نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نویسندگی در حوزه دفاع مقدس مصداق بارز سوره «والعصر» است

«محمدکاظم اتابک» گفت: نویسندگی در حوزه دفاع مقدس مصداق بارز سوره والعصر است و از مصادیق عمل صالح است، جامعه ادبی امروز موظف است تا از ارزش‌های انقلاب اسلامی الگوبرداری کرده و در زندگی و فرهنگ امروز جاری و ساری کند.
کد خبر: ۴۰۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ - 21July 2020

نویسندگی در حوزه دفاع مقدس مصداق بارز سوره «والعصر» است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، تردیدی نیست که دوران دفاع مقدس، به مثابه یکی از مولفه‌های احیای نهضت اسلامی در فرهنگ میهن اسلامی ما، دارای مقام رفیعی است. به جرات می‌توان گفت که حفاظت و صیانت از مولفه‌های فرهنگی این دوران که بیشتر در قالب کتاب و نوشتار به یادگار مانده است.

در واقع این ادبیات دفاع مقدس بوده که اسباب تداوم وعزت روز افزون فرهنگ اسلامی ایران را فراهم ساخته و چه بسا رفته رفته بین فرهنگ جامعه و نسل جدید، منجر به مهجوریت این دوران، عدم اعتنایی به ارزش ها و دستاوردهای دفاع مقدس و کمرنگ شدن آثار مربوط به این دوران باشکوه در لایه های مختلف جامعه را شاهد بودیم.

«محمدکاظم اتابک» متولد روستای «اسماعیل خانی» بخش آبپخش شهرستان دشتستان است که یکی از نویسندگان پرتلاش در عرصه ادبیات پایداری استان بوشهر به شمار می آید.

وی فعالیت فرهنگی خود را از سنین نوجوانی در حزب جمهوری اسلامی و بسیج مرکزی برازجان آغاز کرد و صاحب صدها مقاله در زمینه‌های مختلف تعلیم و تربیت روانشناسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و 20 جلد کتاب را به رشته تحریر در آورده و مسئولیت تألیف مجموعه کتابهای کارنامه تاریخی دشتستان در هشت سال دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد.

این استاد دانشگاه اکنون مدیریت دبستان استعدادهای درخشان و دبیری و برنامه‌ریزی دانشنامه دفاع مقدس استان بوشهر را عهده دار هستند.

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با «محمدکاظم اتابک» این نویسنده ارزشی استان بوشهر در حوزه دفاع مقدس را می‌خوانید:

دفاع پرس: اهمیت ادبیات دفاع مقدس را بیان کنید؟

یکی از پدیده‌های مهمی که فکر و ذهن نویسندگان معاصر را به خود معطوف داشته و خالق نوعی ادبیات در میهن اسلامیمان شد، پدیده‌ای به نام «دفاع مقدس» است، پدیده دفاع مقدس صرف نظر از اینکه می تواند به تنهایی کتاب قطوری از دایرة المعارف انقلاب اسلامی باشد و به عنوان زیر مجموعه ای از آن قرار گیرد؛ اما دارای آنچنان غنا، شور، نشاط، بالندگی، حوادث، رویدادها و رخدادهای عبرت آموز تاریخی، اسلامی و انسانی است که خود به عنوان یک جریان فکری در ادبیات جا باز کرده و در تقسیم بندی ادبیات معاصر ما برای آن نوعی امتیاز و برجستگی‌ها قائل شده ایم.

‌لذا اینک ادبیات دفاع مقدس در همه زمینه‌ها از جمله شعر، داستان، رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، قطعات ادبی، مقالات تحلیلی، توصیفی، تمثیلی، انتقادی و غیره حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد که در کمتر پدیده ای این گستردگی را می بینیم.

دفاع پرس: رسالت و چشم‌انداز نویسندگان در حوزه دفاع مقدس چیست؟

به نظر من نویسندگی در حوزه دفاع مقدس مصداق بارز سوره والعصر است واز مصادیق عمل صالح است، جامعه ادبی امروز موظف است تا از ارزش‌های انقلاب اسلامی الگوبرداری کرده و در زندگی و فرهنگ امروز جاری و ساری کند، رسالت یک نویسنده انقلابی انتقال اطلاعات و تجربیات به نسل آینده است تا هویت و ارزش‌های واقعی نظام اسلامی بدین وسیله انتقال پیدا کند وثبت اندیشه‌هایی متعالی، در قالب کتاب، وظیفه اصلی نویسندگان متعهد است؛ مشروط بر اینکه آثار منتشر شده موافق فطرت آدمی، و نه گمراه‌ کننده، باشد.

دفاع پرس: چگونه می توان در حوزه ادبیات به نشرارزش های دفاع مقدس کمک کرد؟ آیا صرف نوشتن یک کتاب کافیست؟

یکی از ابزارهای کاربردی انتقال ارزش‌ها ماندگارترین شیوه‌ها برای انتشار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس ثبت آنها در کتاب است و در یک شیوه موثر می‌توان سرفصل ارزش‌های دفاع مقدس را در لابه لای سرفصل‌های آموزشی و نیز کتب درسی گنجاند، انتقال مفاهیم و ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس یکی از رسالت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌رود، درعرصه فرهنگ وظیفه مهمی به عهده داریم؛ باید هم تفکر فرهنگی و هم فکر فرهنگی را در دانش آموزان ایجاد کنیم.

احداث موزه‌های مختلف جنگ در شهرها و مناطق جنگ ‌زده جنوب و غرب کشور؛حفظ و نگهداری ترکیب یک یا چند شهر منهدم شده در جنگ برای ترسیم علنی تجاوز دشمنان انقلاب اسلامی به کشورمان، مانند خرمشهر و قصرشیرین وغیره؛ ایجاد بناهای یادبود، لوح‌ها و سنگ‌نوشته‌ها در مکان‌ها و مناطق بمباران شده مانند مسجدها، کارخانه‌ها، مدرسه‌ها و مکان‌های مختلف دیگر؛ تلاش برای جمع‌آوری و تدوین دایرةالمعارف جامع و کاملی از عملیات دفاع مقدس در تمامی ابعاد نظامی، سیاسی، جغرافیایی، فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی وغیره، شناسایی، جمع آوری و تمرکز آرشیو اسناد و مدارک جنگ اعم از سندها، گزارش‌ها، مدارک و اخبار نوشته شده و نوشته‌ نشده؛ تقویت مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ؛ ایجاد مرکز تولید فیلم‌های سینمایی جنگ؛ تولید مجموعه‌های تلویزیونی؛ برگزاری همایش‌ها، سمینارها و یادواره‌های شهیدان دفاع مقدس در شهرها و مراکز استان‌های مختلف نیز بسیار تاثیر گذار است.

دفاع پرس: از نظر شما کدام سبک و قالب ادبیات تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد؟

فرهنگ، ادبیات و هنر دفاع مقدس در قالب های متعدد و شکل های متنوع آفریده شد، برخی از این انواع ادبی همان بود که پیشینیان در آن شعر سروده و حکایت و روایت گفته بودند و برخی دیگر نیز تکرار قوالب نویی بود که در دوره معاصر مطمح نظر و قلم ادبای معاصر قرار گرفته بود.

‌اگر ما بخواهیم نگاهی کلی به ادبیات دوران دفاع مقدس بیندازیم، می توانیم آن را ابتدا از دو نظر هدف بررسی قرار دهیم؛ اول بخش شعر آن و بعد بخش داستان و رمان که به نظر من همه سبک‌ها تاثیر خاص خود را داراست؛ چرا که ذائقه‌های خوانندگان متفاوت است.

دفاع پرس: با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی در بین افراد جامعه ادبیات دفاع مقدس چگونه می تواند تاثیر خود را نمایان تر جلوه کند؟

فضاي مجازی يك ابزار برای پيام رسانی در گستره‌ای بسيار عظيم است كه اگر به اهميت فوق العاده اين رسانه وافق باشيم به طور قطع در استفاده از آن برای معرفی و بسط فرهنگ دفاع مقدس لحظه ای ترديد نخواهيم كرد.

برای ترويج فرهنگ حماسه هشت ساله و ارزش های معنوی برای نسل جديد نوع نگاه و نگرش بايد تغيير كند و مطالعات در اين راستا افزايش يابد، بايد با قلم و تصويرسازی و با ارسال پيام‌ها از طريق فضای مجازی روزهای جبهه و جنگ و رشادت‌ها و فداكاری‌های رزمندگان را يادآوری كرد و رسالت خود را با اين روش ادامه داد.

وسعت دايره تاثير‌گذاری فضای مجازی و شبكه های اجتماعی اين امكان را فراهم آورده كه با اهتمام به ترجمه آثار تاريخی، ادبی و هنری دفاع مقدس به زبان های مختلف، مخاطب جهانی را تحت تاثير قرار دهيم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار