نماینده ادوار مجلس:

سند راهبردی ایران و چین، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند

عشرت شایق با بیان اینکه سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند، گفت: وقتی چین وارد چنین توافقاتی با ایران می‌شود، مطمئنا در آینده نزدیک دیگر کشور‌ها از جمله هند، روسیه، مالزی و اندوزی و دیگرانی هم برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب و تشویق می‌شوند.
کد خبر: ۴۰۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ - 22July 2020

سند راهبردی ایران و چین، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عشرت شایق نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگویی با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: انعقاد این سند باعث ایجاد اشتغال، امنیت بیشتر، تبادل علم و دانش و افزایش سرمایه گذاری در ایران می‌شود.

وی افزود: بر اساس این سند راهبردی، چین تعهد داده است در طول ۵ سال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد دلار زیرساخت در ایران ایجاد کند و همانطور که می‌دانیم، ایجاد زیرساخت به ایجاد شغل در جامعه می‌انجامد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در شرایط فعلی اگر بخواهیم از شر دلار در مبادلات تجاری بین المللی خلاص شویم، چاره‌اش نگاه به همین کشور‌های همسایه است، عنوان کرد: هنوز این سند به امضای طرفینی نرسیده است که می‌بینیم آمریکایی‌ها دایه مهربان‌تر از مادر شده اند و با توجه به اینکه زورشان به حاکمیت ایران نمی‌رسد؛ شروع به حاشیه سازی علیه این سند در شبکه‌های مجازی کرده‌اند.

شایق خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اصلا تمایل ندارند کشور‌های منطقه با دیگر قدرت‌های جهان وارد معامله و مذاکره اقتصادی و تجاری شوند چنانچه وقتی عادل عبدالمهدی به چین رفت و پیشنهاداتی بین شان تبادل شد و یکی از این موارد نیز تامین برق بود و انعقاد این قرارداد حتما عراق را از شرایط فعلی، نجات می‌داد؛ آمریکایی‌ها نگذاشتند این توافقات به مرحله قرارداد برسد.

وی با اشاره به افول قدرت آمریکا در جهان به پیش بینی کارشناسان همین کشور، تصریح کرد: آمریکا در سال ۲۰۳۰ هیچ هژمونی قدرتی در دنیا ندارد و در سال ۲۰۳۵ ائتلاف بزرگی بین کشور‌های چین، برزیل، هند و روسیه تشکیل می‌شود و این ائتلاف‌های بزرگ هستند که آینده دنیا را می‌سازند.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون خیلی از کشور‌های دنیا هستند که با چین کار می‌کنند، لذا این حجم از تخریب علیه سند ۲۵ ساله راهبردی ایران وچین غیرعادی بود، عنوان کرد: عربستان یک برنامه ۵ ساله با نام غول توسعه ۵ ساله تدارک دیده است که رقم مربوط به آن نیز در ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده، اما در این قرارداد، چین ظرف ۵ سال می‌خواهد رقمی معادل ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری داشته باشد.

شایق با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته در این سند، چین تعهد می‌دهد نفت و محصولات پتروشیمی ایران را خریداری کند، تاکیدکرد: مانند چنین زمانی که ما مشکل فروش نفت داریم، با خریداری نفت از سوی چینی‌ها دیگر دغدغه و مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر عقد قرارداد تجاری با یک کشور بزرگ منطقه بر دیگر کشور‌ها گفت: وقتی چین وارد چنین توافقاتی با ایران می‌شود، مطمئنا در آینده نزدیک د یگر کشور‌ها از جمله هند، روسیه، مالزی و اندوزی و دیگرانی هم برای عقد قرارداد با ایران ترغیب و تشویق می‌شوند.

کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: چرا افراد منتقد سند ۲۵ ساله ایران و چین، توافقنامه برجام و قرارداد ۲۰ ساله توتال را که ایران از آن‌ها ضرر و زیان فراوانی دیده اند را فراموش کرده اند؟ چرا کسی در آنجا فریاد نزد که این قرارداد‌ها چقدر برای کشور هزینه داشت؟

نماینده ادوار مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توسعه روابط با کشور‌ها و همسایه‌های شرقی توضیح داد: چین هرگز استعمارگر نبوده است، استعمارگری خوی کشور‌های غربی است. چین هم اکنون در خیلی دیگر از کشور‌های جهان قرارداد‌هایی را برای سرمایه گذاری و مشارکت اقتصادی امضا کرده است و امضای چنین سندی تنها با ایران نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید دید چه کسانی از انعقاد این سند وحشت زده شده اند و منافع شان به خطر افتاده است، تصریح کرد: ارتباط با کشور‌های قدرتمند شرقی از لحاظ مختلف برای ایران حائز اهمیت است چنانچه اخیرا در شورای امنیت هر مصوبه‌ای علیه ایران آمد، توسط دو کشور چین و روسیه وتو شد و و این اتفاق عظیمی است. اگر این قطعنامه ها، وتو نمی‌شدند شاید شرایط به مراتب بحرانی‌تر می‌شد.

شایق با بیان اینکه بعد از امضای طرفینی سند راهبردی ایران وچین احتمالا ۱۲۰ تا ۱۵۰ قرارداد تولید می‌شود که باید به تصویب مجلس برسد، گفت: قطعا شروع این قرارداد‌ها زمان خاتمه فشاری آمریکا علیه ملت ایران است و باعث بی اثر شدن تحریم‌های آمریکا می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها