هواپیمای آمریکایی بر خلاف قواعد رفتار خطرآفرینی داشته/ پیگیری از طریق ایکائو ادامه دارد

ابوالفضل عمویی گفت: در نشست امروز کمیسیون عنوان شد که هواپیمای امریکایی بر خلاف همه قواعد رفتار خطر آفرینی داشته و تا ۵۰۰ پایی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده است لذا پیگیری از طریق ایکائو ادامه دارد.
کد خبر: ۴۰۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰ - 02August 2020

هواپیمای آمریکایی بر خلاف قواعد رفتار خطر آفرینی داشته/پیگیری از طریق ایکائو ادامه داردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگویی، در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: جلسه امروز با محوریت بررسی ابعاد مختلف تعرض جنگنده‌های امریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی با حضور مسئولینی از سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی ماهان و وزارت امور خارجه برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، افزود: آقای عابدزاده ضمن مروری بر واقعه رخ داده درباره هواپیمای ماهان در شامگاه دو مرداد، تاکید کرد که «این هواپیما در مسیر از پیش تعیین شده و معرفی شده در فضای سوریه در حرکت بوده که متوجه حضور جنگنده‌های امریکایی در نزدیکی خود شده است». وی همچنین یادآور شد «هواپیمای آمریکایی بر خلاف همه قواعد رفتار خطر آفرینی داشته و تا ۵۰۰ پایی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده است.»

وی ادامه داد: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود که «در پی این رفتار تحریک آمیز هواپیمای امریکایی، خلبان ایرانی به درستی بر اساس دستورالعمل ها، در ارتفاع هواپیما تغییر ایجاد کرده است که این تغییر سریع در ارتفاع موجب آسیب به تعدادی از مسافران و کادر پرواز شده است.»

عمویی با اشاره به اظهارات بهاروند، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه درباره ابعاد حقوقی اقدام جنگنده‌های امریکایی، گفت: این تعرض، از چند منظر خلاف حقوق بین المللی بوده است؛ اولا حضور غیرقانونی نیروهای امریکایی در فضا و خاک سوریه است که به آنها حقی برای رهگیری هواپیمایی را نمی دهد. ثانیا ایمنی پرواز، به عنوان یک اصل اساسی حقوق هوانوردی مورد خدشه قرار گرفته است. ثالثا نحوه نزدیک شدن جنگنده های امریکایی است که کاملا غیرحرفه ای و خطر آفرین بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در این جلسه مسئولان هواپیمایی و وزارت امور خارجه بر پیگیری موضوع از طریق سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) تاکید کردند. معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه نشست خاطرنشان کرد که موضوع را از طریق دبیرکل سازمان ملل هم دنبال می کنیم. نماینده هواپیمایی ماهان نیز گفت که پروازهای ما به منطقه، پس از این واقعه، طبق برنامه ادامه داشته است.

وی یادآور شد: در نشست امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز ضمن اعتراض به رفتار غیرقانونی و بی منطق امریکایی‌ها، بر پیگیری این موضوع در مجامع بین المللی تاکید و از اقدامات هواپیمایی ماهان و کادر حرفه ای پرواز آن تقدیر کردند. همچنین مقرر شد کمیته های امنیت، حقوق بشر و روابط خارجی راهکارهای مواجهه با این اقدام خطر آفرین امریکا را پیگیری کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار