مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی خبر داد؛

تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی تا پایان سال 1401

سید نعمت‌الله سجادی از تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی با اعتبار 6 میلیارد تومان تا پایان سال 1401 خبر داد.
کد خبر: ۴۱۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ - 12August 2020

«سید نعمت‌­الله سجادی» مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: با تدبیر رهبر معظم انقلاب و بر اساس ماده 86 قانون برنامه‌ریزی ششم توسعه و ابلاغ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ادارات‌کل حفظ آثار دفاع مقدس در سطح استان‌ها موظف هستند تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت به تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خود اقدام کنند، که این توجه نشان از اهمیت تدوین این دانشنامه دارد.

وی در تشریح چگونگی طرح دانشنامه گفت: به منظور تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی طرحی با در نظر گرفتن تمام ابعاد اجرایی تهیه شد. این طرح در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شد، ارائه گردید که پس از بررسی طرح و دریافت نظرات اعضا، این طرح در جلسه دوم شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی که در اردیبهشت سال گذشته برگزار شد به تصویب رسید. بر اساس این طرح، با بودجه درخواستی 6 میلیارد تومان در مدت چهار سال دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی تدوین خواهد شد، البته باید به این نکته اشاره کرد که با احتساب تورم کنونی اجرای این طرح ممکن است با کمبود بودجه مواجه شود.

مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی اضافه کرد: بعد از تصویب طرح، با اعمال تغییراتی در ساختار اجرایی، تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی آماده اجرا شد.

سجادی با اشاره به اینکه پس از ایجاد ساختار در راستای اجرایی شدن تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان؛ آموزش دست‌اندرکاران تدوین این دانشنامه به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت، ابراز داشت: در گام اول کارگاه­ آموزشی ویژه نمایندگان اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس شهرستان­‌ها، برگزار شد، که در این کارگاه‌ ضمن تبیین اهمیت تدوین دانشنامه دفاع مقدس نسبت به شیوه‌های اجرای مأموریت توجیه شدند. در گام بعد، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه نمایندگان 60 دستگاه اجرایی و یگان‌‌های نیروهای مسلح  انجام گرفت و در ادامه جلساتی با حضور نمایندگان تشکل‌های مردمی فعال در دوران دفاع مقدس نیز برگزار شد.

وی همچنین بیان کرد: بعد از انجام اقدامات توجیهی؛ و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، از هر یک دستگاه‌های اجرایی خواسته شد تا نویسنده­ای را به اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان معرفی کنند. پس از معرفی نویسندگان، کارگاه آموزشی با حضور یکی از اساتید دانشنامه در سه نوبت برای نویسندگان و پژوهشگران برگزار شد و در ادامه نویسندگان واجد شرایط دعوت به همکاری شدند.

مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی همچنین درباره نحوه همکاری با نویسندگان و پژوهشگران دعوت شده به دانشنامه گفت: نویسندگان پس از طی دوره آموزشی، فعالیت خود را به منظور تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان در چهار گروه شهدا و اشخاص، نظامی و جغرافیایی، فرهنگی و هنری و همچنین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آغاز کردند. هم اکنون بیش از 60 نویسنده و پژوهشگر با گروه‌های چهارگانه دانشنامه در حال همکاری هستند.

سجادی با اشاره به شورای اجرایی دانشنامه؛ در توصیف کارکرد این شورا گفت: شورای اجرایی تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان برای ایجاد هماهنگی بیشتر، شکل گرفت. این شورا متشکل از مدیران چهار گروه تخصصی، مسئول دبیرخانه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان، معاون اجرایی و مسئول علمی است که بررسی و رصد اقدامات انجام گرفته از وظایف این شورا به شمار می­رود.

مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی افزود: علی‌رغم نبود ساختار اجرایی در سطح اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان، با ایجاد تعامل با چهار دستگاه اجرایی استان به نتیجه خوبی در جهت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان دست پیدا کردیم که برای نمونه، باید به اداره‌کل آموزش و پروش استان اشاره کرد. با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت توانستیم در بازه زمانی یک ماهه تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس و مدیران اجرایی این اداره‌کل که در آن دوران عهده‌دار مسئولیت‌هایی بودند را احصاء کنیم و در ادامه نیز مقرر شد کتابی با موضوع نقش آموزش و پرورش در دوران دفاع مقدس تدوین شده و احصاء مداخل این اداره‌کل و تدوین مقاله‌های علمی در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: در اجرای طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان؛ تعاملات خوبی با نیروهای مسلح و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام گرفته که این تعاملات باعث ایجاد هماهنگی­‌های بیشتر در راستای اجرای هر چه بهتر مأموریت شده است.

سجادی در ادامه به ایجاد مرکز داده­ها در اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان اشاره کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته مقر شد تمام اطلاعات مورد نظر گروه‌های تخصصی تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان در یک مرکز جمع­آوری شود تا ضمن تأمین اطلاعات مورد نیاز از طریق این مرکز، کمتر به ادارات و نهادهای مرتبط مراجعه شود.

مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی ضمن قدردانی از همکاری‌های صورت گرفته توسط نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی استان در تدوین دانشنامه دفاع مقدس، بر تداوم این همکاری‌ها تا پایان یافتن تدوین این دانشنامه تأکید کرد.

وی در پایان بیان داشت: اولین پیش شماره دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. امیدوارم این دانشنامه به عنوان کتابی مرجع مورد استفاده آیندگان و محققین و پژوهشگران دفاع مقدس قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار