دبیر «اتحادیه بین‌المللی امت واحده» مطرح کرد/

اهداف"کاروان ایران سرزمین برادری"؛ معرفی فضای برادری در ایران برای مخاطبان بین المللی

دبیر «اتحادیه بین‌المللی امت واحده» گفت: اهداف این حرکت در چند سطح تعریف شده است، که برای مخاطبان بین‌المللی، نمایاندن فضای برادری میان اهل سنت و اهل تشیع در ایران مطرح است.
کد خبر: ۴۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶ - 08February 2015

اهداف

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه بینالمللی امت واحده، «سیدسلیم غفوری» دبیر «اتحادیه بینالمللی امت واحده» ایده کاروان ’ایران، سرزمین برادری‘ را مربوط به زمان بعد از «سفرسوریه» دانست و گفت: «تجربه موفقِ همراهی جمعی از هنرمندان و اساتید بنام دانشگاه با کاروان «زائران صلح سوریه» ، باعث شد که با امیدواری بیشتری به استفاده از ظرفیت هنرمندان و نخبگان و چهره های مردمی بیندیشیم.» کاروان «زائران صلح سوریه» فروردین ماه امسال و با حضور چهره هایی چون بهروز افخمی، رضا امیرخانی، محمدحسین جعفریان، مولوی حسین بر، حجت الاسلام زائری، محمدرضا شهیدی فرد، ابوالقاسم طالبی، ناصر فیض، دکتر مرندی، محسن مومنی از ایران و جمعی از فعالان ضدجنگ بینالمللی برگزار شد.

غفوری درباره اهداف کاروان ’ایران، سرزمین برادری‘ گفت: «اهداف این حرکت در چند سطح تعریف شده است.برای مخاطبان بینالمللی، نمایاندن فضای برادری میان اهل سنت و اهل تشیع در ایران مطرح است. برای فضای داخل هم، پررنگ کردن نگاه و رویکرد میان فرهنگی در تعاملات شیعیان و اهل سنت و دوری از تعصبات نابجا و اصلاح تصویر ذهنی طرفین از یکدیگر که بعضا در رسانه ها به طور نادرست و معوجی ارائه می شود- مد نظر قرار گرفته است».

غفوری دربارۀ ویژگیهای این حرکت فرهنگی گفت: «جلوه و اجرای مردمیِ این حرکت شاید مهمترین ویژگی آن باشد. برنامههایی که در مناسبتها یا موضوعات خاص در کشور، مانند هفتۀ وحدت یا موضوع همبستگی مذهبی برگزار میشود، نوعاً رنگوبوی دولتی دارد و بدون نوآوری و جذابیتهای لازم برگزار میشود. مردم هم با کارهای اینچنینی زیاد ارتباط برقرار نمیکنند. بنابراین در کاروان «ایران، سرزمین برادری» این ملاحظه را داشتیم که کار مردمی باشد و از کارهای فرمایشی فاصله بگیریم.»

ویژگی دیگر کاروان «ایران، سرزمین برادری» که غفوری به آن اشاره کرد، «تلاش برای اعتمادسازی بین مذهبی» است.

وی ادامه داد: «اختلافات فقهی مسئلهای نیست که بهخودیِ خود به دشمنی و کدورت بینجامد. اما به دلایل مختلف در طول تاریخ، حکومتهایی که صرفهشان در اختلاف مسلمانان بوده، این اختلافات را بهانهای برای دستاندازی به مسلمانان کردهاند. همین الآن هم چنین حکومتهایی را در سطح منطقه یا فراتر از آن شاهد هستیم. اما در اندیشۀ اسلام ناب، به تأسی از سیرۀ معصومین، وحدت جایگاهی بنیادین دارد. اعتماد، لازمۀ وحدت و همدلی بین مسلمانان است و این کاروان هم در همین راستا قصد دارد اعتمادی را که شایسته است بین مسلمانان وجود داشته باشد، پررنگتر کند. امروز، همدلی و وحدت، علاوه بر تکلیفِ مسلمانی و ضرورتهای منطقی برای همزیستی، ضرورتهای تاریخی و تمدنی هم دارد.».

غفوری در پایان اعضای کاروان را نمایندۀ قشرهای مختلف مردم دانست و با اشاره به اینکه «سعی شده از قشرهای مختلفی که دارای وجهۀ هنری و فرهنگی هستند، بدون توجه به ذائقۀ سیاسیشان، برای شرکت در کاروان دعوت شود»، افزود: «نمایاندن هویت ملی مشترک و حفظ پیرنگ اسلامی، جزو نکاتی بود که برای این کاروان و ترکیب اعضای آن مدنظر داشتیم.»

شایان ذکر است، کاروان «ایران، سرزمین برادری» در روزهای پایانی بهمنماه به سه استان گلستان (مناطق شرقی استان)، کردستان و سیستانوبلوچستان سفر میکند.

«دیدار رودررو با مردم»، «گفتوگو با علما، نخبگان و هنرمندان مؤثر سه استان کردستان، گلستان و سیستانوبلوچستان»، «تجلیل از فعالان عرصۀ وحدت» و... برخی از برنامههای این سفر سهروزه را تشکیل میدهد.

انتهای پیام/ک.ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار