گزارش عملکرد اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از زبان سرهنگ ناصرپور

مدیر کل سابق اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گزارش عملکرد این اداره کل را تشریج کرد.
کد خبر: ۴۰۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴ - 20July 2020

گزارش عملکرد اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از زبان سرهنگ ناصرپوربه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» مدیر‌کل سابق  حفظ آثار دفاع مقدس استان لرستان، امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان اظهار داشت: از همه مسئولین محترمی که در برگزاری این جلسه همکاری کردند بسیار سپاسگزارم، در تمام دوران خدمتم به زیبایی این جلسه مثالی برای زدن ندارم.

وی در ادامه گفت: دو علت دارد یکی دیدن چهره های مهربانی که با اخلاص با من خداحافظی می کنند و از دل کلامشان می جوشد بی جهت نگفته اند «سخن کز دل برآید لاجرم بردل نشیند» دوم نگاه خودم به پایان 35 سال  خدمت شرافتمندانه  و برای حفظ ارزش هایی که هویت دینی وملی کشورم  بوده اند،32  سال برای حفظ یک ارزش فوق العاده مهم و تاثیر گذار درسطح ملی و بین الملل یعنی ارزش اطلاعات ملی ودوم سه سال تلاش برای حفظ ارزش هایی که در یک کلید واژه قشنگ بنام «دفاع مقدس» خلاصه شده اند.

ناصر پور افزود: بایستی من در این جلسه از کارکرد سه ساله حرف بزنم، واقعیت این است که من برای خودم حق مطلقی قائل نیستم ولی بدانید همکاران،  در این سه  سال خیلی درخشیدند، تلاش این همکاران باعث شد این چند نتیجه کلان حاصل بشود.

این مسئول تصریح کرد: هرچند منکر زحمات مسئولین گذشته نیستم وازآنان به نیکی یاد می کنم اما هنگامی که در مورخ 16مهر 1396 به عنوان مدیر کل دفاع  مقدس استان  معرفی شدم، با تکیه  بر تدبیر حقیقت گرایی و شتاب معقول شروع به فعالیت کردیم،  بنیاد حفظ  آثار در محیط اداری لرستان بسیارغریب بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: من هر اداره ای می رفتم شناختی از این نهاد  مقدس نداشتند و برخی از ماهیت آن بی اطلاع بودند، ولی با تلاش همکاران من  امروز درهمه ارکان لشگری و کشوری به ویژه اعضاء دائم شورای هماهنگی  دفاع مقدس استان دغدغه مسائل ارزشی دفاع مقدس ایجاد شده است و به عنوان  مساله ای که ذهن آنان را مشغول کرده است با توجه به اهمیت و ضرورت های مرتبط با فرهنگ راستین استراتژیک کشور، بخشی از وظایف خودشان را معطوف به این امر مقدس کرده اند وعرصه ذهن بسیاری از افراد معطوف به جایگاه ویژه بنیاد گردیده است.

ناصر پور با بیان به اینکه این اداره کل به لحاظ عملکردی در میان 31 استان محلی از اعراب نداشت و اصلا جز رتبه بندی های ارزیابی کنندگان قرارنمی گرفت، افزود: اما امروز هریک از معاونین این اداره کل حرف برای گفتن دارند و درجایگاه هایی برتر قرارگرفته اند که مورد اشاره قرارمی گیرند به طوری که طی دو سال گذشته در حوزه رسانه و خبرگزاری دفاع مقدس از ته جدول به رتبه دوم دردو سال پیاپی رسیدیم.

وی ادامه داد: احراز رتبه  برتر در امور چاپ و نشر کتاب بر حسب در اختیار داشتن هنرمندی فرهیخته که شاعری نامدار وکارشناسی بی بدیل در حوزه ادبیات دفاع مقدس درکشور است برای این اداره کل حاصل شده است.

مدیر کل سابق اداره کل حفظ اثار دفاع مقدس لرستان خاطر نشان کرد: جایگاه  برتر امور هنری و سینمایی با ارایه اثرهای فاخر در جشنواره ها  واثربخش در مشارکت با سایر دستگاه های فرهنگی و هنری و به ویژه رسانه ملی از موفقیت های دیگر این اداره کل در سال های قبل بود همچنین در حوزه امور مشارکت زنان در دفاع مقدس دررتبه برتر فعالیت در سه سال اخیر قرار گرفتیم.

ناصرپور تاکید کرد: رشد قابل توجه ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، از آستانه تعطیلی به مرحله  الگو قرار گرفتن برای سایر مراکز فرهنگی با کیفیت درجه یک ساخت سازه و منظر بی مانند روی تپه بزرگ شهدای گمنام و با بیش از 50 درصد رشد فعالیت در همین سه سال، به نحوی که  85 درصد رشد کلی است وبرای نهایی شدن پروژه 15درصد باقی مانده خرید تجهیزات و ابزار می باشد.

وی ادامه داد: فعالیت ستودنی بخش پیشکسوتان جهاد ومقاومت که درده سال اخیردر این حد به پیشکسوتان توجهی نشده بود و تنها در سال 1398 از تعداد 5000 نفر پیشکسوت تجلیل و مراسم بزرگداشت آن با پخش زنده از سیمای لرستان موجی از شعف و شادی دراین قشر از خدمت گذاران فرهنگ دفاع مقدس ایجاد کرد.

این پیشکسوت دفاع مقدس اظهار داشت: ریل گذاری بسیار مطلوبی در امور عملکردی دانشنامه دفاع مقدس، تاریخ شفاهی دفاع مقدس تکمیل مرکز فرهنگی و موزه  دفاع مقدس فضا سازی تبلیغی  و رسانه ای برای درونی سازی ارزش های دفاع  مقدس در جامعه وجا افتادن گفتمان مردمی دفاع مقدس فعالیت قابل قدردانی اساتید دفاع مقدس در دانشگاه های استان با همکاری دلسوزانه روسای محترم دانشگاه ها که سرهنگ «محسن رشیدی» آن را ادامه خواهد داد.

وی افزود: برحسب تجربه ای که در همین سه سال بدست آمده است، به عنوان اظهار نظروتحلیلی  کاملا علمی و قابل دفاع، چهار تهدید عمده را برای حوزه فرهنگ دفاع مقدس قائلم و باوردارم که مساله دفاع مقدس ازاین تهدیدات آسیب های جدی خواهد دید.

ناصر پور در ادامه گفت: اولین تهدیدی که بایستی مورد توجه قراربگیرد، خطر انحراف از بیان واقعیت های جنگ است، اگر بخواهیم این تهدید را سطح بندی کنیم سه لایه  تاثیر گذارند لایه اول دشمنان نظام که  بدون شک بدنبال وارونه جلوه دادن حقایقی است که در آن هشت سال باعث شد ما از بحران سخت نظامی با موفقیت عبورکنیم.

وی افزود: لایه دوم افراد ناآگاه و کم تقوی داخلی است که به علت وابستگی های قشری یا جناحی، سعی خواهند کرد حقایق تجربه زیبای دفاع مقدس را به نفع خود مصادره کنند. سومین لایه ساماندهی خود سازمان و تشکیلات بنیاد حفظ آثاراست که امروزه ازسه مشکل اساسی رنج می برد.

ناصرپور گفت: عدالت توزیعی برحسب ایفای نقش نیروهای مسلح «سپاه، ارتش وناجا و بسیج مردمی، جهادسازندگی» درسازماندهی ستادی مرکز وصحنه مدیران کل. پشتیبانی بودجه ای بسیار کم به رغم ماموریت بسیار خطیر، به همین دلیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان 13 ساله که به بهره برداری نرسیده است. تخصص و تجربه آشنایی با مفاهیم دفاع مقدس در نیروی انسانی متولی این ماموریت مهم که متاسفانه دو لایه  دشمن و فریب  خورده گان داخلی پیاده نظام  این تخریب هستند و در تلاش هستند که  مفاهیم  زیبای شهادت و شهادت طلبی و ایثارگری را قرین با  افسردگی و کسالت در زندگی انسانها جلوه بدهند و در برخی برنامه ریزی ها نام شهدا را از روی کوچه و خیابانها بردارند.

وی با بیان به اینکه سومین تهدید تضعیف طلایه داران هشت سال دفاع مقدس است افزود: «ترور شخصیت ها ومجاهدان راه تعالی بخشی به نظام و وجهه شهیدان وخالقان این ارزش ها»، هم لایه بیرونی و هم برخی در داخل کشور در تلاشند که با کم توجهی به مجاهدان آن دوران آنان را رنجانده و از صف انقلابیون کنار بزنند.

ناصر پور خاطر نشان کرد: چهارمین خطر تحدید ارزش های دفاع  مقدس است «کوچک کردن دایره شمول» چه توسط دشمن که نیاز به توضیح ندارد و چه در داخل، برخی در  تلاش اند  با  فرصت های در اختیار، نامی از رشادت های  رزمندگان برده نشود و به هر طریق ممکن سهم این عزیزان را در درونی سازی ارزش های اجتماعی و جامعه پذیری ارزش های فرهنگی به حداقل ممکن برسانند.

این مسئول گفت: درسال 1385 در مجله سیاست های دفاعی تحقیقی شده است از مقاطع درسی آموزش و پرورش و از میان 35778 صفحه کتب چهارگانه  «فارسی، تاریخ، تعلیمات اجتماعی و تعلیمات دینی» مقاطع ابتدایی راهنمایی متوسطه و پیش دانشگاهی فقط  200 تا 300 صفحه آن هم بیشتر اشاره غیر مستقیم به مبحث فرهنگ دفاع مقدس پرداخته شده بود که ادامه داشته باشد یک فاجعه ملی است.

ناصر پور در پایان گفت: با بوسیدن این لباس شرافت سربازی و با تکیه بر ذات مقدس پروردگار همه شما را به خدای بزرگ می سپارم.

ناصر پور خاطر نشان کرد: چهارمین خطر تحدید ارزش های دفاع  مقدس است «کوچک کردن دایره شمول» چه توسط دشمن که نیاز به توضیح ندارد و چه در داخل، برخی در  تلاش اند  با  فرصت های در اختیار، نامی از رشادت های  رزمندگان برده نشود و به هر طریق ممکن سهم این عزیزان را در درونی سازی ارزش های اجتماعی و جامعه پذیری ارزش های فرهنگی به حداقل ممکن برسانند.

این مسئول گفت: درسال 1385 در مجله سیاست های دفاعی تحقیقی شده است از مقاطع درسی آموزش و پرورش و از میان 35778 صفحه کتب چهارگانه  «فارسی، تاریخ، تعلیمات اجتماعی و تعلیمات دینی» مقاطع ابتدایی راهنمایی متوسطه و پیش دانشگاهی فقط  200 تا 300 صفحه آن هم بیشتر اشاره غیر مستقیم به مبحث فرهنگ دفاع مقدس پرداخته شده بود که ادامه داشته باشد یک فاجعه ملی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار