همایش ملی مجازی «فلق» برگزار می‌شود

رئیس مرکز گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: افتتاحیه همایش ملی مجازی «فلق» در ۳۰ مرداد و اختتامیه آن ۳۱ شهریور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۱۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱ - 10August 2020

همایش ملی مجازی «فلق» برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «قاسم علی‌دوستی شهرکی» رئیس مرکز گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه عالی دفاع ملی و دبیر «همایش ملی مجازی فلق درآمدی بر گفتمان‌های نوین پساکرونا»، امروز در نشست خبری این همایش، اظهار داشت: دو گروه در معرض خطر قرار دارند؛‌ یک گروه کادر پزشکی و گروه دیگر اصحاب رسانه هستند که در تمامی عرصه‌ها حضور پیدا می‌کنند و این را در دوران دفاع مقدس هم شاهد بودیم.

وی افزود: بحث گفتمان‌های نوین و پساکرونا گفتمان‌های جدیدی هستند که در این همایش به آن‌ها پرداخته می‌شود؛ گفتمان‌ها بر اساس یک ایده، قدرت، دین و حاکمیت ایجاد شده و سعی می‌کنند در همه عرصه‌ها آن را در اذهان عمومی حاکمیت بخشند؛ بر این اساس، کارآمدی یا ناکارآمدی در ایجاد امنیت و توسعه و پیشرفت، گفتمان است.

 رئیس مرکز گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: نماد این گفت‌وگو را می‌توان در ظهور و سقوط گفتمان نظام سلطه و همچنین انقلاب اسلامی مشاهده کرد. بعد از جنگ جهانی دوم گفتمان سوسیالیستی و لیبرالیستی شکل می‌گیرد؛ بعد از جنگ سرد آمریکایی‌ها در رویای امپراطوری جدید هستند و در این رابطه نظریه‌پردازان آن‌ها عنوان می‌کنند که برای تسلط بر جهان باید بر غرب آسیا مسلط شوند؛ لذا جنگ‌های منطقه بر این اساس شکل می‌گیرد.

علی‌دوستی اضافه کرد: در این شرایط گفتمان انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد که در اولین حرکت، سلطه دو هزار و ۵۰۰ ساله را فرومی‌پاشاند و در ادامه باعث ظهور و بروز گفتمان مقاومت می‌شود. به این ترتیب گفتمان نوین در گام اول، گفتمان غالب را با شکست مواجه ساخت.

وی بیان کرد: امروز شاهد شکل‌گیری پدیده نوینی به نام کرونا هستیم. پدیده کرونا توانست ضعف گفتمان غالب را آشکار سازد که در آن شاهد یورش و حتی سرقت اقلام بهداشتی بودیم؛ اما در ایران شاهد ثبات هستیم. ایران با مشکلات ناشی از تحریم مواجه بود و حتی اجازه ورود دارو و اقلام بهداشتی به ایران را ندادند و با نشان دادن نهایت انحطاط اخلاقی، تحریم‌ها را تشدید کردند؛ اما در این شرایط شاهد بروز و ظهور گفتمان جدید هستیم؛ لذا بر این اساس دانشگاه عالی دفاع ملی اقدام به تشکیل مرکز گفتمان انقلاب اسلامی کرده که در اولین گام خود اقدام به برگزاری همایش مجازی مورد اشاره کرده است.

دبیر همایش ملی مجازی فلق درآمدی بر گفتمان‌های نوین پساکرونا با بیان اینکه سه هدف را برای این همایش پیش‌بینی کردیم، افزود: ویژگی این همایش هم جنبه علمی و هم جنبه هنری است؛ در واقع به نحوی پیش‌بینی شده که آثار علمی و هنری در کنار هم جمع‌آوری شوند؛ در این‌ رابطه تلاش کردیم و علی‌رغم ملی بودن، درخواست‌هایی هم از آمریکا، روسیه، چین و حتی منطقه برای حضور در این همایش داشتیم؛ لذا در برگزاری همایش فرصتی هم برای بیان مقالات این افراد قرار خواهیم داد.

علی‌دوستی گفت: در افتتاحیه این همایش، سردار «وحیدی» فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی به ایراد سخن می‌پردازد و به دلیل ماهیت همایش، افتتاحیه آن ۳۰ مرداد و اختتامیه آن ۳۱ شهریور خواهد بود و برای برگزاری آن، ۱۵ دانشگاه، وزارتخانه، سازمان و نهاد و حدود ۳۰ اندیشکده اعلام همکاری کرده‌اند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار