مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی:

تقویت خانواده باعث استحکام انقلاب اسلامی خواهد شد

ملیحه غیور گفت: دشمن به این نتیجه رسیده که انسجام خانواده به عنوان مرکز ثقل فرهنگ اسلامی باعث استحکام انقلاب اسلامی خواهد شد؛ بر همین اساس با استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری به دنبال تخریب بنیان خانواده است.
کد خبر: ۴۰۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ - 01August 2020

«ملیحه غیور» مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد در تشریح نقش زنان استان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: زنان ایران اسلامی علاوه بر نقشی که در پشتیبانی جنگ و بهداری رزمی داشتند، پاسداری و حفاظت از کیان خانواده و نگهداری و تربیت فرزندان را نیز عهده‌دار بودند. زنان از فرزندان دلبند و همسران عزیزشان سربازانی مقاوم ساختند و با حمایت­‌ها و پشتیبانی­‌های عاطفی به یاری انقلاب و کشور اسلامی‌مان شتافتند.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: مفاهیم ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی و اثرگذار قادر است بیشترین و بهترین نتایج را در راستای تقویت باورهای دینی و ملی داشته باشد. اگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به قالب­‌های کلیشه‌­ای و بیان­‌های ژورنالیستی محدود نشود بهترین  نتایج را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن در برگزاری مراسم‌های حوزه ایثار و شهادت گفت: شناساندن حقایق دفاع مقدس و پشت جبهه با توجه به محدودیت‌­های کرونایی از طریق معرفی و گفت‌وگو با مادران و همسران شهدا و معرفی آنها به اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان، از جمله وظایف مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی است؛ بر همین اساس با توجه به محدودیت­‌های ایجاد شده پادکست­‌های صوتی، برگرفته از خاطرات شفاهی مادران و همسران شهدا تهیه شده که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در طول سال جاری در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

غیور درباره برنامه‌های پیش بینی شده مشارکت نقش زنان در دفاع مقدس استان با محوریت گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس و کنگره 18 هزار شهید خراسان رضوی یادآور شد: پیرو دستورالعمل گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، کمیته بانوان به ریاست مدیرکل امور بانوان استانداری و دبیری دفتر مشارکت زنان در دفاع مقدس استان برگزار و به عنوان برنامه استانی به کلیه دستگاه‌­های اجرایی ابلاغ شد. بیش از 100 عنوان برنامه پیش‌­بینی شده دستگاه­‌های اجرایی جمع­‌بندی شده که کیفیت و کمیت هریک از برنامه‌­ها طبق جدول زمان­بندی اعلام شده توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مورد نظارت و کنترل قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده به شهرستان­‌ها، تا کنون در 9 شهر استان کمیته‌­های تخصصی بانوان به ریاست مشاور فرمانداران و دبیری رابطین دفتر مشارکت زنان برگزار شده است.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی همچنین افزود: با توجه به آماده‌­سازی مقدمات برگزاری کنگره 18 هزار شهید استان و همزمانی آن با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، در کلیه ابلاغیه‌ها تأکید بر هماهنگی و هم­‌افزایی در راستای هر چه باشکوه برگزار شدن این دو مناسبت فرهنگی و انقلابی شده است.

وی در ادامه به آمار شهدای زن استان اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون 61 شهیده در خراسان رضوی شناسایی شدند که از این تعداد 54 نفر اهل مشهد و 17 شهیده از شهرستان­‌های دیگر استان هستند؛ بر همین اساس با توجه به برگزاری برنامه­‌های کمیته زنان در کنگره 18 هزار شهید؛ همکاری­‌ها با کارگروه­‌های تخصصی زنان در حال شکل‌­گیری است و دفتر مشارکت زنان در دفاع مقدس عضو دو کارگروه سرگذشت‌­پژوهی و یادمان­‌ها و یادواره‌­ها است و اطلاعات و آرشیوهای موجود در این زمینه مبادله می­‌شود.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مادران و همسران شهیدان از زنان فعال در عرصه­‌های جهاد و مقاومت هستند، افزود: از بین زنان فعال در دوران دفاع مقدس نمی‌­توان یک یا چند نفر را به عنوان الگو معرفی کرد چراکه مادران شهدایی هستند که بیش از یک فرزند خود را تقدیم آرمان­‌های انقلاب و اسلام کردند.

وی تأکید کرد: تمامی همسران شهدایی که بار سنگین تربیت چند فرزند را بر دوش کشیدند و از کیان خانواده خود محافظت کردند و همچنین همه مادران و همسرانی که عزیزان خود را با شوق و رغبت عازم جبهه کردند از الگوهای این عصر به شمار می‌روند.

غیور با بیان اینکه بعد از دوران جنگ به دلیل ایجاد فضای آرام‌تر، شاهد نقش‌­آفرینی زنان در حوزه­‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و سیاسی هستیم؛ یادآور شد: زنان نه تنها نیمی از جامعه بلکه سازنده نیمه دیگر آن هستند بر همین اساس ارائه تصویر جامع و کامل از نقش زنان در جامعه نیازمند بررسی­‌های دقیق و چند وجهی در ابعاد تربیتی، اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی، پشتیبانی و دفاعی است.

این مسئول خاطر نشان کرد: دختران جوان با حفظ حجاب و عفت خود در عرصه­‌های ورزشی حضور پیدا می­‌کنند و در عرصه‌­های هنری شاهد رشد 300 برابری در کشور هستیم؛ بر همین اساس رهبر معظم انقلاب درباره موضوع زن و خانواده تأکیدات ویژه­‌ای دارند و الگوی سوم نه شرقی و نه غربی را برای زن مسلمان ایرانی مطرح می­‌کنند.

وی ادامه داد: مادران و همسران شهدا و همچنین بانوانی که در عرصه‌­های علمی، فرهنگی و ورزشی حضور دارند الگوهایی هستند که باید به نسل جوان معرفی شوند. بر همین مبنا شاید بتوان گفت بیش از اشاره به تفاوت­‌های نسل امروز و دیروز باید به شباهت­‌های آنها اشاره کرد. بانوان دیروز در دوران دفاع مقدس با جنگ سخت مواجه بودند و در حال حاضر، بر اساس تفسیر رهبر معظم انقلاب، با جنگ نرم دسته و پنجه نرم می­‌کنند. در مواجهه با این اتفاق؛ سبک زندگی آن دوران می­‌تواند الگوی خوبی برای زنان و دختران جامعه باشد.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌­های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه رسانه­‌ها برجسته‌ترین مولفه جنگ نرم به شمار می­‌روند، افزود: در این جنگ، رسانه­‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری همچون رادیو، تلویزیون، خبرگزاری­‌ها، اینترنت، ماهواره و کتاب مورد استفاده قرار می‌­گیرند. دشمن کاملاً دریافته که انسجام خانواده به عنوان مرکز ثقل فرهنگ اسلامی باعث استحکام انقلاب اسلامی ایران است؛ بر همین اساس تمرکز و توجه شدید بیگانگان برای تخریب خانواده از طریق رسانه‌­های فوق، به دلیل کمبود دانش فکری و روانی افراد جامعه رو به گسترش است.

وی در پایان گفت: هدفی را که دشمن در این هجمه دنبال می‌کند بی‌توجهی به حجاب و حجاب­‌زدایی از زن ایرانی است و از موضوعاتی همچون بی‌احترامی به والدین، ترویج روحیه تجمل­‌گرایی، از هم گسیختگی نقش­‌های اعضای خانواده در رسانه­‌های خود جهت رسیدن به این هدف استفاده می­‌کند. برای مقابله با این هجمه‌­، باید در ابتدا آسیب­‌ها و خطرها شناسایی شوند و سپس زن و خانواده را به عنوان الگوی ایرانی به نسل جدید معرفی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار