نگاهی به زندگی‌نامه سردار شهید «حسین دهستانی»

سردار شهید «حسین دهستانی» در هفتم مرداد ۱۳۴۳ در اردکان متولد شد. وی در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ در عملیات کربلای ۵ با نوشیدن شهد شیرین شهادت، روح بلند و ملکوتیش از جسم کوچک و خاکیش به رضوان پر کشید.
کد خبر: ۴۰۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ - 29July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، در هفتم مرداد 1343 شمسی در خانواده استاد محمّد دهستانی (خیّاط) در شهر اردکان فرزندی قدم به عرصه وجود می‌گذارد كه سرنوشتی حسین‌گونه برایش رقم خورده است.

خانواده او به عشق امام حسین (ع) نام «حسین» را برای او بر می‌گزیند و به تربیتش کمر همّت می‌بندد. گویا به آنها الهام شده كه قرار است این طفل سرنوشتی تاریخ ساز داشته‌ باشد و چون مولایش امام حسین (ع) با ظلم بستیزد و همان راهی را انتخاب كند كه سرور آزادگان انتخاب كرد.

و چه زیبا و با مسمّی بود این نام٬ او همان است كه پس از گذشت نوجوانی و در اوان جوانی در جبهه‌های نور بر علیه ظلمت، سردار رشید اسلام (قائم مقام اطلاعات عملیات تیپ پیروز الغدیر یزد) شد.

6 ساله بود که به مدرسه رفت. دوره ابتدایی را در دبستان کاتب و دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی سعدی اردکان با موفقیت طی کرد.

دورۀ متوسطه را در دبیرستان فارابی اردکان در رشتۀ فرهنگ و ادب شروع کرد و تا کلاس چهارم ادامه داد. از همان اول کودکی مشخص بود که علاوه بر تربیت صحیح و فضای معنوی موجود در جامعه و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) او را در مسیری تعالی بخش قرار داده است.

در اوج انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، کودکی 13ساله بود، امّا در مبارزات ضدرژیم و انقلاب، اعم از حضور در مراسم، تظاهرات، شعارنویسی و پخش اعلامیه، نقشی فعّال داشت.

هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی، چون دیگر جوانان میهن اسلامی ایران جهت اعزام به جبهه سراز پا نمی‌شناخت. کلاس درس و آغوش گرم خانواده را رها و سنگرنشینی عشق و ایثار را برگزید. حسین وقتی به سنّ ازدواج رسید سنّت رسول گرامی اسلام را به جای آورد. با دختری عفیف از خانواده‌ای متدیّن ازدواج کرد؛ امّا متأسفانه از این شهید گرانقدر فرزندی به یادگار نمانده است.

هیچ‌گاه زرق و برق، زخارف دنیا و عوامل مادّی نتوانست اورا بفریبد و مانع رشد معنوی او گردد. با وجود داشتن همسر و زندگی راحت در شهر باز جبهه و سنگرنشینی با قدسیان و جهادرابرگزید.

با جهان مادّی خداحافظی کرده، رو به دیار یار، وصال معشوق را طلب نمود. شجاعت و رشادتی که از او بروز کرد، موجب شد از همان اوایل ورود به جبهه، وارد واحد اطلاعات ـ عملیات لشكر 8 نجف شود.

پس از اندک زمانی، باتوجّه به لیاقت و شایستگی که از خود نشان داد، مسؤلین جنگ، در حسّاس‌ترین مأموریت‌ها از وجود او استفاده کرده و او سرافرازانه این مأموریت‌ها را پشت سر می‌گذاشت. با تشكیل تیپ مستقل الغدیر یكی از شخصیت‌های پرافتخار اطلاعات عملیات تیپ شد و در نهایت مسئولیت شناسایی تمام عملیات‌های تیپ، به عهده او محوّل شد.

«والفجر مقدماتی، والفجر یک، والفجر 4، خیبر، بدر، قدس 5، كربلای 4 و كربلای 5 ازجملۀ عملیات‌هایی است كه شهید حسین دهستانی سهم بزرگی در پیشبرد آنها داشت.

آخرین سمت او قائم مقام اطلاعات عملیات تیپ پیروز الغدیر یزد بود. با وجود اینکه موقعیّت‌های مناسب جهت ارتقای رتبه و مقام برایش پیش می‌آمد، هیچ‌گاه حاضر به ترک این سنگر نگردید.

عاقبت این سردارمخلص، شجاع، بی‌ریا و گمنام جبهه‌ها در تاریخ 1365/10/25 در عملیات كربلای 5 با نوشیدن شهد شیرین شهادت، روح بلند و ملکوتیش از جسم کوچک و خاکیش به رضوان پر کشید و در جوار ربّش آرمید.

در تاریخ 1365/11/13 پیكر پاكش زینت بخش دست‌های امّت حزب الله اردكان شده، پس از تشییع با شکوه و وداع با جسمش٬ پیكر مطهر او درگلزار شهدای اردکان به خاک سپرده شد؛ ولی رشادت‌ها٬ حماسه‌ها و دلاور مردی‌هایش هنوز ورد زبان‌هاست. بعد از شهادتش مردم و حتّی دوستان و نزدیکانش فهمیدند چه گوهر گرانبهایی از دست جبهه‌ها رفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار