کاظمی قمی:

محدوده جغرافیای مقاومت تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران نیست

سفیر سابق ایران در عراق گفت: محدوده جغرافیای مقاومت تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران نیست و از شمال آفریقا تا یمن ادامه دارد.
کد خبر: ۴۱۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ - 11August 2020

محدوده جغرافیای مقاومت تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسن کاظمی قمی» کارشناس مسائل منطقه و سفیر سابق ایران در عراق در میزگرد کارشناسی و تخصصی «سالروز مقاومت» که در موسسه اندیشه‌سازان نور برگزار شد، اظهار داشت: امروز خاورمیانه مرکز تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک است که تاثیر خود را بر آینده نظام بین‌الملل می‌گذارد و با توجه به اهمیت غرب آسیا می‌تواند در شکل‌دهی به نظام جدید بین‌الملل دارای تاثیر عمیق باشد. از سوی دیگر امروزه محدوده جغرافیای مقاومت تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران نیست و از شمال آفریقا تا یمن ادامه دارد.

به گفته کاظمی قمی، امروزه تحولات بین المللی شامل تقابل جبهه مقاومت و مخالفان مقاومت است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است و همه فشار‌های استکباری علیه ایران با توجه به همین مخالفت‌ها علیه مقاومت صورت می‌گیرد.

سفیر سابق ایران در عراق در ادامه افزود: تحریم‌ها و فشار‌ها علیه ایران ناشی از برملا کردن طرح دشمن است، اگرچه مسیر جمهوری اسلامی ایران هر روز بالنده‌تر می‌شود و اقتدار منطقه‌ای ایران به روشنی خود را در سطح بین الملل نشان داده و کشور‌های بزرگ اقتصادی دنیا امروزه آمادگی دارند علی رغم تحریم‌ها با ایران وارد تعامل شوند و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران عنصری سازنده و تعیین کننده که از ناشی از مقاومت ایران است.

کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار داشت: رهبری نیز بر مقاومت تاکید دارد و مقاومت را الگو دانستند و همین مسیر را بعد از ایران در عراق، یمن، فلسطین و سوریه می‌بینیم. فلسطین پیروزی‌های خود را پس از پیگیری مقاومت بدست آورد. فلسطین تا در همه مراحل پیشین همه دستاورد‌های خود را از دست داد، اما وقتی مقاومت را دنبال کرد توانست غزه را بگیرد.

سفیر سابق ایران در عراق ابعاد مختلف مقاومت در کشور‌های منطقه را تبیین کرد و در این ارتباط گفت: در مورد عراق هم مقاومت در برابر اشغالگر توانست از این تنگانا‌ها عبور کند و در سوریه از سال ۲۰۱۱ تا امروز، همه جبهه استکبار حمایت از جریان تروریسم داشت و همه مرز‌ها برای حمایت از تروریسم از سوریه باز شدند، اما در نهایت مقاومت توانست در سوریه پیروزی بدست آورد و این مسیری است که ابتدا از ایران شروع شد.

وی گفت: در لبنان نیز مقاومت بسیار بالنده بوده و موضوع تجاوز علیه لبنان در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶، مقاومت ۳۳ روزه توانست دکترین امنیتی رژیم اشغالگر صهیونیستی را بهم بزند.

کاظمی قمی بیان داشت: در یمن نیز عربستان نتوانست به اهداف خود دست یابد، چون مقاومت در دست نیرو‌های یمنی بود و امروزه انصارالله به عنوان بازیگری مشروع در صحنه منطقه و بین الملل ایفای نقش می‌کند و دولت نجات ملی را تشکیل داد و رئیس جمهور فراری آن امکان بازگشت ندارد و امروز چسبندگی روابط ایران و یمن علی رغم مخالف آمریکا دیده می‌شود.

کاظمی قمی در ادامه در ارتباط با مقاومت در عراق نیز به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق اشاره کرد و گفت: خروج آمریکا از عراق با توجه به مصوبه پارلمان قطعی است.

کارشناس مسائل منطقه در عین حال افزود: مقاومت به معنی هرج و مرج نیست، بلکه مقاومت برآمده از نظم و قدرت مردم و حشدالشعبی برآمده از قدرت مردم است و وقتی این قدرت در عرصه میدانی بروز پیدا می‌کند، دیگر تروریست و اشغالگر مجال حضور ندارد و به همین خاطر مقاومت طرح نامشروع آمریکا در منطقه را به هم ریخت. اگر جنگ گروه‌های تکفیری برای تفکیک و ایجاد انشقاق بود، اما با مقاومت این طرح‌ها شکست خورد و دولت‌های مقاومت مانند دولت سوریه ماند. امروز جبهه مقاومت در لبنان قابل مقایسه با قبل از سال ۲۰۰۶ نیست و امروزه سید مقاومت خیلی صریح به دشمن نسبت به هرگونه تجاوزگری هشدار می‌دهد.

به گفته کاظمی قمی، امروزه الگوی مقاومت که فرمانده شهید آن، سردار سلیمانی بود، در هرجا که وارد شد، پیروزی بدست آورد و حفظ آن بسیار مهم است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار