علت هجوم آمریکایی‌ها برای خرید سلاح در ایام شیوع کرونا

آمریکایی‌ها حدود دو میلیون اسلحه در ماه مارس خریداری کردند. این میزان خرید سلاح ۶۹ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش نشان داده؛ در حالی که این بررسی برای خرید سلاح‌های دستی ۸۰ درصد افزایش نشان داده است.
کد خبر: ۴۰۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲ - 03August 2020

علت هجوم آمریکایی‌ها برای خرید سلاح در ایام شیوع کروناگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روزنامه گاردین چاپ لندن به موضوع افزایش تمایل شهروندان آمریکایی به خرید سلاح طی ماه‌های گذشته پرداخته و آن را ناشی از تأثیرات شیوع کرونا در آمریکا بر شمرده است.

طبق تحلیل نیویورک تایمز در مورد آمار‌های فدرال، آمریکایی‌ها حدود دو میلیون اسلحه در ماه مارس خریداری کردند. این میزان خرید سلاح ۶۹ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش نشان داده است؛ در حالی که این بررسی برای خرید سلاح‌های دستی ۸۰ درصد افزایش نشان داده است.

در بسیاری از ایالت‌ها، میزان تخمینی فروش در ماه مارس نسبت به فوریه دو برابر شده است. در یوتا، تقریباً سه برابر شده و در میشیگان که به کانون داغ شیوع کروناویروس تبدیل شده است، فروش بیش از سه برابر شده است.

این دومین ماه پرفروش سلاح در آمریکا در یک دهه اخیر بود. در ژانویه ۲۰۱۳ نیز پس از انتخاب مجدد رئیس جمهور باراک اوباما و تیراندازی گسترده در مدرسه ابتدایی Sandy Hook، خرید سلاح در میان شهروندان رکورددار شد.

در ایالات متحده، جایی که حق داشتن اسلحه در اصلاحیه دوم قانون اساسی درج شده است، افزایش فروش اسلحه در مواقع بحرانی امری قابل پیش‌بینی است. براساس یک بررسی، آمریکایی‌ها بیش از ۳۹۳ میلیون سلاح گرم دارند که اکثر آن‌ها ثبت نشده است. به‌طور متوسط ​​برای هر ۱۰۰ نفر ساکن ۱۲۰ اسلحه است.

در نتیجه در این کشور شهروندان نسبت به هر کشور دیگری در جهان سلاح گرم دارند. در ایالات متحده، یافتن اسلحه گرم بسیار آسان است، در بعضی جا‌ها حتی می‌توانید آن‌ها را در سوپر مارکت بخرید. همچنین تعداد فروشگاه‌های اسلحه در سراسر کشور تقریباً پنج برابر بیشتر از رستوران‌های مک دونالد است. بزرگسالانی که شناسنامه یا گواهینامه رانندگی خود را نشان دهند می‌توانند در چنین فروشگاهی خرید کنند.

آمریکایی‌ها معمولاً حتی در حمل اسلحه خود نیز به مجوز احتیاج ندارند. همچنین اسلحه‌هایی با رنگ‌های روشن و یا با شخصیت‌های کارتونی رنگی وجود دارد که سازندگان می‌خواهند کودکان را به سمت علاقه به سلاح بکشند.

اکثریت افراد از سلاح یا برای تمرین و شکار استفاده می‌کنند – که هر دو در ایالات متحده بسیار محبوب هستند و یا اسلحه می‌خرند تا از خود و اموالشان حفاظت کنند.

برای درک این موضوع، باید تاریخ این کشور را بدانید: پس از تأسیس ایالات متحده، در سال ۱۷۸۹ لیستی در مورد حقوق اساسی برای همه شهروندان ایجاد شد که در میان آن‌ها حق داشتن و حمل اسلحه نیز به چشم می‌خورد. در آن برهه بسیاری از مردم به دولت بی اعتماد بودند و فکر می‌کردند که باید از خود محافظت کنند با وجود اینکه زمان زیادی سپری شده، اما هنوز هم این نگرش شایع است. بسیاری از آمریکایی‌ها نمی‌خواهند حق اساسی خود را از دست دهند.

بنا به گفته فیلیپ لوین، نویسنده گزارش جدید انستیتو بروکینگز، قبلا افزایش فروش سلاح در پاسخ به محدودیت خرید سلاح آن هم در هنگام افزایش نگرانی‌ها در پی وقوع تیراندازی‌های دسته جمعی و یا اعتراضات علیه آزادی خرید و فروش سلاح رخ می‌داد، اما امسال محرک‌های متفاوت در کار هستند. در فاصله ۱۲ روز بعد از اعلام وضعیت اضطرار ملی از سوی دونالد ترامپ به دلیل شیوع کروناویروس در آمریکا، فروش سلاح‌های گرم در این کشور به میزان بالغ بر ۱۲۰ هزار عدد در روز جهش یافت و در ۱۶ مارس به اوج خود یعنی ۱۷۶ هزار قبضه رسید. مجموع فروش برای این ماه بیش از ۷۰۰ هزار عدد بوده است. لوین خاطرنشان کرد، این افزایش فروش سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ کمتر مربوط به نگرانی از دسترسی به سلاح گرم بوده و بیشتر مربوط به نگرانی از امنیت شخصی است. در ماه مارس نگرانی از امنیت شخصی هم به جهت شیوع ویروس مرگبار جدید، هم به جهت سقوط آزاد اقتصاد افزایش پیدا کرد.

وی می‌گوید: تا ماه ژوئن در ضمن پابرجا بودن نگرانی درباره ویروس و اقتصاد، اسناد و مدارک جدید مربوط به بی‌عدالتی نژادی از سوی پلیس، وقوع اعتراضات گسترده و مطرح شدن بحث قطع بودجه پلیس نیز به نگرانی‌های قبلی اضافه کردند. اما اینکه چه کسانی سلاح می‌خرند محل مناقشه است.

اعلام رسانه‌ای افزایش خرید و فروش سلاح در آمریکا به نوبه خود نگرانی‌ها در مورد افزایش تهدیدات امنیتی در جامعه را در پی داشته است.

هرساله تعداد بیشتری از مردم در آمریکا در اثر استفاده از سلاح گرم کشته می‌شوند. هر سال به طور متوسط ​​۳۰، نفر قربانی سلاح خانگی می‌شوند که تقریبا به اندازه جمعیت یک شهر متوسط ​​است!

این شرایط مقامات محلی را بر آن داشته تا در مورد بسته شدن موقت فروشگاه‌های اسلحه بحث کنند. دولت ترامپ، اما به شدت با هرگونه قانون و اقدام محدویت ساز علیه آزادی حمل و خرید فروش سلاح مخالف است. پس از لابی پرقدرت انجمن ملی اسلحه (NRA)، دولت ترامپ این هفته گفت که این فروشگاه‌ها به عنوان مشاغل ضروری شناخته می‌شوند و باید در کنار داروخانه‌ها، پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی باز بمانند.

انجمن ملی اسلحه (NRA) با حدود پنج میلیون عضو، از طریق حق عضویت پول زیادی دارد و بنابراین از سیاستمدارانی که طرفدار سلاح هستند - مانند رئیس جمهور فعلی - پشتیبانی می‌کند. رقمی معادل ۳۰ میلیون یورو در مبارزات انتخاباتی او!

بنابراین می‌توان وجود چنین لابی‌هایی را در تصمیمات ترامپ در دوران کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی کاملا مشاهده کرد. تصمیماتی از جمله ارسال نیرو‌های ضدشورش فدرال به ایالت‌هایی که اعتراضات مسالمت آمیز مردمی در آن‌ها در جریان است. اقدامی که خود بر نگرانی‌های امنیتی مردم می‌افزاید و همچنین خشونت را در اعتراضات بالا می‌برد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار