عضو کمیسیون شورا‌های مجلس:

توسعه مکران و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب موجب پیشرفت ایران می‌شود

احمد علیرضابیگی گفت: توسعه منطقه مکران می‌تواند ما را از وابستگی به تنگه هرمز و مخاطراتی که در آنجا با توجه به انحصار و مساحت کم معبر برای کشور دارد خلاص کند، ضمن این که می‌تواند منجر به شکوفایی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در کنار دریای عمان شود.
کد خبر: ۴۰۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ - 03August 2020

توسعه مکران و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب موجب پیشرفت ایران می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس در گفت‌وگویی درباره آمایش سرزمینی اظهار داشت: ما در کشور شاهد پروژه‌های بزرگ زیربنایی هستیم که از آن به عنوان مگا پروژه‌ها یاد می‌کنیم که یکی از آن‌ها پروژه مکران است.

توسعه مکران و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب موجب پیشرفت ایران می‌شود

وی افزود: توسعه منطقه مکران می‌تواند ما را از وابستگی به تنگه هرمز و مخاطراتی که در آنجا با توجه به انحصار و مساحت کم معبر برای کشور دارد خلاص کند، ضمن این که می‌تواند منجر به شکوفایی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در کنار دریای عمان شود.

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس اظهار داشت: توسعه مکران می‌تواند موجب پیشرفت پیرامون این منطقه و کلیت جمهوری اسلامی شود.

علیرضا بیگی گفت: از دیگر پروژه‌های بزرگ کشور می‌توانم به کریدور شمال ـ جنوب اشاره کنم؛ برای آنکه دریای خزر را به سواحل خلیج فارس متصل کنیم در صدد تکمیل خط آهن شمال ـ جنوب هستیم و بر همین اساس بنا داریم تا شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را برای این موضوع تقویت کنیم.

باید کشور را به سمت هاب منطقه‌ای شدن سوق دهیم

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها و نظارت بر آن مربوط به یک استان نیست؛ اجرای این پروژه‌ها در هر کدام از مناطق جغرافیایی کشورمان می‌تواند منجر به توسعه و پیشرفت شده و استان‌ها باید متناسب با پیشرفت پروژه‌ها اقدامات مناسبی را انجام داده و نهایت بهره‌مندی را از این پروژه به منظور توسعه اقتصادی و تسری اثرات آن به شهرستان‌های دیگر داشته باشند و در مجموع این پروژه‌ها باید چراغ راه شورا‌های برنامه ریزی و اقتصادی هر استان باشد و به همین دلیل باید منابع و اعتبارات استانی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را به سمت بالندگی‌تر کردن این پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها سوق داد.

وی ادامه داد: اگر ما در صدد ایجاد هاب منطقه‌ای (مرکزیت منطقه‌ای) در شمال غرب کشور هستیم که برای مثال می‌توانم به تبریز اشاره کنم باید این شهر را نقطه را محل اتصال همه راه‌ها در شمال غرب کرده و زیرساخت‌های لازم و راه‌ها را به منظور اتصال کشورمان به پیرامون خود فراهم کنیم.

بهبود زیرساخت‌ها برای استفاده حداکثری از توسعه کشور

علیرضا بیگی اضافه کرد: جغرافیای پیرامون در پروژه‌های بزرگ باید به نحوی باشد که زیرساخت‌ها به نحوی توسعه پیدا کنند که استفاده حداکثری از آن به منظور توسعه توریسم گردشگری و درمانی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: طرح آمایش سرزمینی یکی از اولویت‌های کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس است، زیرا ارتباط مستقیمی با موضوع تأمین زندگی مردم و امیدوار کردن آن‌ها با استفاده از بهره‌گیری از شکوفایی زیرساخت‌ها به نحوی که شرایط بهتری در زندگی تجربه شود، را دارد.

لزوم هدفمند کردن همه هزینه‌ها در مسیر پروژه‌های ملی و بزرگ

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس اظهار داشت: کمیته آمایش سرزمینی که مسؤولیت آن بر عهده من است در مجلس پیشین وجود نداشته، اما مجلس فعلی تلاش کرده با استفاده از تخصص نمایندگانی که در شورا‌های برنامه‌ریزی استانی عضویت داشته و با به‌کارگیری اقدامات کارشناسی و برنامه ریزی متعدد امکان هدفمند کردن همه هزینه‌ها در مسیر پروژه‌های ملی و بزرگ کشور را فراهم کند.

وی ادامه داد: آمایش سرزمینی بنا دارد تا مانع از آن شود که منابع و اعتبارات کشور به صورت پراکنده و بی هدف صرف شده و عملا در تعیین اولویت‌ها دقت لازم صورت نگیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها