ترامپ برای امتناع ایران از مذاکره با آمریکا توجیه جدید آفرید

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد اگر زمان انتخابات این کشور نزدیک نبود، چین و ایران و کره‌شمالی پای میز مذاکره با واشنگتن بودند.
کد خبر: ۴۰۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵ - 05August 2020

ترامپ برای امتناع ایران از مذاکره با آمریکا توجیه جدید آفریدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد، اگر تنها چند ماه به انتخابات این کشور باقی نمانده بود، کشور‌های متخاصم سر میز مذاکره بودند.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» ترامپ در مصاحبه با برنامه «فاکس اند فرندز» گفت: «اگر الان انتخابات نداشتیم دو اتفاق می‌افتاد. اول این‌که بازار سهام ما حتی بالاتر از حالا بود و در حال حاضر نیز در حال رکورد زدن است».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «دوم اینکه ایران و چین و همه ظرف ۲۴ ساعت سر میز مذاکره بودند و می‌خواستند با ما به توافق برسند که کره شمالی هم جزو آن‌ها است».

ترامپ در ادامه گفت: «اگر کلینتون بر سر کار آمده بود، الان مدت زیادی بود که درگیر یک جنگ بودید، ممکن بود [جنگ]تمام شود یا تمام نشود، ولی با کره شمالی در جنگ بودید».

این در حالی است که «مون چونگ دو» مشاور ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور دیپلماتیک و امنیتی امروز (چهارشنبه) گفته است از آنجا که شرایط لازم برای توافق میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ وجود ندارد، بعید است «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، با برگزاری چنین دیداری موافقت کند.

چونگ دو گفت: «در این‌که "غافلگیری اکتبر" در کار باشد شک دارم، نه فقط به‌خاطر زمان بندی تنگاتنگی که در آستانه انتخابات آمریکا وجود دارد، بلکه از این نظر که ترامپ چیزی برای ارائه دادن به کره شمالی ندارد».

مذاکرات اتمی میان آمریکا و کره شمالی از سال گذشته میلادی و پس از دیدار ناکام ترامپ با کیم در هانوی، متوقف شده است.

رهبر کره شمالی چندی قبل ضمن مخالفت با درخواست آمریکا برای خلع سلاح اتمی این کشور، تأکید کرد توانمندی‌های اتمی که پیونگ‌یانگ به دست آورده، بقا و امنیت آن را تضمین کرده است. کیم در جلسه‌ای با کهنه سربازان ارتش این کشور گفت این بازدارندگی «مؤثر و مطمئن» پیونگ‌یانگ است که آینده و امنیت ملی دائمی برای کره شمالی به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار