همکاری ابوظبی و تل‌آویو برای تجزیه یمن/ پای رژیم صهیونیستی چگونه به یمن باز شد؟

امارات عربی متحده از زمان آغاز جنگ علیه ملت یمن که با همکاری عربستان سعودی صورت گرفته، دست کمک به سمت رژیم صهیونیستی دراز کرد تا بتواند یمن را تجزیه کند.
کد خبر: ۴۰۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ - 17July 2020

همکاری ابوظبی و تل‌آویو برای تجزیه یمن/ پای رژیم صهیونیستی چگونه به یمن باز شد؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هانی بن بریک» نایب رئیس هیأت موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب یمن) اوایل تیر ماه جاری در اظهاراتی جنجالی گفته بود که «اگر ما با پسر عموهای یهودی خود در حکومت اسرائیل رابطه داشته باشیم، آن را علنی خواهیم کرد».

بن بریک که مهمترین و شاخص‌ترین چهره وابسته به امارات عربی متحده در یمن است با تایید این ادعای رژیم صهیونیستی که در خاک خود حضور دارد و اشغالگر نیست، تصریح کرد: «شورای انتقالی هیچ دشمنی با هیچ دولت یا دین یا شخصی در جهان ندارد».

منابع خبری صهیونیستی نیز اخیرا از شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) تحت عنوان «دوست جدید مخفیانه اسرائیل در یمن» یاد و تأکید کردند که تماسهای مخفیانه‌ای بین طرفین در جریان است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، ابوظبی چندین بار دیدارهایی بین شورای انتقالی و مسئولان صهیونیست ترتیب داد؛ به گونه‌ای که امارات از همان آغاز جنگ علیه ملت یمن، از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرده بود.

به گفته این منابع، چنین دیدارهایی بین شورای انتقالی و مسئولان صهیونیست افزایش یافت و دامنه آن به کشورهای شاخ آفریقا رسید. پس از آن، شرکتهای صهیونیستی نیز به عناصر تروریستی شورای انتقالی در احداث اردوگاه و پایگاه نظامی کمک و سلاح و ابزارهای خود را به آنان ارائه می‌کردند.

منابع مذکور تصریح کردند، ابتدا دیدارهای صهیونیستها با عناصر وابسته به امارات به صورت مخفیانه در ابوظبی و آفریقا برگزار می‌شد، ولی پس از مدتی، صهیونیستها در قالب گردشگر و کارشناس پروژه، به «عدن»، «حضرموت»، «بلحاف» و «سقطرى» سفر می‌کردند. کما اینکه آموزش نیروهای شورای انتقالی توسط صهیونیستها عمدتا در پایگاههای نظامی امارات در کشورهای شاخ آفریقا صورت می‌گرفت.

یک منبع سیاسی نزدیک به شورای انتقالی که چندین بار به امارات سفر کرده است، به العربی الجدید گفت: «ابوظبی فضا را در خاک خود برای مسئولان [شورای] انتقالی آماده می‌کرد تا با طرفهای بین‌المللی از جمله اسرائیلی‌ها دیدار کنند... این دیدارها به صورت مخفیانه و با حضور فرماندهان و افسران اماراتی برگزار می‌شد».

شمار دیگری از منابع نظامی نیز تأکید کردند، آغاز حضور صهیونیستها در یمن با هماهنگی امارات از سال 2017 صورت گرفت و طی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است. این حضور شامل جاسوسی و حمایت لجستیکی از عناصر وابسته به امارات است.

یک منبع مسئول در دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) هم تأکید کرد، بعید نیست که ایادی و عاملان و امکانات رژیم صهیونیستی عامل ترورهای داخل یمن باشد؛ زیرا امارات این توانمندی را ندارد که تمام این عملیاتها را انجام دهد و به همین دلیل، دست به دامن طرفهای خارجی به ویژه صهیونیستها شده است.

وی خاطر نشان کرد، اماراتی‌ها با همکاری صهیونیستها تحرکات زیادی در دریای سرخ، خلیج عدن و اقیانوس آرام دارند و در تلاش هستند که جزیره «سقطری» یمن را پایگاهی برای خود قرار دهند تا از این طریق بتوانند امنیت ورودی‌های تنگه باب‌‌المندب را از شرق در اقیانوس هند، از غرب در دریای سرخ، از جنوب در شاخ آفریقا و از شمال در عدن تأمین کنند.

امارات عامل نفوذ رژیم صهیونیستی در جهان عرب

در همین ارتباط، «نبیل الشرجبی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی یمن می‌گوید که امارات از رهگذر ائتلافهای مختلف با رژیم صهیونیستی، عامل نفوذ این رژیم در جهان عرب است؛ آخرین نمونه از این همکاری، ائتلاف اریتره-امارات-اسرائیل برای کنترل راهبردی دریایی در دریای سرخ است.

الشرجبی به العربی الجدید گفت که اشغال سقطری توسط شورای انتقالی، بخشی از طرح امارات است تا بتواند این جزیره را به یکی از مهمترین مناطق بازرسی، حفظ و امدادرسانی در دریای سرخ و اقیانوس هند بدل کند. در مقابل رژیم صهیونیستی نیز وعده داده است که برای آنچه «استقلال جنوب یمن» خوانده می‌شود، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

وی در پایان خاطر نشان کرد، امارات و شورای انتقالی بر این باور هستند که رژیم صهیونیستی آن قدر قدرت دارد که بتواند هر کاری انجام دهد و ابرقدرتهای جهان را راضی کند تا جنوب یمن از این کشور جدا شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار