اردوغان و پوتین درباره سوریه و لیبی رایزنی کردند

ریاست جمهوری ترکیه از گفت‌و‌گوی تلفنی «رجب طیب اردوغان» با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود درباره روابط دوجانبه و تحولات سوریه و لیبی خبر داد.
کد خبر: ۴۰۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ - 13July 2020

اردوغان و پوتین درباره سوریه و لیبی رایزنی کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که مقام‌های آنکارا و مسکو طی روزهای اخیر درباره درگیری‌های لیبی اظهارنظرهای مختلفی کرده‌اند، روسای جمهور دو کشور در یک تماس تلفنی با هم درباره لیبی، سوریه و دیگر موضوعات رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر ریاست جمهوری ترکیه امروز دوشنبه از رایزنی تلفنی رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه خبر داد.

طبق اعلام آنکارا، همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، اوضاع و تحولات لیبی و سوریه از محورهای گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور دو کشور بود.

در بیانیه ریاست جمهوری ترکیه آمده که اردوغان و پوتین علاوه بر رایزنی درباره تقویت روابط دوجانبه ترکیه و روسیه و همکاری در زمینه مقابله با ویروس کرونا، اوضاع لیبی و سوریه را مورد ارزیابی قرار دادند و درباره دیگر موضوعات منطقه‌ای هم صحبت کردند.

تماس تلفنی اردوغان و پوتین در حالی انجام شده که طی روزهای اخیر وزرای خارجه دو کشور درباره تحولات لیبی اظهاراتی مطرح کرده بودند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیشتر گفته بود که نیروهای «ارتش ملی لیبی» (وابسته به ژنرال خلیفه حفتر) آمادگی امضای سند آتش‌بس پیشنهادی مسکو با «دولت وفاق ملی لیبی» را دارند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اما در پاسخ به این اظهارنظر گفته بود که دولت وفاق ملی برای پذیرش آتش‌بس پیش شرط‌هایی دارد و یکی از این پیش شرطها عقب نشینی نیروهای حفتر است.

ترکیه یکی از حامیان دولت وفاق ملی لیبی است و در حمایت از این دولت که از نظر بین‌المللی دولت مشروع بین‌المللی است، نیروی نظامی و تجهیزات به لیبی اعزام و ارسال کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

بحران لیبی با دخالت‌های طرف‌های خارجی و حمایت آنها از یکی از دو طرف اصلی این درگیری‌ها سبب شده پیچیدگی‌های تحولات لیبی شدت یابد.

بنا بر گزارش‌ها روسیه، مصر، امارات عربی متحده، فرانسه و برخی دیگر از حفتر حمایت ‌می‌کنند و ترکیه در کنار قطر و برخی دیگر از کشورها حامی دولت وفاق ملی هستند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها