموده و خالق حماسه‌های ماندگار شدند. از جمله این عملیات‌ها، عملیات افتخارآفرین «رمضان» است که طی  پنج مرحله از تاریخ 22/‌4/ 61 آغاز شد و تا تاریخ 6/5/ 61 به طول انجامید. این عملیات در منطقه عملیاتی جنوب و در شرق شهر استراتژیکی بصره به وقوع پیوست.

 آزادسازی قسمت‌هایی از خاک پاک ایران اسلامی که در دست متجاوزان عراقی بود و برداشته شدن آتش توپخانه ارتش عراق از شهرهای مرزی جنوب و غرب ایران از مهمترین اهداف عملیات رمضان بود.

در این عملیات رزمندگان اسلام توانستند عراق را تا عمق 25 کیلومتری مرز داخلی‌اش به عقب برانند و شهرهای کشورمان را از بُرد توپخانه عراق دور کنند. در عملیات رمضان  40 کیلومتر مربع از مناطق در اشغال نیروهای بعثی آزاد شد و پاسگاه مهم زید عراق و محورهای شمالی و شمال غربی این پاسگاه به تصرف نیروهای ایران درآمد.  

رزمندگان اسلام طی این عملیات موفق شدند ضربات سنگینی به نیروهای دشمن وارد کنند. کلا 4 لشکر و 3 تیپ زرهی دشمن بین 20 تا 60 درصد منهدم شد و 9 تیپ پیاده دشمن بین 20 تا 100 درصد خسارت و تلفات را متحمل گردیدند.

در عملیات رمضان 101 تانک عراقی به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد که تعدادی از آنها تانک‌های مدرن تی 72 بودند. در مناطق آزاد شده داخل خاک عراق 3 انبار بزرگ مهمات با انواع گوناگون مهمات سالم به تصرف نیروهای ایرانی درآمد و 12 عراده توپ 130 میلیمتری و چند قبضه توپ سبک دیگر به غنیمت گرفته شد و 35 خودرو سنگین و سبک که در مناطق عملیاتی جا مانده بود به تصرف نیروهای ایرانی درآمد.

بعد از این عملیات دشمن بعثی با حمله به شهرهای ایران و بمباران مناطق مسکونی سعی می‌کرد شکست‌های خود را در جبهه‌ها از طریق کشتن مردم بی‌دفاع شهرها جبران کند.

عملیات رمضان نقطه حساسی در حرکت تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود. مراکز قدرت و رسانه‌های خبری دنیا طی آن چند روز حساسیت ویژه‌ای در مورد حوادث منطقه و حرکت نیروهای ایران ابراز داشتند. تلویزیون انگلیس خبر پیشروی نیروهای ایرانی را انتشار داد و آینده منطقه را با توجه به این که ایران به عنوان یک کشور قدرتمند وارد صحنه شده برای غرب خطرناک توصیف کرد.

در پایان اداره‌کل حفظ آثار و نشرارزش‌‌های دفاع مقدس لرستان ضمن گرامیداشت سالروز عملیات رمضان و تعظیم و تکریم مقام شامخ امام امت (ره) و شهیدان هشت سال دفاع مقدس و تاکید بر پیروی از منویات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بازنمایی ابعاد و زوایای مختلف جنگ تحمیلی هشت ساله و دفاع مقدس ملت ایران برای نسل جوان را در زمرة مؤلفه‌های بازدارندگی و از عوامل جلوگیری از تحریف تاریخ جنگ قلمداد کرده و دفاع مقدس را پشتوانه اصلی هویت و فرهنگ انقلاب اسلامی و صحنه نمایان سازی وحدت، اراده، اقتدار و عظمت ملت ایران در برابر جبهه دشمن و توطئه جهانی علیه جمهوری اسلامی می‌داند که توانسته است الگوی نوین مقاومت مردمی ضد نظام سلطه و صهیونیسم و مقابله با جنگ‌های نیابتی و تروریسم تکفیری در منطقه را فراروی ملت‌های مسلمان قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار