معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مطرح کرد؛

ایجاد یک‌سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد

حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه یک‌سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود، گفت: ۶۰ درصد اشتغال ایجاد شده در روستاهاست.
کد خبر: ۴۰۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ - 27July 2020

ایجاد یک‌سوم اشتغال کشور توسط کمیته امدادبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «حجت‌الله عبدالملکی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی کمیته امداد برگزار شد، با بیان اینکه عمده فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت اشتغال کمیته امداد در مناطق روستایی اجرا می‌شود، اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد برنامه اشتغال ما متوجه روستاییان است و از ۱۷۵ هزار فرصت شغلی که ایجاد شده، بیش از ۱۰۰ هزار مورد آن در مناطق روستایی و محروم به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ وارد مشاغل دانش‌بنیان شدیم و برای این اتفاق مدیریت ویژه را مد نظر قرار دادیم. از طرفی در این زمینه از طرح‌های نوین حمایت کردیم و همچنین در همه استان‌ها با پارک‌های علم و فناوری تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است.

عبدالملکی تصریح کرد: صنایع روستادوست از مفاهیم ابتکاری کمیته است که به تازگی مد نظر ما قرار گرفته است. منظور از «صنایع روستادوست» صنایعی است که در مقیاس کوچک بوده و از همه مهمتر در روستا‌ها به صرفه باشد. از طرفی این صنایع نوآور هستند و عنصر خلاقیت در آن موج می‌زند؛ ویژگی دیگر این طرح این است که تکنولوژی و فناوری مورد استفاده در آن، بسیار ساده است که به راحتی قابل دسترس خواهد بود.

معاون اشتغال کمیته امداد افزود: برخی از این صنایع در حد اختراع هستند و برخی نیز در مرحله ایده قرار دارند؛ لذا جشنواره صنایع روستادوست را برگزار خواهیم کرد و از مخترعان نیز دعوت می‌کنیم تا محصولات و اختراعات خود را از تاریخ ۶ مرداد تا ۶ شهریور سال جاری در سایت کمیته امداد به ثبت برسانند. برخی از این افراد نیز که دارای ایده‌ای هستند، اما نیاز به پشتیبانی دارند، می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند؛ چراکه طرح‌های آن‌ها نیز مورد حمایت ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای مثال تولید دستگاه‌های نخ‌ریسی کوچک و پنل‌های خورشیدی ازجمله طرح‌های موفق در روستاهاست و ما از این قبیل اقدامات را در ادامه نیز انجام می‌دهیم تا رونق تولید را به روستا‌ها نیز ببریم. تاکنون سه هزار پنل خورشیدی را در روستا‌ها تولید کرده‌ایم و روستاییان برق تولید شده را به شرکت توانیر به فروش می‌رسانند.

عبدالملکی گفت: طرح‌های به ثبت رسیده در سامانه کمیته امداد، در نمایشگاه صنایع روستادوست که در مهرماه برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته و محصولات به شرکت‌های مختلف عرضه خواهد شد. از طرفی کمیته امداد نیز تجهیزاتی را که مورد نیاز روستاییان باشد، خریداری می‌کند، ایده‌های برتر مورد توجه قرار می‌گیرد و کار‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد عنوان کرد: برای طرح اول ۱۵ میلیون تومان، طرح دوم ۱۳ میلیون و طرح سوم ۱۱ میلیون هدیه در نظر گرفته شده است که تقدیم می‌شود و هدف این است که اقتصاد دانش‌بنیان را وارد روستا‌ها کنیم تا بحث اشتغال در روستا‌ها رونق بگیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم این حرکت کوچک گامی در راستای جهش تولیدات روستایی باشد و ما دانش و فناوری را در اختیار روستاییان قرار خواهیم داد. اما مهمترین مشکل در این حوزه کمبود دانش نیست، بلکه انتقال دانش به روستاییان است که ما در این حوزه نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

ایجاد یک‌سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد
عبدالملکی با بیان اینکه یک‌سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود، بیان کرد: ۶۰ درصد اشتغال ایجادشده در روستاهاست؛ همچنین تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آموزش‌های کسب و کار کمیته امداد بهره برده‌اند و آموزش‌های ما نیز در چند مرحله انجام می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: اولین کار آموزش‌های مقدماتی با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و فرهنگ کسب و کار در اسلام شکل می‌گیرد و آموزش مهارتی مرحله دوم است؛ مرحله آخر نیز آموزش پایدارسازی به‌منظور افزایش بهره‌وری است تا افراد بتوانند تولیدات خود را به‌طور جدی به مرحله عرضه برسانند؛ همچنین ما افراد مخترع را رها نخواهیم کرد و بین سه تا پنج سال همراه آن‌ها هستیم؛ از طرفی در حوزه آموزش کسب و کار در سال جاری در حوزه فضای مجازی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال
وی عنوان کرد: طبق برنامه‌ای که داریم، باید هر سال ۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم. در سه ساله اول برنامه پنج‌ساله بیش از ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است؛ اما برنامه خودمان این است که ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را تا پایان سال ایجاد کنیم.

عبدالملکی ادامه داد: البته برای این کار باید اعتبارات لازم نیز تأمین شود که حدود شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ بخشی از این اعتبار تأمین شده است و مابقی نیز اگر از سوی نهاد‌های ذی‌ربط تأمین شود و بانک‌ها نیز به تعهدات خود عمل کنند، ایجاد سالانه ۲۰۰ هزار فرصت شغلی دور از دسترس نخواهد بود.

ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه تاکنون ۷۰ هزار فقره پرونده در حوزه شناسایی افراد مستعد و انتخاب راهبران شغلی تشکیل شده است، افزود: در چهار ماه ابتدایی امسال بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی با اولویت روستا‌ها در کشور ایجاد شده است و ما این رویکرد را به‌ویژه در مناطق محروم ادامه خواهیم داد.

وی با گلایه از عدم تخصیص اعتبار در سال گذشته به کمیته امداد در بخش اشتغال اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۸ هزار فرصت شغلی خالص در کشور اجرا کردیم و این آمار نشان‌دهنده این است که کمیته امداد در سال گذشته ۳۷ درصد اشتغال ایجاد شده را به خود اختصاص داده بود؛ اما با این حال ۱۶ درصد از اعتباری که برای ما در نظر گرفته شده بود، به کمیته تعلق نگرفت.

عبدالملکی گفت: ما معتقدیم که اگر نظام بانکی، کمیته امداد را در بحث اشتغال‌زایی پشتیبانی کند، حل ابرمعضل بیکاری دور از دسترس نخواهد بود. با اینکه کمیته امداد در حوزه ایجاد فرصت شغلی خوب عمل کرده است، اما در سال جاری اعتباری که به معاونت اشتغال کمیته تعلق گرفته است، نیم درصد کل اعتبار نظام بانکی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد عنوان کرد: به هر حال اگر می‌خواهیم معضلات کشور به‌ویژه در حوزه بیکاری حل شود، باید حمایت‌های مالی از کمیته صورت گیرد و ما انتظارمان این است که اگر بودجه اضافی به ما نمی‌دهند، لااقل بودجه تصویب‌شده را به ما بدهند تا برنامه‌های خود را بدون مشکل اجرا کنیم؛ بنابراین اگر این شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به‌طور کامل به دست ما برسد، سالانه ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.

انتهای پیام/ ۱۱۷

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار