دبیرکنگره ملی شهدای لرستان تاکید کرد؛

پژوهشگران اسناد دفاع مقدس باید آموزش‌های لازم را ببینند

سرهنگ ناصر فرید به اهمیت آموزش افراد جهت شناسایی اسناد پرداخت و گفت: از نکات مهم درخصوص شهدا، گردآوری آمار دقیق شهدا با توجه به آمار پرونده شهدا، قبور شهدا، شهدای یگانی، آمار شهدا با توجه به عملیات‌ها و مناطق عملیاتی است.
کد خبر: ۴۱۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ - 11August 2020

پژوهشگران اسناد دفاع مقدس باید آموزش‌های لازم را ببینند

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ ناصر فرید دبیر کنگره ملی 6300 شهید استان لرستان در جلسه کمیته جمع آوری اسناد و آثار دفاع مقدس لرستان، اظهار داشت: برای گردآوری اسناد شهدا، باید اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با هم هماهنگ باشند که موازی کاری نشود.

وی با بیان‌ اینکه برای گردآوری اسناد دفاع مقدس باید ابتدا موضوعات را از هم تفکیک کنیم، افزود: در جمع آوری اسناد مرتبط با دفاع مقدس به جزئیات نیز توجه کنیم و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار سپاه اگر روی یک موضوع کار می‌کنند، با هماهنگی کار را به‌صورت اشتراکی انجام  دهند.

فرید با اشاره به عدم اعتبار و بودجه لازم، نیروی انسانی کم و کار زیاد، برای گردآوری اسناد دفاع مقدس، گفت: برای پیشرفت کار بهتر است متولیان امر، کارها را بین خودشان تقسیم کرده و از ظرفیت سپاه استان استفاده کنند.

دبیر کنگره ملی شهدای لرستان به اهمیت آموزش افراد جهت شناسایی اسناد پرداخت و تصریح کرد: از نکات مهم در خصوص شهدا، گردآوری آمار دقیق شهدا با توجه به آمار پرونده شهدا، قبور شهدا، شهدای یگانی،  آمار شهدا با توجه به عملیات‌ها و مناطق عملیاتی و ...  است.

فرید با بیان اینکه  باید برای جمع آوری اسناد، فرایند زمانبندی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر نسل جوان ما بخواهد با تاریخ انقلاب اسلامی در لرستان آشنا شود، منابع آن چنانی و در خور توجه ندارد.

وی افزود: مگر نمی‌گوییم زمینه دفاع مقدس انقلاب است، بنابراین باید خوب انقلاب را بشناسیم و در بحث زمانبندی، ابتدا به گرد آوری اسناد قبل از انقلاب توجه شود.

دبیر کنگره ملی شهدای لرستان با بیان اینکه  قصد داریم تا زمان برگزاری کنگره شهدای استان، 120  عنوان کتاب چاپ کنیم،  تصریح کرد: بعد از برگزاری کنگره  نیز چاپ کتب مرتبط با دفاع مقدس را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به غائله‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در بحث زمانبندی، مرحله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی غائله‌ها و ترورها هستند، بعضی از شهدا در غائله ضد انقلاب‌ و کومله‌ها به شهادت  رسیدند.

فرید ادامه داد:  سومین مرحله زمانبندی برای گردآوری اسناد،  خودِ دوران دفاع مقدس است تا پایان  این دوره هشت ساله و بعد از دفاع مقدس مسائلی مانند مدافعین حرم را داریم.

دبیر کنگره ملی شهدای لرستان با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بررسی می‌تواند اولین‌ها در دفاع مقدس باشد، افزود: برای مثال پژوهشگر اسناد دوران دفاع مقدس می‌تواند موضوع پژوهش خود را برای گردآوری اسناد بحث اولین شخص بسیجی استان، اولین هسته و اولین پایگاه بسیج استان قرار دهد.  

وی اظهار داشت: دردوران دفاع مقدس لرستانی‌ها اولین حضوری که داشته اند بصورت پراکنده و  نیروهای مردمی بوده است، ولی لشکر 84 در همان زمان سازمان یافته در مناطق عملیاتی حضور داشته است که امیر بسطامی کتاب نامه پایداری را در خصوص نقش این لشکر در دفاع مقدس نوشته است ولی کامل نیست.

فرید با بیان اینکه  از رزمندگان ارتشی استان تصاویر کمی  به یادگار مانده است، گفت: شاید یکی از دلایل این باشد که به خاطر مسائل حفاظتی از رزمندگان ارتشی زیاد عکس نمی‌گرفتند ولی باید تلاش کنیم  همان عکس‌هایی هم که از رزمندگان ارتشی  هست جمع آوری کنیم.

وی با اشاره به  استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیجی در جمع آوری اسناد گفت: بازنشستگان ارتشی نیز می‌توانند در جمع آوری اسناد مرتبط به ارتش به ما کمک کند.

دبیر کنگره ملی شهدای لرستان تفحص شهدا، راهیان نور، حضور یگان‌هایی در  مناطق عملیاتی را از جمله مباحث بوجود آمده بعد از دفاع مقدس برشمرد و متذکر شد: هر چیزی که به موضوع ربط داشته باشد، جز سند است مثلا اسلحه، کوله پشتی، انگشتر و... شهید، جز اسناد هستند

وی با بیان اینکه مر حله دوم بعد از جمع آوری اسناد تفکیک  اسناد است، بیان داشت: تفکیک اسناد یک کار علمی است و می‌توان اسناد را بر اساس موضوع تفکیک کرد که زمان بهره برداری محقق راحت‌تر به سند مورد نیازش دست پیدا کند.

فرید تهیه شیونامه برای پژوهشگران را  از ضروریات گردآوری اسناد عنوان کرد و گفت: اسناد باید اسکن، گویا سازی و در سامانه ماوا اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حفظ شوند که به نسل بعد بگوییم این سند متعلق به چه رویدادهایی است.

دبیر کنگره ملی شهدای لرستان افزود: دلسوزان دفاع مقدس در شهرهای استان، می‌توانند در گردآوری اسناد مرتبط با شهر خودشان به ما کمک کنند، اسناد گردآوری شده را اسکن کنند و به مر کز استان تحویل دهند و در نهایت  اسکن اسناد باید به  ساز مان ملی اسناد کشور ارسال شوند.

تهیه عملکرد رده‌ها و ادارات، نقش اقشار و اصناف در دفاع مقدس،  لزوم ثبت تاریخی حوادث، شناسایی اشخاص تاثیر گزار برای تالیف تاریخ شفاهی آنها، ثبت مداخل دانشنامه و محتواسازی برای  مرکز فرهنگی دفاع مقدس، از دیگر محورهای مورد بحث این جلسه بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار