سردار سعیدی پاسخ داد؛

موضوع ساماندهی گلزارهای شهدا به کجا رسید؟

رئیس اداره ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: تفاوت برداشت‌هایی از مسئله ساماندهی گلزار‌ها در حوزه مدیران وجود دارد، الزامات اجرایی لازم برای احیای گلزار‌هایی که تخریب شده اند، نیاز است.
کد خبر: ۴۰۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ - 28July 2020

موضوع ساماندهی گلزارهای شهدا به کجا رسید؟به گزارش خبرنگار گروه حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، سردار ناصر سعید، رئیس اداره ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح با حضور در برنامه تهران ۲۰ به سوالاتی در رابطه با موضوع ساماندهی گلزار‌های شهدا پاسخ داد.

وی با اشاره به آغاز ساماندهی گلزار‌های شهدا گفت: در دهه ۸۰ مقرراتی در حوزه ساماندهی گلزار شهدا تصویب شد و در خصوص این موضوعات فکری حاکم شد که به تفکر میراث نزدیک بود. میراث بر دو مولفه حفظ شکل و حفظ محتوا تأکید دارد و می‌گوید باید با حفظ شکل و حفظ محتوا تغییراتی در گلزار‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: از ۱۹ هزار گلزار شهدا در سراسر کشور حدود ۱۲ هزار گلزار تا کنون ساماندهی شده است. اما این ساماندهی عموماً با تفکر عمرانی پیشرفته و تغییر شکل یافته است. عمده ۱۲ هزار گلزار با نگرش نظم مکانیکی به دور از جریان حس و عاطفه، یکسان سازی شده استو

سردار ناصر سعید با اشاره به گلزار شهدای تهران گفت: بهشت زهرا در تهران به عنوان بزرگترین آرامستان دنیا سرمایه ارزشمندی است که بعد از سال ۹۵ با تدبیر فرمایش حضرت آقا مسئله همسان سازی آن متوقف شد. آقا فرمودند کار یکسان سازی غلط است و باید به حفظ شکل طبیعی آن تاکید داشته باشیم. به همین دلیل این طرح در تهران متوقف شد و در نگاه امروز که ما در مدیریت جدید بنیاد دیده ایم تاکید و فرمایشات حضرت آقا و تدبیر ایشان در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد.

سردار سعید در ادامه اظهار داشت: باید مبنای فکری و نظری در مسئله ساماندهی اصلاح شود و حاکمیت نگاه میراثی و ارزشی اتفاق بیفتد، چون گلزار شهدا حاصل نگاه خانواده شهداست و محصول سرمایه ملی است و باید آن را در شکل و ظاهر حفظ کنیم.

وی افزود: برای این کار باید الزامات قانونی ایجاد کنیم قانون‌های فعلی برای اصلاح این نگاه کافی نیست. ما به دنبال اصلاح این قانون هستیم. در یک کار مشترک با بنیاد شهید مسیری به سمت اصلاح اساسنامه قانونی را طی خواهیم کرد.

رئیس اداره ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه تصریح کرد: البته تفاوت برداشت‌هایی از این مسئله ساماندهی در حوزه مدیران وجود دارد. الزامات اجرایی لازم برای احیای گلزار‌هایی که پیش از این تمهیدات تخریب شده اند، نیاز است و برای حفظ سایر گلزار‌ها و بهره برداری از آن‌ها باید تلاش کنیم. ما کمک می‌کنیم این مسائل نشان داده شود و در جامعه جلوه پیدا کند.

سردار ناصر سعید درباره موضوع تردد و اصلاح معابر در گلزار‌های شهدا گفت: مرمت و اصلاح معابر باید در نظر گرفته شود، اما با توجه به اینکه شکل و محتوا تغییر نکند و این نگاه نیاز به الزامات قانونی جدید، نظارت بر این کار و سرمایه گذاری مالی دارد. در حوزه اعتبارات بودجه، تفاوت دیدگاهی در حوزه دولت وجود دارد و همین جا می‌خواهیم که دولت به نهاد‌های مجری کمک کند تا بتوانیم کار موثری در این حوزه انجام دهیم.

وی افزود: در گذشته اختلاف نظر‌های جدی میان مدیران در این زمینه وجود داشت، اما امروزه بعد از بیانات مقام معظم رهبری که نشانه گذاری برای این مسیر را ارائه دادند تقریباً اختلاف‌نظر‌ها به حداقل رسیده است. متاسفانه گلزار‌های شهدایی که یکسان سازی شده است، امروزه بیشتر شبیه به مقبره سربازان جنگ جهانی بی روح و بی هویت شده و ما نمی‌خواهیم این تجربه تکرار شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها