تحلیلگر برجسته عرب:

«حزب الله» امروز «حزب الله» سال ۲۰۰۵ نیست/ سناریوی سوریه در لبنان شکست خواهد خورد

تحلیلگر برجسته عرب با طرح پرسش‌هایی درباره چرایی تلاش دشمنان برای اجرای سناریوی سوریه در لبنان، و چند پرسش دیگر به بررسی اوضاع فعلی لبنان بعد از انفجار مهیب چهارم آگوست در آن پرداخت.
کد خبر: ۴۱۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ - 12August 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عبدالباری عطوان تحلیلگر و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: بدون آن که بخواهیم به تفصیل وارد حوادث و تحلیل‌های ارائه شده در مورد مسائل لبنان شویم باید بگوییم که شرایط غلیان فعلی که با استعفای کردن یا اجباربه استعفای دولت حسان دیاب به نقطه خود رسید به‌طور حتم منجر به سقوط شخصیت‌های فاسد فعلی حاکم بر لبنان شده یا حداقل بسیاری از آن‌ها را به زیر خواهد کشید و به‌دنبال آن توافق طایف که این گروه فاسد را از سال ۱۹۸۹ به قدرت رساند، هم متلاشی کرده تمامی زیر مجموعه‌های شکل گرفته از آن را هم به سوی زوال خواهد برد.

مردم لبنان خواهان اصلاحات دموکراتیک واقعی برای نظام خود هستند بدون آن که آسیبی ساختار دولت وارد شود، اما متأسفانه ملت تصمیم گیرنده اصلی نیست از این رو است که شاهد آن هستیم که قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از طرف‌های همسو با آن‌ها به دنبال کپی برداری از سناریوی سوریه هستند که ۱۰ سال پیش به اجرا در آمد، اما طرح این دار و دسته در سوریه ناکام ماند که البته در لبنان نیز شکست خواهد خورد.

اگر هدف این سناریو در سوریه سرنگونی ساختار حاکم در دمشق بود، اجرای این سناریوی پیش رو در لبنان به‌دنبال از بین بردن ساختار حزب الله و خلع سلاح آن در قالب ادبیات آمریکایی برای اطمینان بخشی به رژیم اشغالگر است تا رعب و وحشت را از دل مهاجران شهرک نشینش بزداید و نقطه پایان این رژیم را حداکثر ممکن به درازا بکشد، زیرا مقاومت در لبنان به تهدیدی حیاتی برای این رژیم تبدیل شده است، تهدیدی که نمی‌توان با آن همزیستی کرد.

همانطور که در سوریه این سناریو با تظاهرات خشمگینانه در درعا آغاز شد، در لبنان نیز شاهد آغاز مشابهی هستیم، آنچه در تظاهرات و اعتراضات خشمگینانه در بیروت (و در آینده‌ای نزدیک در طرابلس) شاهد آن بودیم خود یکی از شاخص‌های اصلی گام نهادن در این راستا است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: ما خوب می‌دانیم کشور‌هایی که ابتدال چه به شکل نظامی و چه سیاسی و مالی در بحران سوریه ورود پیدا کردند امروز با بحران‌های اقتصادی (کاهش بهای نفت) و بهداشتی (شیوع ویروس کرونا) و گرفتار در جنگ‌های منطقه‌ای همچون عربستان سعودی و امارات (در یمن) و ترکیه و قطر (در لیبی) هستند، اما با این حال وقتی دستور از واشنگتن برای بالا بردن سطح فتنه خونین در لبنان می‌رسد پول‌های لازم برای این نوع جنگ‌ها تامین و در اولویت قرار گرفته و پوشش طایفه‌ای لازم برای آن هم فراهم می‌شود.

عطوان در ادامه درباره آینده خونین لبنان نوشت: امروز دولت دیاب سرنگون شد، فردا نیز رئیس جمهور میشل عون سرنگون می‌شود و بعد هم به سراغ سرنگونی رئیس پارلمان خواهند رفت تا کشور وارد خلأ قانونی و دولتی شود که به هرج و مرج انجامیده و راه را برای دخالت‌های خارجی و جنگ نیابتی هموار می‌کند، این جایگزین از چند ماه پیش آماده شده بود و به همین دلیل است که نگرانی‌ها از احتمال ورود لبنان به یک سرنوشت خونین افزایش پیدا می‌کند.

در بخش دیگری از این تحلیل تاکید شده است: با این حال در لبنان شخصیت‌های ملی با کارآمدی بالا و حکمایی قدرتمند از همه طوایف وجود دارند که می‌توانند به سرعت وارد عمل شده و مانع ورود کشور به این پرتگاه خطرناک که آمریکا، اسرائیل، فرانسه و برخی از عرب‌ها به دنبال کشاندنش به سوی آن هستند، شوند.

چرا نباید دولت نجات ملی و انتقالی مثلا به ریاست سلیم الحص یا هر شخصیتی که او برمی‌گزیند، تشکیل شود؟ دولتی که در آن شخصیت‌هایی پاکدست از طوایف مختلف حضور داشته باشند.

یا آن که چرا نباید ژنرال امیل لحود ریاست کمیته حقیقت یاب ملی را برعهده گیرد که در برگیرنده ژنرال‌های از ارتش بوده و کار تحقیق برای مشخص کردن دلایل این انفجار فاجعه بار در بندر را به انجام برساند؟

آیا این کمیته نمی‌تواند جایگزینی برای کمیته حقیقت یاب بین المللی که شک و تردید‌ها و علامت سؤال‌های متعددی در مورد آن‌ها وجود دارد باشد؟

عطوان در پایان توطئه کنندگان علیه لبنان را به فکر بیشتر قبل از اقدام توصیه کرد و نوشت: توصیه من به تمام توطئه کنندگان و افرادی که احتمالاً برای اجرای طرح‌های آمریکایی، اسرائیلی و فرانسوی داوطلب می‌شوند آن است که کمی خویشتنداری از خود نشان دهند و تلاش کنند تا از تجارب اجرای سناریو‌ها در سوریه، عراق و لیبی درس بگیرند و پیش از آن که خود، احزاب، طوایف و کل لبنان را وارد آتش جدیدی که در اتاق‌های سیاه آمریکا و اسرائیل تدارک دیده شده است آن سناریو‌ها را بررسی کنند، زیرا حزب الله که امروز در سیبل اهداف قرار گرفته آن حزب الله سال ۲۰۰۵ نیست.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار