هشدار مجدد اتحادیه اروپا درباره اقدامات دولت ترکیه در مدیترانه

اتحادیه اروپا مجددا نسبت به برخی اقدامات ترکیه در دریایی مدیترانه از جمله حفاری در «منطقه اقتصادی قبرس» و حضور نظامی در لیبی هشدار داد.
کد خبر: ۴۰۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳ - 14July 2020

هشدار مجدد اتحادیه اروپا درباره اقدامات دولت ترکیه در مدیترانهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، اتحادیه اروپا روز سه شنبه از دولت ترکیه درخواست کرد نسبت به تحرکات خود در مدیترانه و همچنین حضور نظامی در لیبی تجید نظر کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با «غیرقانونی» خواندن حفاری‌های گازی ترکیه در دریای مدیترانه و منطقه اقتصادی قبرس، از آنکارا خواسته این اقدامات را متوقف کند.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته میلادی به این سو به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته است. نیروی دریایی ترکیه چندی قبل برای نمایش قدرت به همسایگان خود یک رزمایش در دریای اژه برگزار کرد.

اتحادیه اروپا همچنین از آنکارا خواسته در زمینه تبدیل «ایا صوفیه» به مسجد تجدید نظر کند.

این در حالی است که دیوان عدالت اداری ترکیه روز جمعه مصوبه هیأت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ را که بر اساس آن مسجد ایا صوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد. به این ترتیب مدیریت ایا صوفیه به سازمان امور دینی ترکیه واگذار شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که از حامیان تغییر کاربری ایا صوفیه بود، در پیامی در شبکه‌های اجتماعی ضمن تبریک، ابراز امیدواری کرد که این امر سبب خیر شود.

اتحادیه اروپا روز سه شنبه همچنین از دولت ترکیه خواست به توافق لیبی احترام گذارد. لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر از یک سال قبل با حمایت مصر، امارات و عربستان با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج مواجه شده و اخیرا نیز شکست‌های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار