یادداشت/ بنت‌الهدی احمدی

نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» در جامعه

وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، تبدیل تهدیدها به فرصت از طریق تولید و انتشار محتوای جذاب و به‌روز در رابطه با فرهنگ «عفاف و حجاب» در فضای مجازی و کنترل بحران بی‌حجابی در این عرصه است.
کد خبر: ۴۰۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ - 15July 2020

گروه استان‎های دفاع‌پرس-بنت‌الهدی احمدی: 21 تا 27 تیر به عنوان هفته «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده، هفته‌ای که یادآور قیام خونین 21 تیر سال 1314 در مسجد گوهرشاد و خروش مردم برای پاسداشت و صیانت از تاریخ و هویت ملی-مذهبی ایرانیان است.

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) فرموده اند: «حجاب حقیقتی است که به تنهایی حریف تمام شجاعت فرهنگ غربی است. حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن کفه آبرو و احترام اوست، این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله حجاب تشکر کرد.»

اما امروزه نوک پیکان جنگ نرم دشمنان، حذف حجاب اسلامی و در پی آن شیوع بی بندوباری و تزلزل بنیان خانواده‌ها را نشانه رفته و از مهم‌ترین مواردی که به‌ویژه در فضای مجازی دستخوش هجمه‌های زیادی شده، مسأله «حجاب و عفاف» است.

امروز، فضای مجازی به شدت فرهنگ و سنت جامعه ایرانی را تحت تأثیر قرار داده و جوامع سنتی را با چالش‌های زیادی روبرو کرده، به طوری که انتشار تصاویر بی‌حجاب برای بسیاری از کاربران، به امری عادی تبدیل شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد که به عنوان یکی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته کشور در حال گذار از سنت به مدرنیته است نیز از این موضوع مستثنی نبوده و انتشار تصاویری با لباس محلی این استان، اما متاسفانه با آرایش‌های غلیظ و زننده، هویت زن لر و عشایر را نشانه رفته و از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای فضای مجازی است.

این در حالی است که لباس اصیل زنان استان کهگیلویه و بویراحمد، علاوه بر زیبایی بی‌نظیر، پوشانندگی خاصی دارد که نشان از باورهای دینی و مذهبی و اهمیت به مقام و منزلت زن در فرهنگ عشایر داشته و همین عوامل منحصر به فرد سبب شده که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت برسد.

از آنجا که لباس، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های حفاظت از فرهنگ بومی یک منطقه، محسوب می‌شود، صیانت از این فرهنگ، وظیفه تک تک اقشار جامعه بوده و لازم است که مسئولان و تصمیم‌گیران فرهنگی استان با بهره‌گیری از بصیرت و شناخت کامل جریانات نفوذ در مسائل فرهنگی، برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن هویت زن لر چاره‌ای بیاندیشند.

وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، تبدیل تهدیدها به فرصت از طریق تولید محتوای جذاب و به‌روز در رابطه با فرهنگ «عفاف و حجاب» در فضای مجازی و کنترل بحران بی‌حجابی در این عرصه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار