مسئول نظارت بر تهیه و توزیع ماسک‌های نیمه صنعتی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

کمبود مواد اولیه در تولید ماسک/ بسیج بر تولید و توزیع ماسک در جامعه نظارت می‌کند

غلامرضا حسن‌پور گفت: کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت مسئولیت شناسایی و مدیریت تولید ماسک در کارگاه‌های نیمه‌صنعتی و نظارت بر توزیع ماسک‌ها را به بسیج اصناف واگذار کرده است.
کد خبر: ۴۰۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 21July 2020

گروه اجتماعی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ امروز مردم در اقصی‌نقاط جهان به‌ویژه کشورمان با ویروسی به نام کرونا مواجه هستند که باعث شده صدها هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده و حتی جان خود را هم از دست بدهند؛ به همین جهت پزشکان توصیه می‌کنند مردم برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند، علاوه بر رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله اجتماعی، باید از ماسک‌های پزشکی هم استفاده کنند؛ لذا این موضوع باعث شده تا میزان استفاده از ماسک در سطح جهان افزیش یابد و حتی در مقطعی برخی کشور‌ها اقدام به راهزنی به منظور دستیابی به ماسک، بزنند.

ضرورت و کارآمدی استفاده از این وسیله ساده در جلوگیری از ابتلا به کرونا موجب شد تا از ۱۵ تیر استفاده از ماسک در کشورمان الزامی شود؛ الزامی شدن استفاده از ماسک موجب شده تا مثل سایر موارد مشابه عده‌ای سودجو نسبت به فروش ماسک با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب اقدام کنند و حتی گا‌هی کم‌فروشی هم داشته باشند.

بر این اساس و به‌منظور روشن شدن برخی ابهامات گفت‌وگویی را با «غلامرضا حسن پور» مسئول سازمان بسیج اصناف کشور و مسئول نظارت بر تهیه و توزیع ماسک‌های سه‌لایه نیمه‌صنعتی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: این روز‌ها شاهد هستیم که تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا درحال افزایش است؛ آیا سازمان بسیج اصناف برای مقابله با این موضوع تهمیدات خاصی اتخاذ کرده است؟

وزارت صمت در روز‌های اخیر به‌واسطه اوج‌گیری مجدد تعداد افراد مبتلا به کرونا کارگروهی به نام مقابله با کرونا را تشکیل داد که بسیج اصناف هم عضو این کارگروه است؛ اعضای این کارگروه در مراحل اول وظیفه تأمین ماسک جامعه را به اتاق اصناف واگذار کردند، اما بعد از مدتی، چون در این زمینه از سوی آن‌ها فعالیتی صورت نگرفت و در مقابل، توانمندی بسیج را در تأمین و ارسال ماسک‌های استاندارد مشاهده کردند، در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۹ در کارگروه مورد اشاره تصویب شد که مسئولیت شناسایی و مدیریت تولید ماسک در کارگاه‌های نیمه‌صنعتی و نظارت بر توزیع ماسک‌ها به بسیج اصناف واگذار شود.

زیرا وقتی کرونا در اردیبهشت و خرداد مقداری فروکش کرد، یکی از کار‌هایی که بسیج اصناف انجام داد، این بود که اجازه نداد کارگاه‌های تولید ماسک تعطیل شوند؛ البته تولیدکننده‌ها هم در این رابطه همکاری خوبی انجام دادند و تولید خود را متوقف نکردند؛ لذا این اقدام باعث شد تا در روز‌های اخیر که کرونا مجدداً افزایش یافته است، مشکلات تأمین ماسک را که در اسفند با آن مواجه بودیم، نداشته باشیم.

به‌عنوان مثال، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان از ما درخواست کرد تا یک میلیون ماسک را برای آن‌ها تأمین و ارسال کنیم که این مهم محقق شد به همین ترتیب مسئولان شهرستان چالوس نیز از ما ۱۰۰ هزار ماسک تقاضا کردند که برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

دفاع‌پرس: چرا با وجود اینکه کارگاه‌های صنعتی تولید ماسک در کشور فعالیت می‌کنند، گروه‌های جهادی در تولید ماسک ورود پیدا کردند؟

در بحث تولید ماسک اگرچه کارگاه‌های صنعتی فعالیت دارند، اما این کارگاه‌ها به تنهایی قادر به تأمین ماسک مورد نیاز جامعه نیستند؛ به همین جهت در کنار آن‌ها کارگاه‌های صنفی، تولیدی و جهادی نیز فعالیت دارند که مسئولیت این بخش دوم را به سازمان بسیج اصناف کشور واگذار کردند؛ لذا در این رابطه تیم‌های بازرسی بسیج اصناف در شهر‌ها و استان‌ها فعال شدند به نحوی که در این بازرسی و بازدید‌ها مشخص شد که ظرفیت روزانه تولید ماسک در کارگاه‌های تحت نظارت بسیج اصناف تنها در چهار استان دو میلیون و ۳۰۰ هزار ماسک در روز است.بسیج بر تولید و توزیع ماسک در جامعه نظارت می‌کند/ وجود کمبود مواد اولیه در تولید ماسک

دفاع‌پرس: با توجه به مطالبی که به آن اشاره کردید، ظرفیت تولید چه تعداد ماسک را در روز دارید؟

پیش‌بینی می‌کنیم که چنانچه بتوانیم تمامی کارگاه‌های مورد اشاره را که بالغ بر ۸۰ کارگاه در کشور می‌شود، سازماندهی کنیم، ظرفیت تولید به روزانه پنج میلیون ماسک برسد که اگر تولید روزانه شش میلیون ماسک توسط کارگاه‌های صنعتی را به این رقم اضافه کنیم، ظرفیت تولید روزانه ماسک در کشور بالغ بر ۱۱ میلیون ماسک در روز می‌شود.

ذکر این نکته را هم ضروری می‌دانم که اکنون ظرفیت تولید ماسک‌های نیمه صنعتی ۲.۵ میلیون ماسک در روز است که با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و نیز رسیدن به‌موقع مواد اولیه می‌توان ظرفیت فعلی را به پنج میلیون ماسک در روز رساند.

دفاع‌پرس: یکی از معضلات جامعه ما وجود افراد سودجود است که به هیچ چیز جز سود و منفعت شخصی خود حتی اگر به سلامتی مردم مرتبط باشد، فکر نمی‌کنند؛ با توجه به این موضوع چه تمهیدی اتخاذ کردید تا جامعه با بحران کمبود ماسک آن هم بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک، مواجه نشود؟

وقتی اعلام شد استفاده از ماسک از ۱۵ تیر اجباری می‌شود، احتمال اینکه با افزایش قیمت ماسک و نیز کمبود عرضه آن مواجه شویم را می‌دادیم، لذا به تولیدکنندگان اعلام کردیم که سایت تولید و توزیع ماسک را راه‌اندازی کنند تا مردم این محصول پُر تقاضا را مستقیم از آن‌ها دریافت کنند.

هرچند در ابتدا عنوان می‌شد سایت تک‌محصولی جوابگو نیست، ولی به اجبار این سایت راه‌اندازی شد که بعد از راه‌اندازی سایت، استقبال خوبی از آن به عمل آمد به نحوی که کمتر از یک هفته بالغ بر یک میلیون ماسک توسط مردم از طریق این سایت خریداری شد؛ استقبال زیاد مردم باعث شده تا تحویل ماسک به مردم تا دو هفته زمان ببرد؛ البته تلاش می‌شود که این زمان طی هفته جاری به حداقل ممکن و حتی تعداد سفارش‌های صورت گرفته به صفر برسد؛ در واقع با این اتفاق توانستیم جلوی التهاباتی را که ممکن بود برای تهیه ماسک در جامعه ایجاد شود، بگیریم.

دفاع‌پرس: اخیراً رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت اعلام کرده برای تولید ماسک با کمبود و محدودیتی مواجه نیستیم؛ آیا شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟

نحوه فعالیت ما باعث شده تا امروز با درخواست‌های زیادی از سوی شهر‌ها و دستگاه‌های مختلف حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه شویم، اما در کنار این درخواست‌ها آنچه مقداری ما را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند، کمبود مواد اولیه تولید ماسک است؛ زیرا بعضی از مواد اولیه لازم در بازار سیاه فروخته شده و برخی دیگر هم مواد اولیه را حتی به‌صورت قاچاق به کشور‌های همسایه صادر کردند.

بنابراین اگر مواد اولیه به اندازه کافی در اختیار تولیدکننده‌ها قرار نگیرد به‌طور حتم با کمبود و افزایش ماسک مواجه خواهیم شد؛ زیرا تا دیروز برای تأمین پارچه تولید ماسک تلاش می‌کردیم و امروز در تأمین «کِش» با مشکل مواجه شده‌ایم؛ البته هرچند صادرات این نوع اقلام ممنوع اعلام شده، ولی تولیدکننده‌های کِش، به اندازه کافی این جنس لازم در تهیه ماسک را به بهانه‌های مختلف نمی‌فروشند؛ لذا تولیدکننده‌های ما برای رفع این وابستگی، بخشی از تولید خود را به تولید کِش اختصاص دادند.

بسیج بر تولید و توزیع ماسک در جامعه نظارت می‌کند/ وجود کمبود مواد اولیه در تولید ماسک

دفاع‌پرس: سازمان بسیج اصناف کشور همان‌گونه که عنوان کردید، مسئولیت شناسایی و مدیریت تولید ماسک در کارگاه‌های نیمه‌صنعتی و نظارت بر توزیع ماسک را بر اساس مصوبه کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت بر عهده دارد؛ در این‌خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

در بحث نظارت ما از تولید تا توزیع را نظارت داریم به این شکل که هر مقدار مواد اولیه در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد، باید مشخص شود چه تعداد تولید و در چه مراکزی توزیع شده است؛ بدین ترتیب اگر میزان دریافت مواد اولیه با میزان تولید و توزیع ماسک همخوانی نداشته باشد، مجوز آن واحد تولیدی ابطال خواهد شد.

در میان داروخانه‌ها هم تاکنون چندین میلیون ماسک توزیع کردیم که در بازرسی از این داروخانه‌ها مشخص شد برخی ماسک را با قیمت مصوب و برخی دیگر با قیمت بیشتری توزیع کردند به همین منظور ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی به سازمان بسیج اصناف داده تا فقط بر توزیع ماسک در داروخانه‌ها هم نظارت داشته باشد؛ البته بسیج اصناف به‌صورت مستقیم به این موضوع وارد نمی‌شود، بلکه با در اختیار گذاشتن نیروی انسانی آموزش‌دیده به سازمان تعزیزات، آن‌ها را در گشت‌هایی که دارند، یاری می‌دهد.

با این اوصاف در برخی موارد هم هماهنگ با تعزیزات طی هفته‌های گذشته در بازرسی از برخی داروخانه‌های تهران، گرانفروشی ماسک مشاهده شد که متخلفان توسط قاضی تعزیرات در محل جریمه شدند.

دفاع‌پرس: آیا در کارایی ماسک‌های سه‌لایه تفاوتی وجود دارد و اینکه بسیج اصناف تا چه زمانی در این حوزه نقش‌آفرین خواهد بود؟

البته مردم به خاطر جهلی که نسبت به کاربرد ماسک دارند، بعضاً ماسک‌هایی آن هم با قیمت‌های بالا تهیه می‌کنند که برای آن‌ها کارایی ندارد؛ به‌عنوان مثال همین ماسک‌های سه‌لایه پزشکی همان ماسک‌های جراحی هستند که بعضی از این ماسک‌ها دارای «التراسیون» است، یعنی نقش‌های بالای آن مشخص است و بعضی‌ها هم این مشخصه را ندارند؛ پس هیچ تفاوتی در کارایی ماسک‌های سه‌لایه وجود ندارد.

به عبارت دیگر مردم فکر می‌کنند ماسک‌هایی که «التراسیون» دارد، بهتر است؛ لذا گران‌تر تهیه می‌کنند در حالی که به اذعان مسئولان وزارت صمت این نوع ماسک‌ها از ماسک‌های تولید شده در کارگاه‌های نیمه‌صنعتی ارزان‌تر است، ولی چون مردم نسبت به این موضوع جهل دارند، فروشنده‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند و این نوع ماسک‌ها را به قیمت‌های بیشتری می‌فروشند؛ بنابراین، چون هزینه تولید ماسک‌های صنعتی پایین‌تر است به همین جهت قیمت آن‌ها هم پایین‌تر خواهد بود.

ماسک N۹۵ به قدری تولید شده و می‌شود که مراکز درمانی از تأمین آن‌ها بی نیاز شدند؛ همین شرایط برای تولید ماسک‌های سوپاپ‌دار هم وجود دارد؛ به همین جهت در این حوزه وارد نمی‌شویم؛ حتی اگر واحد‌های صنعتی هم اعلام کنند که می‌توانند تمام نیاز کشور به ماسک را تأمین کنند، فعالیت خود در این حوزه را نیز متوقف می‌کنیم؛ چون وظیفه داریم خلأها را پر کنیم تا ماسک به راحتی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

دفاع‌پرس: آیا تولید ماسک‌های سه‌لایه به قیمتی که از سوی وزارت صمت اعلام شده، سود کافی را برای فروشنده این نوع ماسک‌ها دارد؟

هر کس ماسک‌های سه‌لایه را از ۱۵۰۰ تومان بیشتر به فروش برساند، باید با او برخورد و جریمه‌اش کرد؛ زیرا سود معقول برای فروشنده در قیمت اعلامی از سوی وزارت صمت لحاظ شده است؛ البته برخی‌ها برای آن که گران‌فروشی‌شان مشخص نشود به جای پارچه استاندارد سه‌لایه بدون بافت از نوع SMS از پارچه «اسپان باند» استفاده می‌کنند یا کِش را کوتاه می‌گیرند؛ این نشان می‌دهد که متأسفانه تقلب و کم‌فروشی در این محصول وجود دارد که باید با نظارت‌های بیشتر، از وقوع آن جلوگیری شود.

دفاع‌پرس: یکی از اقداماتی که برای دسترسی آسان مردم در تهیه ماسک‌های سه‌لایه استاندارد صورت می‌گیرد، فروش این نوع ماسک‌ها در مترو است، اما بعضاً ماسک‌هایی که در این‌گونه مراکز به فروش می‌رسد، کیفیت لازم را ندارند؛ چه تمهیدی برای این موضوع لحاظ کردید؟

برای دسترسی آسان مردم به ماسک‌های سه‌لایه استاندارد آن هم با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان مترو درخواست همکاری داد که در برخی ایستگاه‌ها فروش ماسک صورت می‌گیرد، اما برخی از این ماسک‌ها که کیفیت لازم را نداشتند و زیر یک هزار تومان باید فروخته شوند به قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسیدند به همین خاطر جلوی توزیع این‌گونه ماسک‌ها را گرفتیم.

دفاع‌پرس: شما عنوان کردید که بین داروخانه‌ها هم ماسک نیمه‌صنعتی توزیع کردید در حالی که رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت اعلام کرده ماسک‌هایی که به‌صورت نیمه‌صنعتی تولید می‌شود، برای توزیع در خواروبارفروشی‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوسرانی است و ماسک‌های صنعتی در اختیار مراکز درمانی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار می‌گیرد؛ این تناقض چه توضیحی دارد؟

طبق قرار تعیین شده می‌بایست ماسک‌های صنعتی در داروخانه‌ها توزیع شود که این موضوع هنوز تحقق نیافته است به همین جهت بخشی از تولیدات خود را در داروخانه‌ها توزیع کردیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها