فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۱ آذربایجان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مسئولان باید برای مدیریت بحران، دفاع مقدس را واکاوی کنند/ اقدامات ارتش، کمر ماشین جنگی عراق را شکست

امیر سرتیپ دوم «عیسی میرزایی» گفت: باید یک کلاس جامع از اصول مدیریتی در مواقع بحران برای مسئولین برگزار شود تا تجربیات مدیریتی در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل امروز انتقال پیدا کند. اقتصاد ما در آن هشت سال واقعا اقتصاد ضعیفی بود؛ ولی واقعا به شکل خوبی مدیریت شد.
کد خبر: ۴۰۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ - 06August 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، «باید یک کلاس جامع از اصول مدیریتی در مواقع بحران برای مسئولین برگزار شود تا تجربیات مدیریتی در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل امروز انتقال پیدا کند. اقتصاد ما در آن هشت سال واقعا اقتصاد ضعیفی بود؛ ولی واقعا به شکل خوبی مدیریت شد. الان هم مسئولین عزیز ما در حوزه‌های مختلف، اگر هشت سال دفاع مقدس را واکاوی کنند، مطمئنا می‌توانند در شرایط فعلی کمک خوبی به جامعه کنند» این جمله را یکی از فرماندهان ارتش می‌گوید، فرمانده‌ای که معتقد است «دفاع مقدس باید به صورت مکتوب و شفاهی در اختیار جوانان قرار بگیرد تا بدانند چرا طفل ۱۳ ساله به کمرش نارنجک بسته و زیر تانک رفت و جانش را فدا کرد».

امیر سرتیپ دوم «عیسی میرزایی» فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، یکی از فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس است که در کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان، ریگ‌های داغ ایلام، برای مردم قدرشناس و غیرتمند غرب کشور خدمت کرده است.

وی مانند بسیاری از فرماندهان ارتش، از این‌که در ایام ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از افراطی‌ها به‌دنبال انحلال این نهاد قدرت‌مند و الهی بودند، گله‌مند است و در تمجید از تدبیر امام خمینی (ره) در مقابله با این افراد، می‌گوید: «ارتش در همان روز‌های ابتدایی جنگ، برای دفاع از انقلاب وارد عمل شد و متاسفانه عده‌ای با تصمیم اشتباه خود می‌خواستند ارتش را منحل کنند و اگر تدبیر حضرت امام خمینی (ره) نبود، الان بازوی قدرتی به نام ارتش وجود نداشت؛ ولی خوشبختانه با درایت ایشان، ارتش حفظ شد و در همان روز‌های آغازین جنگ، اقدامات ارتش کمر ماشین جنگی عراق را شکست».

به‌مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس، خبرنگار دفاع‌پرس به گفت‌وگو با این فرمانده شجاع ارتشی پرداخته است که در ادامه، این گفت‌وگو را می‌خوانید:

مسئولان باید برای مدیریت بحران، دفاع مقدس را واکاوی کنند/ اقدامات ارتش، کمر ماشین جنگی عراق را شکست

دفاع‌پرس: مهم‌ترین عامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس چه بود؟

صحبت کردن از هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های شهدای عزیز و ایثارگران در یک فرصت محدود کار بسیار سختی است؛ چراکه جنگ یک دانشگاه بود و باید به‌خوبی تبیین و تشریح شود. جنگی که در موقعیت بسیار نابرابر و شرایط اقتصادی، اجتماعی و نظامی نامناسب به ما تحمیل شد.

زمانی بود که انقلاب ما یک نهال نوپا بود و گروهک‌های ضدانقلاب داخلی و دشمنان خارجی که منافع‌شان را در انقلاب از دست داده بودند، به‌دنبال آن بودند تا به هر طریقی انقلاب ما را نابود کنند.

جنگ بزرگ‌ترین راهبرد دشمنان ما در طول ۴۱ سال گذشته است؛ راهبردی که برای نابودی انقلاب استفاده، طراحی و اجرا کردند و اگر واقعا می‌خواهیم بدانیم که چرا کشور ما در هشت سال دفاع مقدس پیروز شد، باید به‌صورت مجزا عوامل آن را بررسی کنیم.

اولین و اصلی‌ترین عامل پیروزی ما در جنگ تحمیلی، وجود حضرت امام خمینی (ره) بود که فرماندهی مقتدر، بصیر، آگاه و زمان‌شناس بودند و در رأس کشور، هدایت نیرو‌های مسلح را بر عهده داشتند.

دومین عامل پیروزی، حضور و پشتیبانی مردم از نیرو‌های مسلح بود؛ دشمنان در شرایطی جنگ را شروع کردند که نیرو‌های نظامی ما شرایط مناسبی را برای جنگ نداشتند؛ بنابراین حمایت‌های مادی و معنوی مردم در روز‌های آغازین جنگ، خیلی تاثیرگذار بود.

از طرفی دیگر نیز نیرو‌های مسلح ما درگیر جنگ‌های داخلی بودند که به نظرم جنگ از ۲۳ بهمن سال ۱۳۵۷ شروع شد؛ مثلاً لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان در سال ۵۸ در چندین منطقه «مهاباد»، «گنبد» و «پاوه» حضور پیدا کرد؛ اما با این اوصاف، جانانه تا آخرین روز جنگ پای کار ایستاد و از خاک کشورمان دفاع کرد.

دفاع‌پرس: ارتش جمهوری اسلامی ایران چه نقش راهبردی را در هشت سال دفاع مقدس ایفا کرد؟

ارتش از ۲۳ بهمن سال ۵۷ در زمینه مبارزه با ضدانقلاب ورود پیدا کرد؛ بنابراین قبل از آغاز جنگ تحمیلی وارد جنگ شده بود و در غائله‌های زیادی حضور داشت. ارتش ما قبل از جنگ تحمیلی شهدای زیادی را تقدیم نظام کرد و تعدادی از فرماندهان و نیز خلبانان هوانیروز، قبل از جنگ به شهادت رسیدند.

مسئولان باید برای مدیریت بحران، دفاع مقدس را واکاوی کنند/ اقدامات ارتش، کمر ماشین جنگی عراق را شکست

ارتش در همان روز‌های ابتدایی جنگ، برای دفاع از انقلاب وارد عمل شد و متاسفانه عده‌ای با تصمیم اشتباه خود می‌خواستند ارتش را منحل کنند و اگر تدبیر حضرت امام خمینی (ره) نبود، الان بازوی قدرتی به نام ارتش وجود نداشت؛ ولی خوشبختانه با درایت ایشان، ارتش حفظ شد و در همان روز‌های آغازین جنگ، اقدامات ارتش کمر ماشین جنگی عراق را شکست.

۳۱ شهریور جنگ شروع شد و ۲ ساعت بعد از عملیات دشمن، هواپیما‌های نیروی هوایی ارتش از پایگاه‌های بوشهر و همدان عملیات انجام دادند و روز ۱ مهر سال ۵۹ یعنی فردای آن روز، ۱۴۰ فروند از هواپیما‌های ما در عملیات «کمان ۹۹» اغلب نقاط هوایی عراق را فلج کردند. این در حالی است که خیلی از خلبانان ما دوره‌های آموزشی آن‌ها به صورت روتین انجام نمی‌شد؛ ولی شجاعت آن‌ها باعث شد که در روز اول مهر، ۱۴۰ فروند هواپیما را به پرواز دربیاورند.

این عملیات نیروی هوایی ما باعث شد تا ارتش عراق در نیروی هوایی کمترین بهره را ببرد. همچنین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کمتر از ۳ ماه، کمر نیروی دریایی عراق را شکست و تا پایان جنگ چیزی به نام نیروی دریایی عراق وجود نداشت.

همچنین عملیات «مروارید» باعث شد تا نیروی دریایی عراق از بین برود و دیگر نتواند عملیاتی انجام دهد. از سویی دیگر، نیروی زمینی ارتش ما خصوصاً لشکر‌های ۹۲، ۷۷ و ۲۱ وارد عمل شدند و در سال اول جنگ، با برخوردی که با دشمن داشتتند، صدام هفتمین روز جنگ، به‌قدری صدمه دید که درخواست آتش‌بس داد.

ارتش در سال اول جنگ توانست ماشین جنگی عراق را متوقف کند و این نشان از قدرت ارتش جمهوری اسلامی داشت، عراق را بیش از ۴۰ کشور حمایت می‌کردند و کشور ما به‌تنهایی در مقابل آن‌ها ایستاد. ارتش در سال دوم جنگ ضربات مهلکی به عراق وارد کرد که نمونه بارزش عملیات «بیت‌المقدس» بود که طی آن عملیات موفق شدیم با هماهنگی و همراهی سایر نیرو‌های مسلح، «خرمشهر» را از چنگ دشمن دربیاوریم.

ارتش در طول هشت سال دفاع‌مقدس، ۴۸ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرد؛ از سرباز گرفته تا فرمانده لشکر که جان خود را فدای کشور کردند؛ این نشان‌دهنده آن است که ارتش خالصانه و بدون هیچ‌گونه ادعایی وارد عرصه دفاع از کشور شد و الحمدالله با کمک سایر نیرو‌های مسلح، چه سپاه عزیز و چه بسیجیان مخلص، با هدایت حضرت امام خمینی (ره) ما توانستیم موفق شویم و اجازه ندهیم کوچک‌ترین تعرضی به خاک کشورمان صورت پذیرد.

دفاع‌پرس: هم‌افزایی و هماهنگی نیرو‌های مسلح چگونه شکل گرفت و به موفقیت منجر شد؟

اگر در جنگ توفیقاتی را به دست آوردیم، از سال دوم اتفاق افتاد؛ چراکه در سال اول ناهماهنگی‌هایی وجود داشت؛ ولی رفته‌رفته به شرایط مسلط‌تر شدیم تا اینکه در سال دوم مقتدرانه جلو رفتیم. هماهنگی نیرو‌های مسلح در جنگ مدیون شهید «صیاد شیرازی» است؛ چراکه بعد از اینکه وی فرماندهی نیروی زمینی ارتش را بر عهده گرفت، یکپارچگی نیرو‌های مسلح را در دستور کار قرار داد و ما توانستیم با قرار گرفتن در کنار هم، در سال دوم دفاع‌مقدس، عملیات‌های بزرگ و مشترکی را با سپاه انجام داده و موفقیت‌های بزرگی را به دست آوریم.

تجربه در کنار هم بودن از آن سال‌ها هنوز هم هست و بیشتر شده است؛ در مواقع نیاز نیرو‌های مسلح به همدیگر کمک می‌کنند و با حمایت‌هایی که از همدیگر دارند، باعث شده کشور ما یک نیروی مسلح قوی در اختیار داشته باشد.

دفاع‌پرس: تجربیات فرماندهان دفاع‌مقدس چگونه می‌تواند به نسل جوان امروزی انتقال یابد؟

در بحث مدیریتی دفاع مقدس، تمامی مسئولین کشورمان اعم از مسئولان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، باید تحقیق کنند که کشور ما در طول این دوران درحالی که بیشترین مشکلات را داشتیم، چگونه مدیریت شد و چگونه جنگ به پایان رسید؟ وضع معیشت مردم چگونه بود؟ ما در جنگ چیزی را از دست ندادیم و توانستیم موفق شویم. باید علت موفقیت ما در آن دوران واکاوی شود.

به نظر من یک کلاس جامع باید از اصول مدیریتی در مواقع بحران برای مسئولین برگزار شود تا تجربیات مدیریتی در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل امروز انتقال پیدا کند. اقتصاد ما در آن هشت سال واقعا اقتصاد ضعیفی بود؛ ولی واقعا به شکل خوبی مدیریت شد. الان هم مسئولین عزیز ما در حوزه‌های مختلف، اگر جنگ را واکاوی کنند، مطمئنا می‌توانند در شرایط فعلی کمک خوبی به جامعه کنند.

مسئولان باید برای مدیریت بحران، دفاع مقدس را واکاوی کنند/ اقدامات ارتش، کمر ماشین جنگی عراق را شکست

دفاع‌پرس: فضای مجازی چه نقشی در تبیین دفاع مقدس و انتقال فرهنگ جهاد و شهادت دارد؟

قشر جوان ما قشر مطالبه‌گری است و هشت سال دفاع مقدس نیز برگ زرین ۴۱ سال گذشته ایران اسلامی است؛ بنابراین باید خوراک‌های خوبی را برای جوانان‌مان در فضای مجازی آماده کنیم تا به دنبال جواب سوالات‌شان باشند. باید به خوبی جواب‌گوی قشر جوان درباره هشت سال دفاع مقدس باشیم؛ چراکه در آینده‌ای نزدیک آن‌ها از مسئولین جامعه ما خواهند شد و باید اطلاعات خوبی از گذشته کشورشان داشته باشند.

دفاع مقدس باید به صورت مکتوب و شفاهی در اختیار جوانان قرار بگیرد تا بدانند چرا طفل ۱۳ ساله به کمرش نارنجک بسته و زیر تانک رفت و جانش را فدا کرد. باید بدانند علت پایمردی اسیران ما در عراق چه بود. باید از کارشناسان حوزه فضای مجازی استفاده کنیم و اجازه ندهیم دشمنان بر این فضا مسلط شوند، همان‌طور که حضرت آقا فرمودند. البته باید در این رابطه هم مراقب باشیم که اگر توجه نشود، تبعات جبران‌ناپذیری برای جوانان‌مان خواهد داشت.

دفاع‌پرس: وظیفه جامعه امروزی در قبال خانواده‌های شهدا و ایثارگران چیست؟

ما هرچه داریم از شهدا و خانواده‌های این عزیزان داریم. کشور ما اگر در شرایط فعلی موقعیت خوبی در جهان و منطقه دارد، به برکت خون شهداست، شهدایی که از خانواده و زندگی‌شان گذشته و از خاک کشورشان دفاع کردند. ما باید قدردان خانواده‌های شهدا باشیم. خانواده‌هایی که فرزندان‌شان را از دست دادند، مسئولین و مدیران ما وظیفه دارند قدردان آن‌ها باشند.

حضرت آقا فرمودند که «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» و این یک تکلیف ماست که در حوزه‌های مربوط به خانواده شهدا ورود پیدا کنیم و همیشه به یادشان باشیم تا آرمان‌هایی که فرزندان‌شان به خاطر آن‌ها شهید شدند، به فراموشی سپرده نشود.

دفاع‌پرس: ارتش جمهوری اسلامی ایران برای چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس چه برنامه‌هایی دارد؟

برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس از ۳ خردادماه شروع شده و تا ۲۹ اسفندماه هم ادامه دارد که حدود ۴۳ هفته را شامل می‌شود و این ۴۳ هفته، به ترتیب نامگذاری شده و متناسب با هفته‌ها برنامه‌های متنوعی در ارتش و نیروی زمینی برنامه‌ریزی شده است که می‌توانم به چند مورد آن‌ها اشاره کنم: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از دست‌آورد‌های ارتش، دیدار با خانواده معزز شهدا، کنگره‌های شهدا و اجرای برنامه‌های مختلف درباره دفاع‌مقدس مواردی از برنامه‌های ارتش و نیروی زمینی برای چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس است.

دفاع‌پرس: اگر سخن پایانی دارید، بفرمایید:

نیرو‌های مسلح با تمام توان و قدرت، گوش به فرمان فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز هستند و تا آخرین قطره خون پا در رکاب معظم له می‌باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار