دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران

وزیر امور خارجه انگلیس گفت، در دیدار با همتای آلمانی خود، درباره مسائلی همچون ایران و روند صلح خاورمیانه به گفتگو و تبادل نظر پرداخته است.
کد خبر: ۴۰۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲ - 22July 2020

دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس چهارشنبه شب با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

راب در حساب توئیتری خود نوشت: «درباره مسائلی پیرامون هنگ‌کنگ، ایران، روند صلح خاورمیانه و تقویت ارزش‌های مشترک گفت‌وگو کردیم».

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در نشست خبری پس از این دیدار، درخصوص انتشار گزارش مداخله روسیه در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا گفت: «هر زمان که چنین اتفاقی رخ دهد روسیه را مجبور به پاسخگویی می‌کنیم».

وی افزود: «ما در حال همکاری جهت متعهد کردن چین به تعهدات بین‌المللی خود به‌خصوص در زمینه مسائل مربوط به هنگ‌کنگ هستیم. در این رابطه در حال همکاری با شرکای فرانسوی خود نیز هستیم».

وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای در ارتباط با سفر ماس به انگلیس نوشت: «آلمان به همراه فرانسه و انگلیس همکاری نزدیکی در قالب گروه موسوم به E۳ دارند. این کشورها، امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک با ایران هستند و به تضمین پابرجایی این توافق متعهدند.»

ماس قبل از سفر به لندن گفت: «مذاکرات چهارشنبه با راب متمرکز بر موضعات بین المللی است که با ما انگلیس از نزدیک راجع به آن‌ها تشریک مساعی داریم از جمله مواضع تروئیکای اروپا در قبال ایران، روابط با چین و نحوه مقابله با نفوذ روسیه در اروپا».

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها