«چهار زبر» مرصادی که کمینگاه نابودی و ناامیدی منافقین شد

«چهار زبر» برای همیشه کمینگاه نابودی منافقین نام گذاشته شد تا دیگر بار با وجود نیروهای همیشه در صحنه اسلام خیال واهی هجوم به این مرزو بوم با دسیسه های جیره خوارانش را در سر نپرورانند.
کد خبر: ۴۰۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲ - 26July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر،شش روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق در نزدیکی «سرپل ذهاب» آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند.

آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران در پنج مرداد سال ۶۷ مرصاد با رمز «یا علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)» بود، با این تفاوت که دشمنان مقابل ایرانیانی بودند، نیرو‌های شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با حمایت دولت عراق به مرز‌های ایران حمله کردند.

«چهار زبر» مرصادی که کمینگاه نابودی و نا امیدی منافقین شد

عملیاتی که توسط نیرو‌های مجاهدین خلق مستقر در عراق طراحی و پشتیبانی کامل دولت وقت عراق با هدف فتح تهران طی یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته طراحی و اجرا شد.

در واقع پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، ارتش عراق در اقدامی شتاب‌زده، منطقه خوزستان را بار دیگر مورد هجوم گسترده قرار داده و تا جاده اهواز ـ خرمشهر پیشروی کرده و خرمشهر را نیز در معرض تهدید قرار داده بود، بدین ترتیب در حالی که اغلب یگان‌های ایران در جبهه جنوب مستقر بودند، منافقین از اوضاع داخلی ایران سوءاستفاده کرده و از مسیر پاتاق تا تنگه چهار زبر پیشروی کردند.

«چهار زبر» مرصادی که کمینگاه نابودی و نا امیدی منافقین شد

به دلیل تمرکز نیروهای ایرانی در جبهه جنوب حرکت منافقین در داخل خاک ایران در ابتدا به سرعت انجام گرفت که اما بلافاصله بعد از اینکه خبر هجوم دشمنان شهید علی صیاد شیرازی راهی کرمانشاه شد تا اوضاع را بررسی کند.

منافقین به خیال واهی پیشروی تا تهران، با تحلیل وضعیت داخلی ایران جمع‌بندی نهایی را در میدان آزادی تهران می خواستند انجام دهند و طرح عملیات خود را «فروغ جاویدان» نام نهاده بودند.

اولین تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف کرند، حرکت خود را به سمت اسلام‌آباد غرب آغاز و به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم چنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع کردند.

«چهار زبر» مرصادی که کمینگاه نابودی و نا امیدی منافقین شد

در این عملیات منافقین، حدود ۳۰ تیپ رزمی جهت تهاجم خود به خاک ایران تشکیل داده بودند که در بدو ورود منافقین، تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک دجله و خودرو، نیروهای منافقین به طرف کرمانشاه عزیمت کردند، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند.

«چهار زبر» مرصادی که کمینگاه نابودی و نا امیدی منافقین شد

ابتدا سد راه ستون کردند و بعد نیرو‌های هلی برد را در پشت سر مجاهدین پیاده کردند و آنگاه بالگرد‌های هوانیروز ارتش با سلاح‌های ضد تانک به ستون زرهی مجاهدین یورش بردند و هواپیما‌های اف-۴ نیروی هوایی هم ستون زرهی مجاهدین را بمباران کردند و در منطقه حسن آباد۲۰ کیلومتری اسلام آباد به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع آوری نیرو، منافقین زمین گیر شدند و بیش از ۲۵۰۰ نفر از منافقین در این عملیات به هلاکت رسید و مابقی را به فرار وا داشتند و در انتها نیرو‌های زمینی سپاه به باقی‌مانده نیرو‌های مجاهدین حمله کردند.

«چهار زبر» مرصادی که کمینگاه نابودی و نا امیدی منافقین شد

عملیات مرصادی با نیت ایجاد کمین گاهی برای ملت ایران به دست منافقین کورددل قرار بود بدل شود اما نیت شوم آنها تنگه «چهار زبر» محل زمین گیر شدن نیروهای منافقین را برای همیشه کمینگاه نابودی منافقین نام گذاشته شد تا دیگر بار با وجود نیروهای همیشه در صحنه اسلام خیال واهی هجوم به این مرزو بوم با دسیسه های جیره خوارانش در سر نپروراند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار