دفاع‌پرس بررسی کرد؛

تحریف تاریخ به نفعِ صهیونیست‌ها/ «فلسطین» محو شدنی نیست

این روز‌ها اگر نام «فلسطین» را در «نقشه گوگل» تایپ کنید، دیگر نام کشور فلسطین را مشاهده نمی‌کنید!
کد خبر: ۴۰۶۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ - 19July 2020

تحریف تاریخ به نفعِ صهیونیست‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: این روز‌ها اگر نام «فلسطین» را در «Google Maps» (نقشه گوگل) تایپ کنید، دیگر نام کشور فلسطین را مشاهده نمی‌کنید، بلکه به جای آن نام جعلی «اسرائیل» نمایان می‌شود.

در این باره باید گفت که دو شرکت گوگل و اپل اخیرا اقدام به حذف نام کشور فلسطین از نقشه‌های خود کرده‌اند؛ اقدامی که با واکنش تند کاربران فضای مجازی در سرتاسر دنیا مواجه شد و بلافاصله هشتک‌هایی در فضای مجازی به راه افتاد و موضوع درخواست کاربران از این دو شرکت برای بازگرداندن فلسطین به نقشه جهانی در توییتر، تِرند شد.

همچنین در پی اعتراض کاربران اینترنتی علیه این اقدام، کاربران خواهان تحریم این شرکت‌ها و پاک کردن نرم‌افزار ویژه نقشه شرکت (گوگل ارث) از روی تلفن‌های همراه شدند.

مسئولان فلسطینی نیز پس از این اقدام، واکنش‌های تندی به این موضوع نشان دادند؛ «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با توهین‌آمیز خواندن اقدام موتور‌های جستجوی گوگل و اپل در حذف نام فلسطین از نقشه‌های خود، تاکید کرد که در حال بررسی اتخاذ اقدام قانونی در واکنش به این موضوع هستیم.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز حذف نام فلسطین از نقشه‌های گوگل و اپل را انکار حقایق تاریخی عنوان کرد و گفت: حذف نام کشور فلسطین از نقشه‌های بین‌المللی، اشغالگران را به تداوم نقض قوانین و تصمیمات بین‌المللی تشویق خواهد کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اقدام اخیر دو شرکت آمریکایی گوگل و اپل به حذف فلسطین از نقشه‌های بین‌المللی، «پایمال‌کننده حق و عدالت و جانبداری از رژیم اشغالگر و نژادپرست صهیونیستی» است، اعلام کرد که «چنین اقدامی واقعیت را تغییر نمی‌دهد؛ فلسطین در یاد و قلب ملت‌ها و امت‌ها باقی است و ریشه دوانده و با این اقدامِ پوچ و ریاکارانه محو نمی‌شود».

پس از این هجمه‌ها علیه گوگل و اپل بود که شرکت گوگل با اشاره به اینکه در ابتدا نام فلسطین در نقشه وجود داشته است، مدعی شد که مشکلات نرم‌افزاری موجب شده تا نام این کشور از نوار غزه و کرانه باختری رود اردن حذف شود؛ ادعایی که اصلا قابل قبول نیست.

اگر بخواهیم به یک نکته قابل توجه در این خصوص اشاره کنیم، این است که با حذف نام‌ها از نقشه‌ها، به مرور زمان آثار حضور بومیان آن منطقه از میان می‌رود، بطوریکه بسیاری از طراحان نقشه استعمارگر، در اقدامی نژادپرستانه ترجیح می‌دادند مناطقی که تحت نظارت بومیان است را در نقشه خالی بگذارند.

«جی. بی. هارلی» مورخ نقشه‌کشی در تحقیقاتی درباره چگونگی جایگزینی مهاجران اروپایی با بومیان آمریکا (سرخ‌پوست‌ها) نتیجه گرفت که به مرور زمان، قلمرو بومیان آمریکا در نقشه‌ها کمرنگ‌تر شده و جای خود را به سرزمین‌های مهاجران اروپایی داده است؛ از این سیاست در دیگر نقاط تحت استعمار در طول تاریخ مثل آفریقا و استرالیا نیز استفاد شد و همانگونه که در نقشه‌های استعمارگران اروپایی در آمریکا نام‌هایی که به زبان بومیان بوده است حذف شد، این روز‌ها در نقشه اراضی اشغالی نیز نام‌ها به زبان عبری تغییر یافته‌اند.

در اقدام اخیر گوگل و اپل شاهدیم که غربی‌ها برخلاف ادعاها‌یشان در خصوص آزادی اطلاعات در جهان که آن را یکی از مولفه‌های دموکراسی می‌دانند، حقوق ملت فلسطین را زیر پا گذاشته‌اند.

در پایان باید گفت که این اقدام گوگل و اپل توطئه‌ای به سودِ رژیم صهیونیستی و اقدامی برای تحریف تاریخ و در راستای اجرای طرح معامله قرن توسط صهیونیست‌ها انجام شده است.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار