نماینده سابق پارلمان عراق:

«الکاظمی» در سفر به ایران به دنبال حفظ توازن در مناسبات است

عبدالرحمن حسن اللویزی گفت: سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور به ایران با هدف حفظ توازن در روابط با کشور‌های مختلف منطقه صورت می‌پذیرد.
کد خبر: ۴۰۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱ - 20July 2020

«الکاظمی» در سفر به ایران به دنبال حفظ توازن در مناسبات استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، قرار است «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق فردا سه شنبه به ایران سفر کند. وی در جریان این سفر با رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز مسئولان عالیرتبه ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. پیش از این نیز قرار بود الکاظمی طی امروز دوشنبه به عربستان سفر کند که این سفر به دلیل بستری شدن پادشاه عربستان به تعویق افتاد.

در همین ارتباط، «عبدالرحمن حسن اللویزی» نماینده سابق پارلمان عراق در گفت‌وگویی اظهار داشت: همه می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از سقوط صدام دارای روابط گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف هستند. این روابط نه تنها در عرصه اقتصادی که در زمینه‌های امنیتی و نظامی نیز به چشم می‌خورند. آثار و پیامد‌های مثبت روابط دوجانبه نیز کاملاً محسوس است.

وی در ادامه یادآور شد: ما معتقدیم که مواضع سیاسی رهبر انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با دیگر مسئولان سیاسی این کشور همواره شفاف‌تر، واضح‌تر و در عین حال مؤثرتر بوده است. از همین روی، طبیعی است که اگر دیداری میان الکاظمی و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برگزار شود، این دیدار بسیار مهم خواهد بود.

در ادامه مشروح گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید؛

همانطور که می‌دانید قرار است «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق طی روز سه شنبه هفته جاری به تهران سفر کند. ارزیابی شما از سفر نخست وزیر عراق به ایران چیست؟

سفر الکاظمی به ایران در راستای حفظ توازن در روابط با کشور‌های منطقه انجام می‌شود. عراق همواره تلاش کرده است تا روابط متوازنی را با کشور‌های مختلف منطقه برقرار کند و ایران نیز از این مسأله مستثنی نیست؛ بنابراین می‌توان گفت که سفر نخست وزیر عراق به ایران در این راستا قابل تبیین و تفسیر است. به هر حال ایران جزو کشور‌هایی است که همواره از عراق حمایت و به آن کمک کرده است.

همه می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از سقوط صدام دارای روابط گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف هستند. این روابط نه تنها در عرصه اقتصادی که در زمینه‌های امنیتی و نظامی نیز به چشم می‌خورند. آثار و پیامد‌های مثبت روابط دوجانبه نیز کاملاً محسوس است. وجه مشترک میان ایران و عراق نیز آن است که ایرانی‌ها مدتهاست با تحریم‌های اقتصادی آمریکا مواجه هستند و عراقی‌ها نیز سال‌های طولانی در سایه شرایط وخیم اقتصادی سپری کردند.

ضمن اینکه نباید از سلسله حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت در عراق غافل شد. ما این حمایت‌ها را ارج می‌نهیم و برای آن ارزش قائل هستیم. این حمایت‌ها در شرایطی صورت می‌پذیرد که طرف‌ها دیگری وجود دارند و برای تقویت جبهه‌ای در مقابلِ مقاومت تلاش می‌کنند.

یک منبع عراقی اعلام کرده است که در جریان سفر مصطفی الکاظمی به ایران دیداری میان او و رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

ما معتقدیم که مواضع سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با دیگر مسئولان سیاسی این کشور همواره شفاف‌تر، واضح‌تر و در عین حال مؤثرتر بوده است. از همین روی، طبیعی است که اگر دیداری میان الکاظمی و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برگزار شود، این دیدار بسیار مهم خواهد بود.

در واقع، ما بر این باوریم که مواضع رهبر انقلاب اسلامی ایران چیزی فراتر از مواضع دیپلماتیکِ معمول و احیاناً آمیخته با تعارف مسئولان عادی است. از همین روی، مواضعی که ایشان در جریان دیدار احتمالی با مصطفی الکاظمی اتخاذ خواهند کرد، بسیار حائز اهمیت است.

رسانه‌های سعودی فضاسازی‌های فراوانی را پیرامون سفر الکاظمی به ایران انجام داده اند. این رسانه‌ها مدعی هستند که دولت الکاظمی روابط خوبی را با ایران برقرار نخواهد کرد. ارزیابی شما از صحت این ادعا‌ها توسط رسانه‌های سعودی چیست؟

بدون شک چنین ادعا‌هایی صحت ندارد؛ اینکه گفته می‌شود که در آینده شاهد روابط خوبی میان دولت «مصطفی الکاظمی» و جمهوری اسلامی ایران نخواهیم بود، مسأله‌ای نیست که بتوان آن را قبول کرد. من معتقد هستم که مطرح شدن چنین ادعا‌هایی در واقع نشأت گرفته از مناقشاتی است که سعودی‌ها با ایران دارند. ضمن اینکه الکاظمی نیز تصمیمات دولت خود را بر مبنای چنین مناقشاتی اتخاذ نمی‌کند. به طور کلی چنین ادعا‌هایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

الکاظمی قرار بود به عربستان نیز سفر کند که این سفر به دلیل بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان به تعویق افتاد. قرار است این سفر در زمان دیگری انجام شود. علت اینکه الکاظمی عربستان را به عنوان یکی از ایستگاه‌های اولیه سفر‌های خارجی خود انتخاب کرده است، چیست؟

واقعیت آن است که الکاظمی روی کمک‌های خارجی برای عبور از بحران‌های اقتصادی و خدماتیِ کنونی در عراق، حساب کرده است. بنابراین، عربستان را به عنوان یکی از ایستگاه‌های اول سفر‌های خارجی خود قرار داده تا بتواند به این کمک‌ها دست یابد. الکاظمی تلاش دارد تا از رهگذر سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور، مسئولان ریاض را به افزایش سقف حمایت‌های مالی خود از بغداد ترغیب کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها