یادداشت/ اکبر صفرزاده

تاثیرگذاری «هنر مداحی» در عصر هنرهای مدرن

برخلاف بسیاری از هنرهای مدرن امروزی که برای به نمایش درآمدن و اجراء شدن نیازمند تجهیزات و وسایل مختلف با تخصص‌های متنوع و مختلف هستند؛ «هنر مداحی» همچنان در کمال سادگی و بی پیرایگی، و با ساده‌ترین وسایل و امکانات بیشترین تاثیرها را برجای می‌گذارد.
کد خبر: ۴۰۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 04August 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- اکبر صفرزاده؛ برخلاف بسیاری از هنرهای مدرن امروزی که برای به نمایش درآمدن و اجراء شدن نیازمند تجهیزات و وسایل مختلف با تخصص‌های متنوع و مختلف هستند «هنر مداحی» همچنان در کمال سادگی و بی‌پیرایگی، متکی به شعر – کلمه – است و با ساده‌ترین وسایل و امکانات بیشترین تاثیرها را برجای می‌گذارد.

بسیاری از اشعار پرمفهوم و عمیقی که در دهه‌ها یا قرن‌های قبل در مورد اهل بیت (ع) سروده شده همچنان تاثیرگذار است و هر بار که توسط مداحی جدید خوانده می‌شود حال و هوایی جدید و تاثیری جدید را از خود برجای می‌گذارد اما در سال‌های گذشته و به دلایل نامعلوم تعداد اینگونه اشعار پرمغز کم‌تر شده و بسیاری از مداحان سراغ شعرهایی رفته‌اند که جذابیت آنها برای مخاطب بیشتر باشد.

علیرغم خوب بودن بسیاری از اشعاری که در مورد اهل بیت (ع) خوانده می‌شود متاسفانه برخی اشعار به طور کل از عمق و معنا تهی شده‌اند؛ برخی اشعار پا را از این هم فراتر گذاشته و به بهانه عزاداری برای اهل بیت (ع) برخی از اصول و مبانی دینی و اعتقادی و بنیادی را زیر سوال می‌برند.

در یکی از این اشعار که برای عزاداری سید الشهدا ء سروده شده گفته می‌شود: «حسابم با حسینه کتابم با حسینه، سوال از من چه می‌پرسی جوابم با حسینه»...... طبق آیات قرآن که برخی از آنها در زیر ذکر شده در روز قیامت انسان باید خودش جوابگوی اعمال و رفتار خویش باشد و «جوابم با حسینه» هیچ گونه معنا و مفهومی ندارد و کارنامه عمل شما درمیان نهاده می‌شود، آنگاه بزهکاران را از آنچه در آن است بیمناک می‌بینی، و می‌گویند: ای وای بر ما، این چه نامه‌ای است که هیچ [کار] کوچک و بزرگی را فرو نگذاشته، جز اینکه همه را به حساب آورده است. و آنچه را انجام داده‌اند حاضر یابند، و پروردگار تو به هیچ کس ستم روا نمی‌دارد. ( کهف49)

روزی که هر انسانی هر کار نیکی که انجام داده است، نزد خود حاضر می‌یابد و هر کار بدی را که انجام داده است نیز، حاضر و آماده می ‌یابد. (آل عمران30)

و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و آن که بارش سنگین است اگر دیگری را هر چند خویش (و پدر و فرزند هم) باشد کمک بر سبکباری خود طلبد ابدا باری از دوشش برداشته نشود. و تو تنها آنان را که در خلوت و پنهانی از خدای خود می‌ترسند و نماز به پا می‌دارند توانی خدا ترس و پرهیزگار گردانی. و هر کس خود را (از کفر و گناه و اخلاق زشت) پاک و منزه ساخت سود و سعادتش بر خود اوست و بازگشت همه به سوی خداست. (آیه 18 سوره فاطر)

یا به عنوان مثال اشعاری که درباره چشم های قشنگ حضرت عباس (ع) خوانده می‌شود یا اشعاری که هم وزن و هم قافیه برخی ترانه‌های مشهور لس آنجلسی است و یا اشعاری که از اساس و پایه برای جلب مشتری بیشتر خوانده می شوند و ... اینگونه اشعار چگونه و چطور می توانند ما را با مفاهیم عمیق و انسانی کربلا و اهل بیت (ع) آشنا کنند؟

باید توجه داشت که این گونه اشعار اغلب در مساجد و تکیه‌های مذهبی و جاهایی خوانده می‌شود که مردم بیشترین باور و ایمان را به اینگونه مکان‌ها و آدم‌های فعال در این اینگونه مکان‌ها دارند و اگر خطایی در این زمینه از کسی سر بزند بسیار جبران ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها