انتقام‌گیری به سبک واشنگتن/ توجیه مضحک آمریکایی‌ها از رعایت فاصله ایمنی

اقدام غیرقانونی و خطرناک جنگنده‌های آمریکایی علیه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان را می‌توان رسوایی بزرگ برای واشنگتن دانست.
کد خبر: ۴۰۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷ - 25July 2020

انتقام‌گیری به سبک آمریکایی/ توجیه مضحک آمریکایی‌ها از رعایت فاصله ایمنیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در ادامه اقدامات تروریستی و غیرقانونی آمریکایی‌ها در سطح بین‌المللی، شامگاه پنج‌شنبه، دو جنگنده«اف ۱۵» آمریکا با پرواز بر فراز منطقه «التنف» در مرز عراق و سوریه برای هواپیمای مسافربری ایران که از سوریه به‌سمت لبنان در حرکت بود، مزاحمت ایجاد کردند. پس از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی خلبان پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان مجبور به فرود ناگهانی در ارتفاع بسیار پایین شد که در نتیجه آن تعدادی از سرنشینان زخمی شدند. این پرواز که از تهران به مقصد بیروت انجام می‌گرفت، در ابتدا چنین القا شد که توسط جنگنده‌های صهیونیستی مورد تهدید قرار گرفتند، اما در اولین واکنش رسمی آمریکایی‌ها مسئولیت این عملیات را رسما بر عهده گرفتند.

اقدام غیرقانونی و خطرناک جنگنده‌های آمریکایی علیه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان را می‌توان رسوایی بزرگ برای واشنگتن مورد ارزیابی قرار داد که با هدف اصلی به اشتباه انداختن سامانه دفاع موشکی سوریه برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرانی، اهداف غیرنظامی و جان شهروندان عادی را برای جبران شکست‌های خود از محور مقاومت در پیش گرفته است؛ هر چند آمریکایی‌ها مدعی هستند که قواعد بین‌المللی و فاصله ایمن را رعایت کرده‌اند، اما واقعیت امر این است که نقض قواعد هوایی از سوی واشنگتن مسلم بوده و به نظر می‌رسد مساله از سوی تهران در مجامع بین‌المللی همانند شورای امنیت قابل پی‌گیری است.

در مجموع اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها را می‌توان نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیما‌های غیرنظامی و به علاوه در مغایرت با مواد ۳ مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی (کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه‌های مربوطه و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ و نیز زیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین‌الملل مورد ارزیابی قرار داد.

توجیه مضحک آمریکایی‌ها از رعایت فاصله ایمنی

الوقت گزارش داد که رخداد شامگاه پنج‌شنبه در ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای شرکت ماهان با واکنش رسمی آمریکایی‌ها نیز مواجه شده است. در همین زمینه، مسئولان آمریکایی تایید کردند که جنگنده‌ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است. کاپیتان بیل اربن سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عصر امروز یک جنگنده«اف ۱۵» آمریکا در جریان یک ماموریت عادی در مجاورت پادگان محل استقرار نیرو‌های عملیات عزم راسخ در التنف سوریه اقدام به بررسی بصری و استاندارد یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله‌ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد.» وی مدعی شد که این بررسی برای اطمینان از ایمنی خدمه ائتلاف در پادگانی در التنف انجام شد و بعد از شناسایی آن به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر از آن فاصله گرفت و این کار با رعایت استاندارد‌های بین المللی انجام شد.

ضرورت پاسخ‌گویی شورای امنیت

متعاقب اقدام متجاوزانه و غیر قانونی آمریکایی‌ها در آسمان سوریه علیه هواپیمای شرکت ماهان، تهران قصد دارد مساله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد. در همین راستا، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به‌زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد. پس از آنکه مجید تخت روانچی روز پنج‌شنبه در یک تماس تلفنی اضطراری با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد چنانچه هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق بیفتد جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت، در واقع، قرار است به‌زودی ایران طی نامه‌ای مراتب اعتراض و جزئیات این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام کند. این نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.

توجه رسانه‌های بین المللی به اقدام غیر قانونی واشنگتن

در سطحی دیگر، اقدام جنگنده‌های آمریکایی در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. در واقع، اکثر رسانه‌ها اظهارات مسافران ایرانی و ادعای مقامات آمریکایی را پوشش دادند. شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: «پس از اینکه رسانه‌های دولتی ایران ویدیویی منتشر کردند که در آن مسافران زخمی و ترسیده نشان می‌داد، ارتش آمریکا تایید کرد که یکی از جت‌های جنگنده اش به یک هواپیمای تجاری ایرانی در آسمان سوریه نزدیک شده تا آن را بررسی کند.»

الجزیره هم به نقل از رسانه‌های ایرانی نوشت: «عده‌ای از مسافران در یک هواپیمایی ایرانی در آسمان سوریه زخمی شدند پس از اینکه خلبان برای اجتناب از برخورد با یک جت آمریکایی مسیر خود را عوض کرد، اما ایالات متحده گفت جنگنده«اف ۱۵» فاصله امن را حفظ کرده بود.» رویترز نیز به نقل از رسانه‌های ایرانی گزارش داد که چگونه یک مسافر هنگام تغییر مسیر هواپیما سرش به سقف خورده است و ویدیوی دیگر مسافری مسن را نشان می‌داد که در کف هواپیما دراز کشیده است.

جرزالم پست هم نوشت: «پس از اینکه در ابتدا گفته می‌شد که یک جت اسرائیلی نزدیک هواپیمای ایران شده، خبرگزاری ایرنا از خلبان ایرانی نقل کرد که دو فروند جت بودند که خود را آمریکایی معرفی کردند.» وب سایت نشریه ایندیپندنت در گزارشی درباره این رویداد نوشت: «یک جنگنده اف ۱۵ به یک هواپیمای مسافری ایرانی در فراز سوریه نزدیک شد که باعث ایجاد وحشت در میان سرنشینان این هواپیمای غیرنظامی شد و عده‌ای نیز زخمی شدند.»

در نهایت باید یادآور شد تاریخ مداخله گری‌ها و تجاوزات نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان پر از اسناد هدف گرفتن غیرنظامیان و اقدامات جنایت آمیز بوده است. این موضوع در جنگ سوریه نیز به کرات مشاهده شده و برای مثال سازمان ملل و نهاد‌های حقوق بشری ناظر جنگ گزارش‌های مختلفی از انجام جنایت جنگی در موضوع تصرف رقه توسط جنگنده‌های این کشور ارائه کرده اند. با این حال اقدام اخیر نشانگر بن‌بست بوجود آمده پیش روی واشنگتن در سوریه و کینه توزی واشنگتن برای گرفتن انتقام شکست‌هایش از مردم عادی و غیرنظامی است. 

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها