ائتلاف سائرون:

اقدام «الکاظمی» در تعیین موعد انتخابات زودهنگام غیرقانونی است

یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون درباره موضع این ائتلاف درباره اعلام موعد انتخابات زودهنگام از سوی نخست‌وزیر گفت که این امر در حوزه اختیارات نخست‌وزیر نبوده و او مرتکب اقدامی غیرقانونی شده است.
کد خبر: ۴۰۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ - 03August 2020

اقدام الکاظمی در تعیین موعد انتخابات زودهنگام غیرقانونی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق تأکید کرد که این ائتلاف با هر زمانی برای برگزاری انتخابات زودهنگام که پس از توافق فراکسیون‌های سیاسی اعلام و تعیین شود، موافق است.

وی افزود که برای ائتلاف سائرون زمان برگزاری این انتخابات به اندازه‌ای که توافق بر سر شکل حوزه‌های انتخاباتی و اصلاح قانون دادگاه فدرال مهم است، اهمیتی ندارد.

این نماینده عراقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: قانون اساسی به قوه مجریه اجازه نمی‌دهد که زمان ثابت و مشخصی برای برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین کند و اقدام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر در تعیین این زمان غیرقانونی است.

المسعودی تصریح کرد: برای ائتلاف سائرون زمان برگزاری این انتخابات اهمیت ندارد و با هر زمانی در طول یک سال آینده که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی باشد، موافق است. آنچه که برای ما هم است، توافق فراکسیون‌های سیاسی بر سر حوزه‌های انتخاباتی و عدم مخالفت با آن چیزی است که ما به آن رای داده‌ایم؛ زیرا آن در پاسخ به مطالبات توده مردم بوده و آن این است که بر اساس قانون باید حوزه‌های انتخاباتی متعدد باشد و راه‌یافتگان به پارلمان باید بیشترین آراء را کسب کنند.

بنا بر این گزارش، مصطفی الکاظمی جمعه گذشته بعد از گذشت دو ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر عراق گفت که انتخابات پارلمانی زودهنگام کمتر از یک سال دیگر برگزار خواهد شد. او ۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد. در پی اعلام این زمان برای انتخابات اغلب نمایندگان پارلمانی از اصل اقدام در راستای پیشبرد روند برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کردند اما درباره زمان تعیین شده اما و اگرهایی مطرح کردند.

برخی نمایندگان خواستار برگزاری انتخابات در زمانی زودتر از ماه ژوئیه به دلیل دمای بالای هوا و مشکلات مربوط به آن شدند و برخی دیگر با اعلام این امر که امکان برگزاری انتخابات شفاف در این زمان میسر نیست، خواستار به تأخیر افتادن آن شدند. ضمن اینکه برخی مانند «مختار الموسوی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح معتقدند تا زمانی‌که شرایط مناسب فراهم نشده است، سخن گفتن از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تنها سخنانی رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

وی معتقد است که دعوت الکاظمی به برگزاری انتخابات زودهنگام تلاشی از جانب او برای استفاده از شیوه‌های فریبکارانه رسانه‌ای جهت سرگرم کردن افکار عمومی به موضوع انتخابات و منحرف کردن آن‌ها از توجه به شکست‌های دولت در ارائه خدمات است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار