عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

سیاست آمریکا علیه ایران تغییر نمی‌کند/ همکاری با شرق یک فرصت است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه سیاست‌های آمریکا علیه ایران با تغییرات رئیس‌جمهور و روی کار آمدن دموکرات‌ها تغییری نمی‌کند، گفت: نباید فرصت همکاری با روسیه و چین را از دست داد.
کد خبر: ۴۰۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲ - 31July 2020

سیاست آمریکا علیه ایران تغییر نمی‌کند/ همکاری با شرق یک فرصت استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی در رابطه با تعاملات با دو دولت چین و روسیه اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مستقل است و نظامی است که روی پای خود ایستاده و استقلال سیاسی صد در صد و کاملی دارد. البته شعار نه شرقی نه غربی که در آغاز انقلاب جمهوری اسلامی ایران داده شد، یک شعار استراتژیک در نظام جمهوری اسلامی است یعنی نه وابستگی به شرق و نه وابستگی به غرب.

وی عنوان کرد: معنای عدم وابستگی، عدم همکاری نیست بلکه می‌تواند همکاری و پیمان‌های اقتصادی و سیاسی با کشور‌های مختلف و با روابط متوازن و متعادل صورت بگیرد به گونه‌ای که این روابط حکایت از سلطه دولتی نسبت به دولت جمهوری اسلامی ایران نکند. اکنون که غربی‌ها با رفتار دولت آمریکا به شدت ایران را تحت فشار تحریم‌ها قرار داده اند و از سوی دیگر روزنه‌ای برای همکاری میان ایران و چین و همکاری ایران و روسیه و سایر کشور‌ها من جمله کشور‌های همسایه اتفاق افتاده است ما باید این فرصت را مغتنم شماریم و با این کشور‌ها روابط دوجانبه و چند جانبه سیاسی و اقتصادی و احیاناً همکاری‌های نظامی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: استقلال جمهوری اسلامی محور اساسی اینگونه همکاری‌ها است و باید توجه کنیم که نظام مستقل جمهوری اسلامی نیازمند صادرات کالا‌های خود و واردات کالا‌های دیگران یا احیاناً واردات مواد اولیه از جا‌های دیگر است و از این رو نمی‌توان اطراف مرز‌های ایران را دیوار کشید و به دلیل اینکه نمی‌خواهیم به کشور‌های دیگر وابسته باشیم رابطه اقتصادی نداشته باشیم.

مصباحی مقدم تصریح کرد: روابط اقتصادی امری است که هم می‌تواند با شرق جهان باشد و هم می‌تواند با غرب جهان باشد. حالا غربی‌ها بی مهری کردند و به تعهدات خود در برجام پایبند نبودند و عمل نکردند اکنون نباید فرصت همکاری با روسیه و چین را از دست داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر ما سیاست‌های آمریکا، سیاست‌های مستمر و دائمی در مورد نظام جمهوری اسلامی است و سیاست‌هایی نیست که با تغییرات رئیس جمهور و روی کار آمدن دموکرات‌ها دستخوش تغییر اساسی شود، بلکه تاکتیک‌ها متفاوت خواهند بود. تاکتیک‌های جمهوری خواهان تاکتیک‌های سریع، خشن و تند و تاکتیک دموکرات‌ها تاکتیک نرم، آرام و در لفافه است، اما در اهداف مشترک هستند و از این جهت برای ما خیلی مهم نیست که چه دولتی در آمریکا روی کار بیاید.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار