وحدت و یکپارچگی، رمز پیروزی عملیات مرصاد

به مناسبت سالروز عملیات مرصاد، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۴۰۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ - 26July 2020

وحدت و یکپارچگی، رمز  پیروزی عملیات مرصاد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به مناسبت 5 مرداد سالروز عملیات مرصاد بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

با پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، منافقین مزدور در تحلیل‌های سازمانی به این نتیجه رسیده بودند که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاسی، نظامی، اقتصادی و پایگاه مردمی به بن بست رسیده است. بنابراین به خیال یکسره کردن کار نظام اسلامی با حمایت‌های فکری، مالی و نظامی ارتش عراق، کشورهای مرتجع منطقه واستکبار جهانی عملیاتی به نام «فروغ جاویدان» طرح ریزی کردند.

منافقین  کور دل، با طرح ریزی این عملیات بزرگترین خیانت را به ملت مسلمان ایران در تاریخ سیاه سازمان خود انجام داده و با فراخوانی تمامی نیروهای سازمان در داخل و خارج از کشور به دنبال هجوم عراق در 31 تیر ماه 1367 در جبهه‌های جنوبی، میانی، غرب و شمال غرب، از صبح سوم مرداد ماه ستون نظامی ده کیلومتری منافقین از پایگاه اشرف در الخاص عراق به سمت مرزهای ایران به حرکت  درآمد.

در این حمله نیروهای مهاجم در سوم مرداد، شهرهای سرپل ذهاب، کرند غرب و اسلام آباد را تصرف کردند سپس حرکت سریع به سمت کرمانشاه را آغاز کرده تا به گردنه چهارزبر رسیدند. پس از مقاومت نیروهای اندک سپاه و بسیج( در حد یک گردان) در دشت حسن آباد، فرمان عملیات مرصاد به فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با رمز «یا علی بن ابی‌طالب»  صادر شد، براین اساس یک ستون به طول ‏چهار کیلومتر مسلح به توپ، تانک، نفربر، تفنگ ۱۰۶، ‏خودروهای سنگین حامل مهمات و سایر ادوات نظامی و ‏لجستیکی، جاده دشت حسن‌آباد را پوشانده بودند که ‏ناگهان صدای غرورآفرین بالگردهای هوانیروز ارتش ‏جمهوری اسلامی ایران در فضا طنین انداز شد.‏

 پیشروی منافقین تا تنگه چهارزبر بیشتر ادامه نداشت و رزمندگان دلاور و مردم غیور ایران اسلامی بویژه  خطه کرمانشاه، همچون سدی در این تنگه به کمین نشستند تا عملیات فروغ جاویدان منافقین را برای همیشه به سقوط و شکستی جاویدان برای آنها تبدیل کنند.

 

‏عملیات غرورآفرین مرصاد تا دو روز بعد ادامه یافت ‏تا اینکه منطقه به کلی از لوث وجود منافقین پاکسازی ‏شد ‏و برگ زرین دیگری در تاریخ حماسی هشت سال دفاع مقدس ‏به ثبت رسید.

نابودی بیش از 438 دستگاه نفربر و تانک و خودرو و بیش از 1200 قبضه تجهیزات نظامی دیگر و به غنیمت در آمدن 531 دستگاه تانک، نفربر و خودرو و مقادیر زیادی تجهیزات و سلاح های انفرادی و کشته شدن بیش از 2506 نفر و اسارت 531 تن از اعضای سازمان منافقین ضربه ای بسیار مهلک بر پیکره سازمان منافقین  بود.این عملیات موجب انهدام تمام توان نظامی منافقین شد و تنگه چهارزبر که شهادتگاه برترین فرزندان این مرز و بوم بود «تنگه مرصاد» یا کمینگاه نامیده شد.

در تجزیه و تحلیل پیروزی رزمندگان اسلام درعملیات مرصاد، می‌توان به  اتحاد و یکپارچگی  نیروهای ارتشی، سپاهی، بسیجی و مردمی  و تبعیت از ولایت نام برد . در این پیروزی غرور آفرین،  حضور رزمندگان لرستانی اعم از داوطلبان عشایر و نیروهای تیپ 57 سپاه پاسداران و اقدامات حمایتی مؤثر لشکر 84 لرستان  بسیار چشمگیر بود.

در پایان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، سالروز عملیات مرصاد و یاد و خاطره همه شهدا بویژه شهدای عملیات مرصاد و شهدای جبهه مقاومت، بر ضرورت تبیین انحرافات عقیدتی و بازخوانی چرایی و چگونگی پیدایش منافقین و سایر گروه‌های معاند از جمله داعش و نقاط مشترک فکری و مشابهت‌های رفتاری آنان برای نسل‌های امروز و فردای انقلاب اسلامی تأکید نموده و اقتدار عزت و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از خداوند منان مسئلت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها