چهل‌سالگی سرو/ یادداشت/ احسان یعقوبی

مقاومت در برابر دشمنان، مهمترین درس آزادگان به آیندگان

۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ روزی بود که اولین گروه از آزدگان وارد میهن اسلامی شدند و این عزیزان با رشادت و شجاعتی که داشتند، به همگان نشان دادند که تنها راه غلبه بر دشمنان مقاومت است.
کد خبر: ۴۱۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵ - 16August 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ هنوز دو سالی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) نگذشته بود که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی به سرکردگی آمریکا که با به بار نشستن انقلاب در ایران، منافع خود را در خطر می‌دیدند، به فکر توطئه‌های مختلف علیه ملت ایران افتادند و برای ضربه زدن به این مرز و بوم و ایجاد موانع در راستای عدم دستیابی به اهدافی که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده بود، جنگی نابرابر را علیه کشور آغاز کردند. به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نه تنها با کشور عراق بلکه با بیش از ۸۰ کشور جهان که اقدامات پشتیبانی از رژیم صدام را انجام می‌دادند، درحال جنگ بودند؛ بنابراین کشور ما با وجود تمام مشکلات در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... و با دستان خالی به مقابله با دشمنی رفت که از انجام هر نوع جنایتی هیچ ابایی نداشت.

با اینکه رزمندگان اسلام حتی برای تأمین سیم خاردار با مشکل مواجه بودند، اما طرف مقابل از پیشرفته‌ترین امکانات لجستیکی بهره می‌برد و شاید هم به همین دلیل بود که بعد از پایان جنگ و شکست عراق، بسیاری از کارشناسان نظامی تعجب کردند. چراکه پیروزی جمهوری اسلامی ایران با شرایط آن دوران بر دشمن بعثی با هیچ منطق نظامی جور درنمی‌آمد.

اما مهمترین نکته و موضوعی که موجب پیروزی رزمندگان و غلبه بر دژخیمان بعثی شد، داشتن روحیه ایثار، شهادت و ازخودگذشتگی بود و همین تفاوت اساسی بین نظامیان دو طرف، سرنوشت جنگ را تعیین کرد. از آنجا که رزمندگان به تبعیت از جایگاه ولایت فقیه و برای دفاع از کیان کشوری اسلامی به جبهه‌ها شتافته بودند، لذا، چون این کار را مقدس می‌دانستند، نه تنها هیچ هراسی از جنگیدن با دشمن بعثی نداشتند بلکه برای رسیدن به شهادت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

بنابراین دوران دفاع مقدس مملو از فراز و نشیب‌هایی بود که در نهایت به نفع جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید. اما برخی از عزیزانی که برای دفاع از امنیت مردم به جبهه‌ها رفته بودند، به اسارت دشمن بعثی درآمدند. به همین دلیل بود که با پایان جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه از سوی دو طرف، ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد سال ۱۳۶۹ تشکیل شد و با پیگیری‌ها و اقدامات ارزنده این ستاد، در نهایت اولین گروه از آزادگان در تاریخ ۲۶ مرداد همین سال وارد میهن اسلامی شدند و اولین اقدام این عزیزان به محض ورود به کشور، بوسیدن خاک ایران عزیز بود و این بدان معناست که آزادگان نه تنها از راهی که در راستای دفاع از اسلام آغاز کرده بودند، مأیوس شدند بلکه همان روحیه را حفظ کرده و در پی انتشار روحیه صبر و مقاومت در جامعه هستند.

در این روز حدود ۵۰ هزار اسیر ایرانی با همین تعداد از اسرای عراقی معاوضه شدند، اما نکته مهم این بود که تمام اسرای عراقی نظامی بودند، اما غالب اسرای ایرانی از افراد بسیجی و غیرنظامیان بودند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دشمن بعثی در راستای کینه‌ای که از نظامیان ایران عزیز داشت، غیرنظامیان را مورد آزار و اذیت قرار داده بود. آزادگان را شاید بتوان از آن دست افرادی در دوران دفاع مقدس نامید که بیشترین آزار و اذیت را به خود دیدند و در کنار صبر و مقاومتی که این افراد در برابر شدیدترین توهین‌های دشمن بعثی داشتند باید ممنون صبر و بردباری خانواده این عزیزان باشیم که بعضاً هیچ خبری از عزیزان خود نداشتند، اما خانواده این افراد نیز که پشتیبان فرزندان خود بودند، بر راه مقاومت تأکید داشتند.

تنها دلیل مقاومت و صبر آزادگان در برابر دشمن بعثی، اهداف والایی بود که آن‌ها برای کسب رضای خدا درنظر گرفته بودند که در نهایت نیز نتیجه داد؛ لذا بیست و ششم هر سال سالروز ورود عزیزانی است که از همه چیز خود برای اعتلای ایران و ایرانی گذشتند و بنابراین وظیفه امروز آحاد مردم نه تنها بیان این رشادت‌ها و اهداف آزادگان است، بلکه باید در راستای ترویج فرهنگ صبر و به‌ویژه موضوع مقاومت در برابر دشمنان اقدام کرد و از آنجا که دشمن اسلامی همواره به‌دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است، به همین دلیل بود که رزمندگان با بصیرتی که داشتند، تنها راه مقابله با دشمن را در مقاومت می‌دیدند؛ لذا از آنجا که دوران دفاع مقدس گنجینه‌ای از تجارب مختلف است، طبیعی است که همان‌طور که از تجارب آن دوران در زمینه‌های مختلف نظیر جهاد سازندگی، محرومیت‌زدایی و.... استفاده کردیم، در بحث مذاکره با دشمنان امروزی نیز استفاده کنیم و به جای امیدوار بودن به بحث مذاکره، موضوع مقاومت و توجه به توان داخلی را در پیش بگیریم تا بار دیگر دشمنان ایران اسلامی را شکست دهیم و از توطئه‌ای که آن‌ها برای ملت ایران در فاز جدید چیده‌اند، عبور کنیم.

و سخن آخر اینکه مهمترین درسی که آزادگان به آیندگان دادند، مقاومت در برابر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است که دولتمردان امروزی باید به آن توجه کنند تا در دام‌های مختلف دشمنان نیفتند.

انتهای پیام/ ۱۱۷

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار