سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

آموزش و پرورش خطر شیوع اعتیاد را به جدّ احساس کند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید خطر شیوع اعتیاد را به جدّ احساس کند، گفت: اگر آموزش و پرورش خطر را مجدّانه احساس کند حتماً درصدد علاج واقعه برخواهد آمد و با اتخاذ تدابیر سنجیده‌تر، اقدامات اساسی و مثمرثمر شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۴۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ - 10February 2015

آموزش و پرورش خطر شیوع اعتیاد را به جدّ احساس کند

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اشاعه اعتیاد در مدارس به خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس "، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی باید آموزشهایی را به صورت ویژه هم در متون درسی و هم در دورههای پرورشی خودش درنظر بگیرد. البته در این راستا خانوادهها نیز باید هنرمندانهتر عمل کنند و تدابیر ویژهای را برای جلوگیری از این اشاعه اتخاذ کنند.  

*منصفانه نیست آموزش و پرورش را مسئول همه این معضلات بدانیم

وی افزود: نباید مسئول همه این معضلات را آموزش و پرورش دانست زیرا اگر کسی در یک فضای آلوده زندگی کند طبیعتاً اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. البته در برخی اوقات هم اثر بالعکس نیز دارد؛ یعنی برخی خانوادهها از این ناهنجاریها فراری هستند ولیکن فرزند آنها دچار این معضل میشود. در این راستا نقش آموزش و پرورش بیشتر به چشم میخورد.

*به کارگیری مهارت دوست یابی و استفاده از واژه "نه گفتن"

جعفری با بیان اینکه باید مهارت دوست یابی و استفاده از واژه "نه" در میان دانش آموزان نهادینه شود، تصریح کرد: علیرغم توجه به مباحث پرورشی، آموزشی و حضور فعالانه خانوادهها در این میدان سخت، باید در راستای نهادینه کردن مهارت دوست یابی و استفاده از نه گفتن دانش آموزان گامهای ارزنده تری برداشته شود.

*بزرگ بینی و توجه به لذتهای آنی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اضافه کرد: باید به دانشآموزان نه گفتن را بیاموزیم تا در هر شرایطی به مواد مخدر پشت کنند؛ یعنی باید برای آنها این شفافیت را ایجاد کنیم که نباید برای بزرگ جلوه دادن و فرار از ریشخند و تحقیر دوستان خودشان، تن به این لذت آنی بدهند و خودشان را آلوده کنند.

*رسانهها باید در این میدان سخت، هنرنمایی کنند

وی ادامه داد: باید یک نگاه درازمدت را به آنها یاد بدهیم تا افق دید آنها بالاتر برود. البته در این میان نیاز است رسانهها نیز حضور فعالی داشته باشند چراکه ما اعتقاد داریم این آسیب وجود دارد و نمیتوان با برخی استدلالها وجود این معضل خطرناک را انکار کرد.

*افشای اعتیاد دانش آموز در میان اذهان عمومی هیچ کمکی نمیکند

جعفری در پاسخ به این سوال که باید با یک دانش آموز معتاد چه برخوردی از سوی مسئولین ذیربط صورت گیرد، افزود: تا جایی که ممکن است این تدبیر را به خرج دهند که آبروی آن فرد حفظ و این اتفاق به عنوان یک راز باقی بماند چون خود افشای این موضوع، می تواند تأثیرات منفی را به دنبال داشته باشد.

*اخراج از مدرسه را با روشهای پیشگیرانه آموزشی جا به جا کنیم

وی خاطرنشان کرد: در این بین از روش های تأثیرگذار هم میتوان استفاده کرد، نه این که در اولین قدم، دانش آموز را از مدرسه اخراج کنیم و نگذاریم حتی در جایی دیگر به تحصیل خود ادامه دهد. این روش نامناسبی است و حتماً تأثیر منفی خواهد داشت.  به مسئولین توصیه میشود، روشهای پیشگیرانه آموزشی را در عین هنرمندی به کار بگیرند.

*کمیسیون آموزش مجلس معضل اعتیاد را یک هشدار جدی میداند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص انتقادهایی که به آموزش و پرورش پیرامون افزایش میزان اشاعه اعتیاد در مدارس که 15 درصد پیشرفت نسبت به دو سال قبل داشته است، افزود: ممکن است این آمار و ارقام قریب به صحت باشد. البته ما هم یک بار در کمیسیون پیرامون این مسئله بحثهای زیادی داشتیم. بنده و نمایندگان دیگر این کمیسیون اتفاق پیش آمده را یک هشدار جدی میدانند.

*روابط اجتماعی و خانوادگی حائز اهمیت است

جعفری تأکید کرد: این انصاف نیست همه چیز را بر گردن وزارت آموزش و پرورش بینداریم، بلکه بخشی از این مطالبات را فضای عمومی جامعه نیز باید پاسخگو باشد.نباید رفتار مجدّانه مسئولین آموزش و پرورش را در خصوص این موضوع، نادیده گرفت اما روابطهای اجتماعی و ارتباط میان فرزند و والدین نیز تأثیرات بسزایی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتقاد دارید کوتاهیهایی از سوی آموزش و پرورش که برخی موارد را به صورت جدّ دنبال نمیکند و در اولویت قرار نمیدهد صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ممکن است کوتاهیهایی شده باشد، اما نباید این طور وانمود کنیم که این وزارتخانه همه امکانات، تجهیزات و اعتبارات لازم را برای تحقق برنامهها و اهداف خودش در اختیار داشته و این مهم را به مرحله اجرا نرسانده است.

*رهایی از این معضل نیاز به اقدامات جهادی دارد

جعفری تصریح کرد: امکانات لازم برای پیشگیری، مبارزه و آموزش باید در اختیار آموزش و پرورش از بخش های مختلف چه از ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهداشت و درمان و چه دولت، تأمین شود. البته باید انگیزه کار جهادی در متولیان آموزش و پرورش نیز شکل گیرد و این احساس خطر جدی نیز در میان مسئولین مربوطه ایجاد شود.

*معلم آلوده به ناهنجاریهای اجتماعی دامن میزند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به حضور معلمان و مربیان مبتلا به موادمخدر اذعان داشت: شاید بهترین و نزدیکترین الگو برای دانشآموزان، همان معلمان هستند. بعضاً گزارشهایی به صورت پراکنده به دست ما میرسد که این معضل وجود دارد؛ متأسفانه در نقاط دوردست و محرومی که خیلی در دسترس نیست اگر معلمی آلوده به این معضلات و ناهنجاری ها باشد حتماً می تواند موجبات اثرپذیری منفی برای دانشآموزان را پدید آورد.

*تدابیر اندیشمندانه و اقدامات مجدانه، مطالبه ما از آموزش و پرورش است

وی در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش وظیفه دارد هم برای آموزش خود دانش آموزان و هم پالایش معلمین به صورت قاطعانه و مجدّانه وارد عمل شود زیرا در این میدان موضوع سرمایه اصلی و نسل آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی به میان است و مسئولین باید در این راستا جدّیت به خرج دهند.

*مسئولین باید این معضل را همچون سیل بنیان برافکن ببینند

جعفری گفت: باید مجلس و دولت با همکاری بخش های مختلف، آموزش و پرورش را یاری دهند. آموزش و پرورش هم باید خطر را خطر جدی ببیند و درصدد علاج واقعه برآید.اگر به این مسئله توجه جدی نشود به یک سیل بنیان برافکن تبدیل خواهد شد؛ نیاز است در این راستا برای جلوگیری و عدم اشاعه این معضل و ناهنجاری اجتماعی، خطرناک تدابیر اندیشیدهتری اتخاذ شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها