دبیرکارگروه هنری کمیته بانوان کنگره شهدای یزد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

تلفیق روضه‌های خانگی با مضامین شهدا

«عالیه مهرابی» دبیرکارگروه هنری کمیته بانوان کنگره چهار هزار شهید استان یزد گفت: باید روضه‌های خانگی را با مضامین شهدا تلفیق کنیم و پویش «عطر عود» راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۴۰۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ - 06August 2020

«عالیه مهرابی» دبیرکارگروه هنری کمیته بانوان کنگره چهار هزار شهید استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، با اشاره به اینکه هیئات مذهبی را امسال خیلی پررنگ‌تر از سال‌های قبل نخواهیم داشت اظهار داشت: قاعدتاً ما هیئت بزرگی که هر سال محرم داشتیم را در حال حاضر نخواهیم داشت، لذا باید مدل‌های جدیدی را پیشنهاد بدهیم تا این جریان خاموش نشود و در قالب تمهیدات دیگری به کار خود ادامه دهد.

مهرابی در ادامه افزود: باید روضه‌های خانگی را با مضامین شهدا تلفیق کنیم و پویش «عطر عود» راه‌اندازی کنیم. به عنوان مثال پویش «عکس یک شهید» در هر خانه اتفاق بیفتد، بدین صورت که هر خانه عکس شهید محله‌اش را کار کند و عکس‌ها برای داوری به انجمن‌های عکس ارسال و حتی جوایزی در اختیار آنها قرار داده شود.

شاعره یزدی با اشاره به اینکه این پویش‌ها می‌تواند به جریان عاشورا کمک کند گفت: این پویش به اجراشدن هرچه بهتر و بیشتر روضه‌های خانگی البته با محدودیت و مدیریت کمک می‌کند. پایگاه‌ها می‌توانند پرچم‌هایی را با عکس شهدای محلات‌شان کار کنند. هر خانه یک پرچم با تلفیق مضمون عاشورایی سال ۶۰ داشته باشد که زیباسازی شهر را هم در بر گیرد.

وی با اشاره به مراسم شیرخوارگان حسینی که ویژه بانوان بوده گفت: با توجه به وضعیت و شرایطی که وجود دارد باید تمهیدات لازم در زمینه پرورش روحیه شهادت‌طلبی که دقیقاً در این شیرخوارگان حسینی می‌تواند نمود و جلوه پیدا کند اندیشیده شود.

دبیرکارگروه هنری کمیته بانوان کنگره چهار هزار شهید استان در بخش دیگر سخنانش ابراز داشت: هیئات یزدی در زمینه مضامین دفاع مقدس بسیار خوش درخشیدند بنابراین با توجه به برگزاری دومین کنگره ملی شهدا در استان و حال و هوای شهدایی یزد پیشنهاد می‌کنم هیئات یزدی در صورت اجرای برنامه به موضوع شهدا بپردازند و عاشورای امام حسین (ع) را با عاشورای دفاع مقدس گره بزنند تا وظیفه خود را نسبت به شهدا انجام داده باشند.

مهرابی با اشاره به این مطلب که خوانش‌های عمده اشعار عاشورایی ما در سال‌های اخیر سوگ مدارانه بوده و افراط در سوگ باعث شده تا تصویری شکست خورده از واقعه عاشورا به نمایش گذاشته شود گفت: فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی نیز در دوران صفویه که مذهب شیعه به تازگی به رسمیت شناخته شده بود در سوگ مدارانه شدن شعرهای عاشورایی ثاتیرگذار بوده چرا که در آن دوران باید عزاداری‌ها به سمت سوگ و گریه برود چرا که گریه و عزاداری لازمه زنده نگه داشتن پیام عاشورا بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار