حماس: حذف نام فلسطین توسط گوگل و اَپِل انکار تاریخ است

حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه حذف نام فلسطین از نقشه‌های گوگل و اَپِل را انکار حقایق تاریخی عنوان کرد.
کد خبر: ۴۰۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ - 17July 2020

حماس: حذف نام فلسطین توسط گوگل و اَپِل انکار تاریخ استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه حذف نام فلسطین از نقشه‌های گوگل و اَپِل را انکار حقایق تاریخی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، قاسم افزود: اقدام گوگل و اَپِل جانبداری از روایت رژیم اشغالگر صهیونیستی و انکار حقایق تاریخی محسوب می‌شود.

وی گفت: حذف نام کشور فلسطین از نقشه‌های بین‌المللی، اشغالگران را به تداوم نقض قوانین و تصمیمات بین‌المللی تشویق خواهد کرد.

سخنگوی حماس تأکید کرد؛ این رفتار مغایر با قوانین بین‌المللی و حقوق بشری است.

پیش از این نیز ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با توهین آمیز خواندن اقدام موتورهای جست وجوی گوگل و اَپِل در حذف نام فلسطین از نقشه‌های خود، گفت: در حال بررسی اتخاذ اقدام قانونی در واکنش به این موضوع هستیم.

المالکی افزود: گوگل و اَپِل در این اقدام توهین آمیز سیاسی عمدی در برخورد با فلسطین، به طور حتم دچار اشتباه شدند.

اقدام دو شرکت آمریکایی گوگل و اَپِل در حذف نام کشور فلسطین از نقشه جهانی، خشم برخی کاربران فضای مجازی را بار دیگر برانگیخت؛ به طوری که موضوع درخواست کاربران از این دو شرکت برای بازگرداندن فلسطین به نقشه جهانی در توییتر، تِرند شد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، ‌در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار موجی علیه اقدام گوگل در حذف نام فلسطین از روی نقشه جهانی در فضای مجازی به راه افتاد و گوگل در آنجا تأیید کرد که هرگز نام فلسطین در نقشه وجود نداشته که بخواهد حذف شود.

در گزارش ۲۰۱۶ گاردین نوشته شده بود: وقتی در نقشه گوگل کلمه فلسطین را جست‌ وجو می‌کنید، یک طرح کلی را نشان می‌دهد اما در حالی که نامی از فلسطین به چشم نمی‌خورد، نام اسرائیل در نقشه گوگل دیده می‌شود.

در آن زمان یکی از سخنگویان گوگل در واکنش به خشم کاربران در فضای مجازی، گفت: «هرگز برچسب فلسطین» در نقشه گوگل وجود نداشته است؛ با این حال، ما یک باگ (مشکل فنی) را کشف کرده‌ایم که برچسب‌های «کرانه باختری» و «نوار غزه» حذف شده است. در تلاش هستیم که این برچسب‌ها به این محدوده بازگردانده شود».

با گذشت چهار سال از این رخداد، بار دیگر موجی در شبکه اجتماعی توئیتر به راه افتاده و کاربران توییتر با انتشار تصاویری از جست وجوی فلسطین در نقشه گوگل و عدم نمایش فلسطین، با انتقاد از دو شرکت آمریکایی گوگل و اَپِل از فلسطین حمایت کردند.

کاربران در فضای توییتر با هشتگ #FreePalestine (فلسطین را آزاد کنید) و #standwithpalestine (در کنار فلسطین بایستید) از فلسطینیان حمایت کردند و به انتقاد از این اقدام گوگل و شرکت اَپِل پرداختند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار