مروری بر زندگی شهید شاخص بسیج ادارات؛

حکم جانشینی مدیر راه آهن را با دندانش پاره کرد/ به فرزندانم بگو مبادا یک لحظه امام را تنها بگذارند

شهید علیرضا نوری شهید شاخص سال 92 از سوی بسیج ادارات و وزارت خانه ها در نمایشگاه یاد یاران برگزیده شد.
کد خبر: ۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶ - 03October 2013

حکم جانشینی مدیر راه آهن را با دندانش پاره کرد/ به فرزندانم بگو مبادا یک لحظه امام را تنها بگذارند

خبرگزاری دفاع مقدس: شهید علیرضا نوری وزیر راه و ترابری و جانشین مدیرعامل راه آهن در دوران دفاع مقدس، امسال به عنوان شهید شاخص سال 92 از سوی سازمان بسیج ادارات و وزارت خانه ها برگزیده شده است؛ شهیدی که با استقامت و صبر خود زبانزد آن دوران طلایی و بدست نیامدنی شده بود.

شهیدی که به قول مادرش  50 بار در جبهه زخم برداشت، دست راستش قطع شد؛ اما هیچ گاه به دنبال منزلت و مقام نبود که نبود و فقط و فقط برای رضای خود و دفاع از اسلام و برای اجرای دستور حجت خدا امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی عازم جبهه شد.

شهید نوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کمک چند تن از دوستان، مسئولیت حفاظت و نگهداری از تاسیسات راه آهن را به عهده گرفت. نخستین هسته مقاومت با عنوان کمیته انقلاب اسلامی راه آهن را تشکیل داد و فرماندهی آن را متقبل شد.

در کنار آن انجمن اسلامی کارکنان راه آهن را راهاندازی کرد. با آغاز تحرکات گروهکهای ضد انقلاب در انفجار لولههای نفتی در جنوب کشور، علیرضا به اتفاق جمعی از همکاران به جنوب رفته و کمیته انقلاب اسلامی را در راه آهن ناحیه جنوب تشکیل داد.
 
پس از تثبیت اوضاع در راه آهن جمهوری اسلامی و سپردن مسئولیتها به افراد متعهد و کاردان، در سال 1358 به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد. پس از گذراندن آموزشهای لازم به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در راه آهن انتخاب شد.
 
اما به گفته ی یکی از فرماندهان آن دوران وقتی که حکم جانشینی مدیر راه آهن را به شهید نوری دادند، ابتدا شهید بزرگوار از وی عذرخواهی می کند  و سپس حکم را با همان ۱ دستی که داشت و دندانش پاره می کند و می گوید: این حکمها نمیتواند من را از جبهه فارغ کند؛ چرا که او اهل این حرف ها نبود و راهش راهی دیگر بود.
 
انگار برای این زمین بی ارزش به دنیا نیامده بود، آمده بود تا انسان دوستی و مهربانی را، پرکاری و پشتکار را، نشاط و شادابی را، امیدواری و ایثارگری را، گذشت و پی گیری را، حسن ظن و دلسوزی مردم را، ساده زیستی و داشتن و علم و دانش را، مقاومت در کارهای سخت و دشوار را به ما آموزش دهد و یادمان دهد که جان می دهد اما ایمانش را هرگز!
 
مستند تمام این نوشته ها نامه ای است که به همسرش "طوبی عرب پوریان" نوشته که با خواندن چند سطری از این نامه شاید درک کنیم شهدا برای چه رفتند و ما در حال انجام چه کاری هستیم. 
 
در یکی از نامه های شهید نوری به همسرش  آمده است:
 
همیشه به خاطر داشته باش و به فرزندانم هم تذکر بده که شوهر تو و پدر فرزندانت برای دفاع از حریم اسلام که تنها طریق نجات بشریت از دست شیطان است و برای اجرای دستور حجت خدا امام زمان و نایب بر حقش امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی عازم جبهه شد.

به فرزندانم بگو مبادا یک لحظه امام را تنها بگذارند. بگو که امروز راه نجات انسانها به دنبال امام رفتن است و راه رهبر را پیمودن. بگو که همیشه برای امام دعا نمایند؛ برای سربازان اسلام در جبهه ها دعا نمایند؛ برای تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر امام زمان(عج) دعا نمایند که دعا دری است به سوی بهشت و آمرزش که خداوند تبارک و تعالی برای بندگان قرار داده.
 
 ساعت حدود یازده شب است، امروز هنگام نماز مغرب و عشا یک نوحه خوان در نمازخانه نوحه جانانه ای خواند و همه گریه می کردند. من به یاد گناهانم افتادم، نمی دانم چقدر سخت است که انسان نداند عاقبتش با این همه بار سنگین گناهان چه خواهد شد. من هم همچون دیگران گریه کردم خداوند تبارک و تعالی از سر تقصیرات ما بگذرد.
 
تو هم برای همه رزمندگان از جمله شوهرت که افتخار سربازی و نوکری امام زمان (عج) و نایبش امام خمینی عزیز را دارد، دعا کن.

امروز چشم محرومین و مستضعفین به انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی عزیز و سربازان اسلام و مجاهدان واقعی اسلام در جبهه ها دوخته شده، امروز وظیفه سنگین بر دوش فرد فرد ما سنگینی می کند. بر دوش پدران و مادران که باید برای امام زمان (عج) سرباز تربیت نمایند. تو هم موظفی که فرزندانم را طوری تربیت کنی که سرباز و نوکر امام زمان (عج) بشوند.
 
دخترم را طوری تربیت کن که همچون حضرت فاطمه (س) بشود، همچون زینب (س) رزمنده بشود و عفیف و شجاع، او هم سربازان شجاع و پاک تحویل جامعه بدهد. نمی دانی چقدر لذت دارد که انسان خودش را در روحانیت جبهه ها حس می کند، همة شور و عشق رفتن به کربلا را دارند، دایم در نمازها نوحه می خوانند.
 
 حجاب را دقیقاً رعایت کن و در برابر مردان نامحرم غیر از برادرانت که محرم هستند کمتر صحبت کن.
 
سعی کن بیشتر شنونده باشی مگر این که بخواهی از حقی یا از اسلام دفاع نمایی، آن وقت مانعی ندارد. همواره خداوند را در نظر داشته باش که او آفریدگار جهان و جهانیان است و مهربان ترین مهربانان است... .
 
سرانجام شهید علیرضا نوری در نهم بهمن 1365 در منطقه عملیاتی جنوب شلمچه در حالی که نیروهای بسیجی را در عملیات کربلای پنج فرماندهی و هدایت میکرد بر اثر اصابت ترکش به ناحیه سر و سینه به شهادت رسید و به آرزوی دیرینه اش رسید و خالصانه هستی خود را در طبق اخلاص تقدیم خدا کرد.
نظر شما
پربیننده ها