هنیه از تماس‌های بی‌واسطه فتح و حماس پرده برداشت

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد تحولات کنونی مساله فلسطین خطرناک‌تر از قبل است و حماس برای تعامل با تحولات سه اولویت دارد.
کد خبر: ۴۰۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ - 19July 2020

هنیه از تماس‌های بی‌واسطه فتح و حماس پرده برداشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با روزنامه‌های قطری گفت: اولین اولویت ما تلاش برای حل مشکلات داخلی و بازسازی طرح فلسطین براساس اصول درست بر پایه آرمان‌های مساله فلسطین است. اگر یک موضع واحد داشته باشیم قادر به شکست طرح الحاق خواهیم بود؛ یک موضع متحد فلسطینی علیه طرح الحاق و معامله قرن.

هنیه گفت: موضع فلسطین سنگ بنایی است که موضع منطقه‌ای، عربی و اسلامی به آن تکیه دارد. این اولویت از طریق نابودی بستن ابدی صفحه اسلو محقق می‌شود. تمام جنایت‌های اسرائیل زیر پرچم اسلو انجام می‌شوند برای همین باید مرحله اسلو را به پایان رسانده و هرگونه همکاری با اشغالگران اسرائیلی را متوقف شود و سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) دیگر اسرائیل را به رسمیت نشناسد.

وی تأکید کرد: بازگرداندن اعتبار به طرح ملی فلسطین سه پایه دارد: توافق با اصول ملی، توافق با مرجعیت رهبری برای مردم فلسطین که ما آن را در داخل و خارج سازمان ساف می‌دانیم. ما جایگزینی برای این سازمان مطرح نمی‌کنیم اما باید بازسازی شود. پایه سوم توافق با استراتژی مبارزه چه دیپلماتیک و چه نظامی است.

هنیه تاکید کرد: اولویت دوم درباره چگونگی مقابله با طرح الحاق و توافق با ابزارهای مبارزه است. حماس آماده نشستن بر سر میز مذاکره برای توافق با چگونگی روش‌های مبارزه است.

وی گفت: اولویت سوم درباره برقراری روابط با کشورهای عربی و اسلامی است. این مساله به دو دلیل اهمیت دارد چراکه این پرونده بعد عربی و اسلامی دارد و دوم اینکه این طرح‌ها برای تمام منطقه پیامدهایی دارند.

هنیه افزود: ما معتقدیم که استراتژی برقراری روابط با همگان موفقیت‌آمیز است و ما باید به یک ائتلاف قوی در منطقه تکیه داشته باشیم. برای همین زمانی که درباره لزوم هماهنگی با قطر، ترکیه، اردن، ایران و سایر کشورها سخن می‌گوییم منظورمان این مساله است. استفاده از کشورهای جهان و تلاش برای تقویت روابط با اروپا یا آمریکا نیز در همین راستا است.

هنیه گفت: نزدیکی روابط میان فتح و حماس اگرچه در آغاز راه خود است و اگرچه نمادین بود اما اهمیت دارد و اسرائیل به آن اهمیت می‌دهد چراکه زمانی که متحد بودیم انتفاضه نخست هفت سال طول کشید و معادلات سیاسی را ایجاد کرد. همچنین انتفاضه دوم که منجر به خروج اسرائیل از غزه و دیگر شهرهای فلسطین در کرانه باختری شد.

هنیه تأکید کرد: ما با موضع متحد خود در مقابل طرح الحاق موفق شدیم اما جنگ طولانی و بیرحمانه‌ای در پیش داریم چراکه جنگ ما با اشغالگران بر روی خاک فلسطین است. این یکی از پیامدهای اشغال است. ما به اقدامات خود تا زمان آزادی سرزمینمان ادامه می‌دهیم و اسیران‌مان و مسجد الاقصی را آزاد می‌کنیم و مطمئنا این جنگ طولانی است.

هنیه گفت: من یک مساله واضح می‌گویم قطر از تمام فلسطینی‌ها حمایت می‌کند نه فقط از حماس.

وی گفت: مرحله کنونی مرحله حل اختلافات داخلی است تا نزاع فلسطینی-فلسطینی به نزاع فلسطینی-اسرائیلی تبدیل شود. باید به دنبال نقطه اشتراک میان فتح و حماس باشیم چراکه گروه‌های فلسطینی دیدگاه‌های مختلفی دارند. مشکل با اشغالگران است نه فلسطینی- عربی یا عربی-عربی.

هنیه اقدامات حماس برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و تحقق وحدت ملی را ذکر و به کوتاه آمدن از قدرت با وجود داشتن اکثریت پارلمانی اشاره کرد.

هنیه گفت: محصول توافق اسلو معامله قرن و به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بود. در این راستا گزینه حماس همچنان مقاومت و عدم به رسمیت شناختن اسرائیل است.

وی گفت: ما و فتح تماس‌های مستقیمی بدون میانجیگری داریم. پیشنهاداتی برای برگزاری کنگره مردمی داده شده که در جریان آن من و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سخنرانی کنیم.

هنیه به وجود دیدارهایی میان فتح و حماس برای اولین بار از ۱۰ سال پیش اشاره کرد.

وی گفت: حماس تمام طرح‌ها را برای نزدیک کردن دیدگاه فلسطینی‌ها با روی باز بررسی می‌کند. اکنون زمان ایجاد اشتراکات و پل‌سازی است و این نیاز به صبر و از بین بردن شک و تردیدها دارد. فتح باید اقدامات استراتژیکی همسو با تغییرات کنونی اتخاذ کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها