کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد؛

تلاش فرانسه برای نفوذ در لبنان

سید هادی سید افقهی با اشاره به ابعاد راهبردی سفر مکرون به لبنان گفت: فرانسه دنبال نفوذ مجدد منطقه‌ای خصوصاً در زمان بازسازی لبنان است تا با کمک حزب‌الله وارد سوریه، عراق و ایران شود.
کد خبر: ۴۱۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ - 12August 2020

تلاش فرانسه برای نفوذ در لبنانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین تحولات سیاسی لبنان اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی اول که منجر به سقوط دولت عثمانی شد، انگلیس و فرانسه منطقه غرب آسیا را بین خودشان تقسیم کردند.

وی ادامه داد: سوریه و لبنان جزو قیومیت فرانسه بودند و حدود ۷۷ سال پیش استقلال خود را به دست آوردند. قانون اساسی لبنان را هم فرانسوی‌ها نوشته‌اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سفر مکرون به لبنان با اهداف متعددی صورت گرفت، عنوان کرد: یکی از مقاصد مکرون از سفر به لبنان این بود که آن نفوذ تاریخی فرانسه در لبنان را مجدداً احیا کند.

سیدافقهی تصریح کرد: متأسفانه در زمان تظاهرات‌های چند شب اخیر در لبنان، عده‌ای طوماری را مبنی بر بازگشت فرانسه به این کشور امضا کرده‌اند.

وی عنوان کرد: مکرون در سفر خود به لبنان طرحی برای اصلاحات داده و اعلام کرده است، اگر این اصلاحات در لبنان صورت نگیرد خودش اقدام می‌کند. چنین اظهارنظری دخالت آشکار در حکومت یک کشور مستقل است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: مکرون در دیدار‌ها و کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است، باید یک حکومت وفاق ملی، اصلاحات و انتخابات پارلمانی جدید در لبنان تشکیل شود و دیدار‌هایی هم با برخی شخصیت‌ها مانند رییس پارلمان و نخست وزیر لبنان داشته است.

سیدافقهی با بیان اینکه حتماً آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی هماهنگی‌هایی برای سفر مکرون به لبنان داشته‌اند، گفت: مکرون در این حضور خود، دیدار‌هایی با گروه ۱۴ مارس، المستقبل، سمیر جعجع و محمد رعد نماینده حزب‌الله داشته است.

وی با اشاره به ابعاد راهبردی سفر مکرون به لبنان، افزود: فرانسه دنبال نفوذ مجدد منطقه‌ای خصوصاً در زمان بازسازی لبنان است تا با کمک حزب‌الله وارد سوریه، عراق و ایران شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار