فرانسه نباید در امور لبنان دخالت کند/ پویش «حمایت از لبنان» باید شکل بگیرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فرانسه یا هیچ کشور دیگری حق مداخله در امور داخلی لبنان و زیر سؤال بردن مشروعیت سیاسی این کشور را ندارند.
کد خبر: ۴۱۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸ - 14August 2020

فرانسه نباید در امور لبنان دخالت کند/ پویش «حمایت از لبنان» باید شکل بگیردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگویی، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه مقامات لبنان باید به درخواست مردم برای انجام اصلاحات عمل کنند، اظهار داشت: فرانسه یا هر کشور دیگری حق ندارد در امور داخلی لبنان دخالت و حاکمیت سیاسی این کشور را تضعیف کند یا اینکه خدشه‌ای به مشروعیت و حاکمیت قانونی لبنان وارد کند.

وی با بیان اینکه دخالت مقامات خارجی در امور داخلی کشورها امری محکوم و مردود است، گفت: هر کشوری می‌تواند به لبنان برای انفجاری که در این کشور اتفاق افتاد، کمک کند، اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند، قطعاً اجماع و پویشی را برای کمک به مردم لبنان ایجاد خواهد کرد و به مردم این کشور مساعدت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه حجم خرابی‌ها و خسارات لبنان بسیار سنگین است و با توجه به بی‌خانمان شدن حدود ۳۰۰ هزار نفر و مجروح شدن حدود ۶۰۰۰ نفر از مردم لبنان، لازم است که کشورهای جهان به مردم لبنان کمک کنند.

ذوالنور تأکید کرد: ایجاد آرامش در لبنان نیاز به کمک‌های مالی دارد که هرگونه کمک بشردوستانه از ناحیه همه کشورهای دنیا اعم از ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، آلمان و عراق مطلوب است، هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و هر کشوری می‌تواند به مردم لبنان برای عبور از این مشکلات کمک کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات مکرون گفت: کشورهای جهان زمانی که به یکدیگر کمک می‌کنند، نباید برای آنان شرط و شروط بگذارند و همچنین نباید در حاکمیت کشورها مداخله‌ای داشته باشند چرا که دخالت آنان به معنای زیر سوال بردن مشروعیت سیاسی آن کشور است.

وی بیان کرد: لبنان کشوری با تنوع قومیتی است و کسانی که به دنبال کمک به این کشور هستند، باید بدانند که نباید به بهانه کمک به لبنان، به مشکلات قومیتی آنان دامن بزنند؛ درواقع نباید تنوع قومیتی لبنان را مورد سوءاستفاده قرار دهند، به نفع خود یارگیری کنند و باعث تحریک احساسات مردم این کشور شوند.

ذوالنور ادامه داد: کشورهای جهان بدانند که در چنین شرایطی نباید در لبنان شورش به راه بیندازند که این مسئله از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست. همچنین حقوق بین‌الملل هم چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد که کشورها در امور یکدیگر دخالت کنند و فارغ از این مسئله قطعاً مردم و مسئولان دولت هم اجازه دخالت را به سایر کشورها نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر فرانسوی‌ها به دنبال شکار شاه‌ماهی از این آب‌ِ گِل‌آلود هستند، بدانند که مسیر را کج می‌روند و نباید این مسیر را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همه کشورهای دنیا در این شرایط باید به لبنان کمک کنند، کمک‌های انسان‌دوستانه آنان باید بدون توقع باشد و کشورها نباید از موقعیت‌های یکدیگر سوءاستفاده کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار