پس از یک عمر جنایت؛

قاتل مردم «سردشت» مُرد

وزیر دفاع رژیم بعث عراق و قاتل مردم سردشت و حلبچه به صدام پیوست.
کد خبر: ۴۰۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ - 20July 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دیروز منابع خبری از فوت «سلطان هاشم احمد محمد الطائی» وزیر دفاع صدام بر اثر سکته قلبی خبر دادند.

سلطان هاشم در زندان الحوت در شهر ناصریه در جنوب کشور عراق درحالی که ۷۵ سال سن داشت، جان خود را از دست داد. البته این فرد خبیث به‌دلیل جنایت‌هایی که نسبت به مردم عراق و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود، خیلی قبل‌تر باید اعدام می‌شد، اما به‌دلیل اینکه فرماندهان ارشد نظامی حزب بعث همواره مورد حمایت و پشتیبانی آمریکایی‌ها بودند، سلطان هاشم نیز با همین رویه با اینکه حکم اعدامش از سوی دیوان عالی عراق تأیید شده بود، اعدام نشد.

قاتل مردم «سردشت» مُرد

حال آنکه این فرد منحوس بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده است، نگاهی اجمالی به اقدامات وی و نوع رفتارش با آمریکایی‌ها هنگام حمله آن‌ها به عراق انداخته‌ایم.

سلطان هاشم احمد محمد الطائی در سال ۱۹۴۴ میلادی در شهر موصل عراق به دنیا آمد. وی بعد از گذراندن دوران تحصیل، دوره‌های نظامی را یکی پس از دیگری طی کرد و در نهایت در سال ۱۹۵۵ میلادی با موافقت صدام، وزیر دفاع عراق شد و تا سال ۲۰۰۳ نیز در همین سمت باقی ماند. فرماندهی دو تیپ، دو هنگ، لشکر نیروی زمینی، استانداری نینوا و معاونت عملیات ستاد مشترک عراق از جمله سوابق سلطان هاشم بود.

این فرمانده ارشد نظامی که از وابستگاه به حزب بعثی بود، در طول ۳۰ سال خدمتش به رژیم صدام علاوه بر آزار و اذیت شیعیان در عراق، در جنگ تحمیلی نیز از افراد موثر در منطقه جنوب ایران بود. به گفته برخی از رسانه‌های خارجی در آن دوران سلطان هاشم همراه سایر فرماندهان نظامی در عراق، اصرار بسیاری بر استفاده از بمب‌های ممنوعه در دوران دفاع مقدس داشت، لذا برخی معتقدند که بمباران سردشت در ایران و همچنین حلبچه در عراق به دستور این فرد انجام شده است.

قاتل مردم «سردشت» مُرد

بنابراین همین دو اقدام کافی است تا به شخصیت خون‌خوار این فرد بعثی پی ببریم و جای تعجب است که جلال طالبانی وقتی حکم اعدام سلطان هاشم صادر شد، به‌شدت مخالفت کرد. البته جلال طالبانی با اعدام شخصی مثل صدام نیز مخالف بود و کلاً این اقدام را به دور از اصول اخلاقی می‌دانست، اما جلال طالبانی و رفقایش یادشان رفته بود که فرماندهان صدام چه بلایی را بر سر مردم ایران و کویت و حتی بر سر مردم کشورشان آوردند و برای رسیدن به اهداف شومشان تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشتند.

جنگ ایران و عراق به اتمام رسید و سال‌ها گذشت تا اینکه دادگاه عالی عراق سلطان هاشم را به‌دلیل جنایت‌هایش به اعدام محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد، اما با آغاز لشکرکشی آمریکایی‌ها به عراق، این فرد که با توجه به سابقه نظامی‌اش باید مقابل کشور متجاوز مقاومت می‌کرد، خود را در مناطق شمالی عراق تسلیم نظامیان آمریکایی کرد، به‌طوری که این اقدام وی زمینه را برای اشغال راحت مناطق شمالی عراق به دست آمریکایی‌ها فراهم کرد و به نوعی موجب کاهش مقاومت ارتش بعثی شد.

«پتراوئس» که در سال ۲۰۰۳ فرمانده نیرو‌های آمریکایی در شمال عراق بود، تسلیم شدن سلطان هاشم را قبول کرد و به وی قول داد تا مراحل درمانش را نیز انجام دهد. به همین دلیل آمریکایی‌ها به‌دلیل خدماتی که سلطان هاشم به آن‌ها در زمینه سقوط عراق ارائه داده بود از تحویل دادن وی به مقامات عراقی خودداری کردند، اما حکم اعدام وی همچنان پابرجا بود و به هیچ عنوان لغو نشده بود.

قاتل مردم «سردشت» مُرد

زمان گذشت تا اینکه وقتی آمریکایی‌ها تا حدودی از کشور عراق خارج شدند، فرماندهان ارشد رژیم بعثی که نزد آمریکایی‌ها بودند، در اختیار نظام عراق قرار گرفتند و برخی از آن‌ها به‌دلیل اقداماتشان اعدام و برخی نیز مانند سلطان هاشم در زندان بودند.

سلطان هاشم سال‌ها از بیماری مزمنی که داشت رنج می‌برد و در نهایت در دیروز (۲۹ تیر سال ۱۳۹۹) در زندان «الحوت» به‌دلیل وخیم شدن حالش سکته کرد و جان خود را از دست داد.

به هر حال سلطان هاشم و افرادی مانند وی که در دوران دفاع مقدس زمینه‌های شهادت افراد بی‌گناه را به‌ویژه با بمباران‌های شیمیایی فراهم کردند باید در محکمه الهی در آخرت پاسخگوی این اقدامات شنیع خود باشند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار