نقش رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات مرصاد

رزمندگان لشکر ثارالله در عملیات مرصاد، از طریق جاده‌ی اسلام‌آباد – پل دختر وارد شهر شدند و گردان ۴۱۰ تأمین شهر را به عهده گرفت، رزمندگان، منافقین پراکنده در منطقه را از پای درآوردند و به طرف کرند پیشروی و موفق شدند غروب همان روز آن‌جا را آزاد کنند.
کد خبر: ۴۰۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸ - 27July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، «عملیات مرصاد»، یکی از عملیات‌هایی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام طرح ریزی شد و در این عملیات چهره ننگین منافقین برای همگان آشکار شد که در ادامه به تشریح نقش رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در آن می پردازیم:

نگاه راهبردی

در حالی که دشمن از تصرف خوزستان ناامید شده بود، در سوم مرداد ۱۳۶۷ به استان ایلام (از مهران تا صالح‌آباد) و استان کرمانشاه (از قصرشیرین تا اسلام‌آباد) حمله کرد. هدف دشمن تنها این منطقه نبود، بلکه با به کار گیری نیرو‌های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) آماده شده بود که کرمانشاه را پشت سر گذاشته، همدان و سایر استان‌ها را به کمک هواداران داخلی تصرف کند.

هجوم دشمن در حالی آغاز شد که هنوز عرق یگان‌های مانوری خودی در جبهه‌ی جنوب خشک نشده بود. با وجود این، نیرو‌های خودی به سرعت عازم کرمانشاه شدند تا هم‌راه یگان‌های منطقه‌یی که در ایلام و کرمانشاه پیشروی دشمن را سد کرده بودند، آخرین برگ زرین تاریخ دفاع مقدس را رقم بزنند.

وضعيت لشكر۴۱ ثارالله

ساعت ۱۰ صبح پنج مرداد ۱۳۶۷ در جلسه‌یی که در قرارگاه نیروی زمینی ارتش در شلمچه تشکیل شد، به لشکر ۴۱ ثارالله مأموریت داده شد تا به سوی اسلام‌آباد حرکت کند.

لشکر ۴۱ ابتدا یک گروهان را با یک قبضه توپ ‌۲۳ میلی‌متری و یک قبضه تفنگ ‌۱۰۶ م. م. به وسیله‌ی هلی‌کوپتر به فرودگاه اضطرای اسلام‌آباد اعزام کرد. همچنین با اعزام سایر نیروهایش استعداد آن‌ها را در جبهه‌ی غرب کشور تا سقف دو گردان افزایش داد. بدین ترتیب، رزمندگان لشکر در چند تپه‌ی کوچک اطراف فرودگاه اضطراری اسلام‌آباد مستقر و آماده شدند با دو گردان مأموریت خود را آغاز کنند.

طرح عملیات لشکر ۴۱ ثارالله

بعد از ورود گردان‌ها به منطقه، «محسن رضایی» فرمانده سپاه در گفتگو با فرمانده لشکر ۴۱ به او مأموریت داد در مرحله‌ی اول تا بعد از ظهر شش مرداد ۱۳۶۷ اسلام‌آباد را از تصرف نیرو‌های سازمان منافقین آزاد کند. سپس در مرحله‌ی دوم با پیشروی به سوی کرند، جاده‌ی اسلام‌آباد ـ کرند را پاک‌سازی نماید. «قاسم سلیمانی» فرمانده لشکر بعد از شناسایی منطقه‌ی عملیاتی، دو محور برای حمله به نیرو‌های منافقین برگزید؛ محور اول از حاشیه‌ی جاده‌ی اصلی اسلام‌آباد به طرف سه‌راهی اسلام‌آباد و سپس به سوی شهر و محور دوم عبور از دهکده‌های ده‌لر و برف‌آباد، از کنار رودخانه‌ی راوند به سوی شهر.

شرح عملیات لشکر ۴۱ ثارالله

عملیات لشکر ثارالله در ساعت ۱۷، شش مرداد ۱۳۶۷ آغاز شد، با آغاز حمله ابتدا منطقه به نام قهوه‌خانه آزاد شد. منافقین به دلیل شکست در سایر محورها، از اسلام‌آباد گریخته‌اند. بدین ترتیب، مأموریت مرحله‌ی اول لشکر بدون درگیری انجام شد.

رزمندگان لشکر ثارالله از طریق جاده‌ی اسلام‌آباد – پل دختر وارد شهر شدند. گردان ۴۱۰ تأمین شهر را به عهده گرفت. گردان ۴۰۸ و مجموعه‌یی از نیرو‌های سایر گردان‌ها با هدف پاک‌سازی جاده، به طرف کرند پیشروی و پاک‌سازی جاده را با تأمین گردنه‌ها آغاز کردند. رزمندگان، منافقین پراکنده در منطقه را از پای درآوردند و به طرف کرند پیشروی و موفق شدند غروب همان روز آن‌جا را آزاد کنند.

نتايج راهبردی

در پی موفقیت عملیات مرصاد، حکومت عراق قطع‌نامه‌ی ۵۹۸ را پذیرفت و به آتش‌بس تن داد و این چنین دفاع مقدس هشت ساله‌ی مردم ایران، بدون تحقق هدف‌های متجاوزان و با حفظ تمامیت ارضی پایان یافت و به تاریخ جنگ‌های ۲۰۰ ساله‌ی حکومت‌های گذشته که با از دست رفتن بخش‌هایی از سرزمین ایران توأم بود، پایان بخشید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار