چهل‌سالگی سرو/ فرماندار یزد:

برنامه کنگره 4 هزار شهید استان یزد باید در رأس امور قرار گیرد

«محمد رستگاری» گفت: امسال باید بحث کنگره 4 هزار شهید استان یزد در رأس برنامه‌های شهرستان و استان قرار بگیرد.
کد خبر: ۴۱۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ - 15August 2020

«محمد رستگاری» فرماندار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد با اشاره به اهداف ارزشمندی که به عهده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گذاشته شده‌ است، اظهار داشت: تلاش‌های این اداره در این راستا بسیار خوب و ارزشمند بوده است.

فرماندار یزد بیان کرد: برای آثار ماندگاری که اداره حفظ آثار در نظر دارد بایستی وقت کافی گذاشته شود، مخصوصاً بحث چهلمین سالگرد نباید تحت‌الشعاع کرونا و مسائل و مشکلات آن قرار بگیرد.

رستگاری عنوان کرد: امسال باید بحث کنگره 4 هزار شهید استان یزد در رأس برنامه‌های شهرستان و استان قرار بگیرد. هر هفته با توجه به عناوین نامگذاری شده باید به مناسبت‌های آن پرداخته شود، مخصوصاً با رویکرد فرهنگی که برنامه‌های بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته‌ است.

فرماندار یزد با اشاره به وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام تشریح کرد: ما وظیفه داریم وضعیت این یادمان‌ها و اعتبارات لازم برای تکمیل آنها را مورد بحث و پیگیری قرار دهیم. در جلسه‌ای که در استانداری در همین راستا تشکیل شد قرار بر این شد که همه فرمانداران از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل این یادمان‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: ساخت بخشی از یادمان‌ها باید توسط اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیگیری و دنبال شود. یادمان‌های شهدای گمنام به همت ناحیه مقاومت بسیج در حال پیگیری و رسیدگی است که خیلی از این گلزارها در مناطق روستایی است که کار مرمت و بهسازی آن در حال انجام است.

محمد رستگاری افزود: تمام مشکلات و مباحث در نشستی که با حضور سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد برگزار شد، مطرح شد و توسط متولیان مربوطه پیگیری به عمل خواهد آمد. اگر بعضی از دستگاه‌ها نیز به اعتباراتی در این زمینه نیاز دارند در شورای برنامه ریزی به آنها پرداخته می‌شود. تکلیف قانونی که به عهده ما گذاشته شده‌ است را وظیفه خود می‌دانیم که با توجه به نقشی که شهدا یزد در دفاع مقدس یزد داشته ‌اند باید ماندگار شود و برای نسل‌های آینده محفوظ بماند.

فرماندار یزد یادآور شد:  این فرصت‌ها اگر از دست برود دیگر برگشت نخواهد داشت. در یزد گروهی که به طور خاص این جریان را دنبال کند هنوز وجود ندارد و نکاتی در بعضی جلسات مطرح شده ولی به یک تیم پیگیری کننده نیاز است. افرادی به طور خاص این مباحث را باید دنبال کنند و با هماهنگی کار پیگیری شود.

وی تأکید کرد: در فرمانداری بحث گلزار شهدای گمنام حتماً به طور خاص پیگیری خواهد شد.

رستگاری با اشاره به موضوع چاپ کتاب‌ها که کار بسیار ارزشمندی است، گفت: تمام تلاش ما باید این باشد که مصاحبه‌هایی در این راستا صورت گیرد و خاطرات جمع‌آوری شود که بعد از آن کار تدوین و نشر آن امکان پذیر است. ولی اگر فرصت مصاحبه از دست برود دیگر قابل جبران نخواهد بود. در این دو سال گذشته تعداد کثیری از پدران و مادران عزیز شهدا را از دست دادیم و چقدر خاطراتشان مانده بود که مورد غفلت قرار گرفت و همین طور از رزمندگان و آزادگانی که فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه رزمندگان ما منبع ارزشمندی از خاطرات دفاع مقدس هستند، گفت: حتی خاطرات این عزیزان در سال‌های بعد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و به طور خاص باید روی آن سرمایه‌گذاری شود. در شهرستان‌های کوچک یک تیم این کار را به راحتی انجام می‌دهد ولی در شهرستان یزد باید با توجه به درجه، جایگاه اهمیت و نقشی که دارد آن طور که باید و شاید نتوانستیم آثار را به طور کامل جمع آوری کنیم و این فرصت‌ها از دست می‌رود.

این مقام مسئول هم چنین تصریح کرد: ۲۶ عنوان کتاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در این راستا کتاب‌های بسیار ارزشمندی در سطح کشور چاپ شده و مورد استقبال قرار گرفته و همچنین در یزد نباید از آن غفلت کرد.

رستگاری با اشاره به گنجینه‌های دفاع مقدس گفت: به همت بلند و هم‌افزایی خاص در سطح شهرستان نیاز داریم. یک مجموعه جامع و کامل باید شکل گیرد. موارد بسیار زیادی در منازل و ادارات جای مانده‌است که باید جمع‌آوری شود و در موزه قرار بگیرد که هنوز حرکت منسجمی در این راستا شکل نگرفته است. ادارات باید همت کنند و منابع ارزشمندی که در این جریان در اختیار دارند را به مرکز اسناد ملی و موزه بسپارند.

وی در پایان اظهار داشت: مکاتبه‌ای با ادارات در این زمینه باید صورت گیرد. بعضی از بایگانی ادارات مکان مناسبی ندارند و زمانی که اتوماسیون اداری وارد شد، کمتر به بایگانی کاغذی پرداخته شده است و امکان دارد اسناد کاملاً از بین برود. هم‌چنین برای دانشنامه دفاع مقدس یزد، آنچه توسط بایگانی فرمانداری نگهداری شده‌است، در مورد  نقش فرمانداری و سوابق و مدارکی که به جای گذاشته شده‌است، هم در بحث مقاله و هم دانشنامه همکاری لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار