معرفی کتاب؛

شناخت‌نامه شهید «حمیدرضا نوبخت»

کتاب شناخت‌نامه سردار شهید «حمیدرضا نوبخت» از سوی نشر «رسانش نوین» و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در سال 1395 منتشر شد.
کد خبر: ۴۰۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ - 19July 2020

«شناخت‌نامه شهید حمیدرضا نوبخت»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، کتاب شناخت‌نامه سردار شهید «حمیدرضا نوبخت» به قلم «صبا معاش‌ثانی» از سوی نشر «رسانش نوین» و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در سال 1395 منتشر شد.

این کتاب که در 72 صفحه و در قطع پالتویی به چاپ رسیده است شامل عناوینی چون «نخستین اندوه‌ها»، «وفور کاستی»، «از تبار بی‌باکان»، «شیری که برادر من است»، «پدرم، آهن تفتیده»، «سبزفام عطرآگین»، «در پی آواز حقیقت»، «نغمه‌ای از دوردست»، «ترنم مسحورکننده»، «بار امانت»، «زخم‌های پایداری»، «قطره‌های زرین»، «ویژگی‌های فردی»، «ویژگی‌های نظامی»، «پاره‌های اندیشه»، »هم‌نشینی ستاره‌ها»، «آثار مکتوب از شهید» و «آثار باقی‌مانده از شهید» است.

در بخشی از کتاب آمده است:

انقلاب اسلامی و جهانی شدن اسلام

حمیدرضا در نامه‌ای با تبریک عید نوروز به همسرش یادآور شد: «عید ما روزی خواهد بود که اسلام بر سراسر جهان حاکم گردد» او خود را فرزند انقلاب می‌دانست و می‌گفت: «من در 22 بهمن 1257 متولد شدم.»

احساس می‌کرد زندگی‌اش از این تاریخ به بعد شکل دیگری گرفته است. با شروع جنگ تحمیلی که هستی انقلاب اسلامی را در معرض خطر دید، به جبهه رفت. «خداوند را شاکرم که با تولد انقلاب، یک بار دیگر متولدم نمود، اما این‌بار از مادر مقاومی چون انقلاب متولد شده‌ام.

باید اقرار کنم که در تمام دوران طاغوت در جهل به‌سر می‌بردم. با انقلاب، خدا، قیامت و نبوت را شناختم و مهم‌تر این‌که پی به ارزش انسان بردم. فهمیدم چه هستم، از چه ساخته شده‌ام. از کجا آمده‌ام و به کجا خواهم رفت.

انقلاب مادر من است و به گردن من حق دارد. باید شب و روز را در حمایت از مادر خود صرف کنم. من تولدیافته از مادری چون انقلاب هستم و بر این اساس است که حاضر نیستم حتی یک لحظه، دفاع از انقلاب اسلامی را که مادر من است ترک کنم، چون فرزند خوب باید حق مادرش را ادا کند؛ همان‌گونه که نماز واجب است، ادای حق پدر و مادر نیز واجب است. من فرزند انقلاب هستم و حمایت و دفاع از آن بر من، امری واجب است»

در پیامی که برای مراسم تشییع پیکر «علیرضا» فرستاد، نوشت: «این حقیر، برادر شهید «علیرضا نوبخت» که هم‌اکنون در جبهه‌های حق علیه باطل مشغول نبرد با تفاله‌های باقی‌مانده شیطان بزرگ، آمریکا هستم، بعد از پیروزی به سراغ منافقان کوردل و سایر گروه‌ها خواهم آمد.

این‌بار گرچه تنها هستم، ولی نمی‌خواهم برادر بی‌وفایی برای شهیدمان، علی و علی‌ها باشم. به خدا قسم آن‌قدر مبارزه می‌کنم تا به خدای علی بپیوندم و به برادر شهیدم بگویم برادر جان، همان‌طور که در دنیا هر دو کنار هم بودیم، در آخرت هم در کنار هم خواهیم بود.

مردم وفادار به امام! از شما می‌خواهم مواظب کارهای خود باشید تا خدای ناکرده منافقان کوردل و سایر گروه‌های چپ و راست که به ظاهر از کنار رفته‌اند، فرصت خوبی به دست آورند و ضربه به پیکر فولادین این انقلاب وارد کنند.»

جهاد در راه خدا

عالم‌گیر شدن اسلام، جهاد و ازخودگذشتگی در راه خدا را می‌طلبد. در دست‌نوشته‌های حمیدرضا آیات متعددی درباره فضیلت، چرایی و چگونگی جهاد در راه خدا جمع‌آوری شده است: «خداوند با جاهدوا و قاتولوا فی سبیل‌الله، در راه خدا نبرد کنید، هدف اصلی جنگ‌های اسلامی را روشن می‌سازد؛ که تنها اسلحه به دست گرفتن و به جهاد پرداختن در صورتی صحیح است که در راه خدا و گسترش قوانین الهی یعنی حق، عدالت و توحید و ریشه‌کن ساختن ظلم، فتنه و فساد باشد»

هم‌چنین «خداوند در قرآن فلسفه جهاد را برای انسان‌ها معلم کرده است. در سوره بقره آیه 191 می‌فرماید:  و بکشید در راه خدا کسانی که شما را کشتند و از خانه‌هایتان بیرون کردند، اما تعدی نکنید که خداوند متعدین را دوست نمی‌دارد»

پس جهاد در اسلام تنها با بودن در راه خدا مشروعیت پیدا می‌کند. «حمیدرضا» حضور خود را در جبهه امری واجب می‌دانست و تمام زندگی او در این کار خلاصه می‌شد. او هیچ‌وقت احساس خستگی نکرد و همواره می‌گفت کار در راه خدا خستگی ندارد. هنگامی که خسته شدید به یاد سالار شهیدان و روز عاشورا بیفتید»

حمیدرضا پیرو مکتب اسلام، جنگ را با هدف به‌دست آوردن ثروت و کشورگشایی، تجاوزگرانه و نامشروع می‌شمرد، ولی دفاع مظلوم در برابر این تجاوزگری را نیکو و واجب می‌دانست. چنان‌که جنگ دفاعی را بسیاری ستوده‌اند. از جمله برتوت برشت، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نامی آلمانی آن را این‌گونه توصیف می‌کند: «شهادت در چنین جنگی رحمت الهی است، نه مصیبت. برای این‌که این جنگ به هیچ‌وجه به جنگ‌های دیگر شباهت ندارد. این جنگ عادی نیست، جهاد است. جنگ در راه ایمان است، پس رضای خدا در آن است»

سردار میدان‌های نبرد علت ماندن خود را در جبهه و انگیزه ورود به خاک عراق را پیاده کردن احکام اسلام و آن‌چه که پیامبر واجب کرده، می‌داند و نیز: «دفاع از مستضعفین جهان خصوصا دفاع از آوارگان خوزستان. به هر کجای ایران که بنگریم، آن‌چه بیش‌تر توجه ما را به خود جلب می‌کند، مسئله آوارگان می‌باشد؛ آوارگانی که بعضی پدر ندارند و یا این‌که بعضی همسر و فرزند وبی‌مادر دارند، بعضی آوارگان هستند که هیچ اقوامی ندارند و در سخت‌ترین شرایط زیر چادر زندگی می‌کنند... وظیفه ما دفاع از حقوق این مسلمین است که ظلم را بر آن‌ها تحمیل کردند»

سردار نوبخت به رعایت آداب جنگ نیز توصیه دارد. از امام علی (ع) شاگرد ممتاز مکتب اسلام می‌آموزد: «آن‌گاه که به اذن خدا آنان را شکست دادی، فراریان را نکشید و ناتوان‌ها را ضربت نزنید و مجروحان را به قتل نرسانید. با آزار و اذیت زنان را به هیجان نیاورید، گرچه آن‌ها به شما دشنام دهند و متعرض آبروی شما گردند و به سران‌تان بدگویی کنند، زیرا نیروی تحمل آن‌ها کم‌تر است و به همین دلیل زودتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به هیجان می‌آیند»

دی در ادامه شرایط جنگ در اسلام را چنین برشمرد: «دشمن بر شما قیام کرده باشد، شما را از خانه‌هایتان رانده باشد، جلوگیری از نشر دین اسلام کند، دین اسلام را وارونه جلوه دهد و برای کمک به مستضعفینی که حقشان زیر چکمه استکبار شرق و غرب پایمال شده است»

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار