چهل‌سالگی سرو/ آزاده کُردستانی:

عدم نظارت نماينده سازمان ملل سخت ترين شكنجه دوران اسارت بود

آزاده کردستانی که 27 ماه اسارت را در اردوگاه‌های عراق تحمل کرده معتقد است ثبت نشدن مشخصات اسرا و عدم نظارت نماینده سازمان ملل سخت‌ترین شکنجه دوران اسارت محسوب می‌شد.
کد خبر: ۴۱۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ - 15August 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‎پرس از کردستان، بیست و ششم مرداد، سالگرد بازگشت آزادگان، این سروقامتان سرافراز و نستوه که با تکیه بر ایمان و ارزش‌های معنوی، قله‌های بلند آزادی و آزادگی را فتح کردند و با مقاومت و پایمردی در برابر شعله‌های صبر و ایمان طعم تلخ شکست و ناکامی را به دشمنان و حقارت و سرافکندگی را بر متجاوزان این مرز و بوم چشاندند، درسی که نباید هیچگاه از یاد مستکبران جهانی و حامیان رژیم بعثی عراق به ویژه آمریکای جنایتکار برود.

«مصطفی مظفری» كه 27 ماه اسارت را در اردوگاه‌های اسرای ايرانی در رژیم بعث عراق تحمل كرد، 30 مرداد 1369 به ميهن اسلامی بازگشت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‎پرس در کردستان اظهار داشت: در سن 20 سالگی وارد جبهه های حق علیه باطل شد‌م و در عملیات رمضان به همراه 11 تن از همرزمانم به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمدیم و 27 ماه در دوران اسارت بودم که در بیست و ششم مرداد سال ۱۳۶۹ به آغوش میهن بازگشتم و بعد از آن نیز در سنگر کار و تلاش به عنوان کشاورز مشغول فعالیت شدم.

این یادگار دفاع مقدس گفت: طبق توافق نامه‌های بين المللی هويت اسرای جنگی بايد توسط سامان ملل ثبت شود اما رژيم بعث عراق از اين امر ممانعت می‌كرد و اين موضوع باعث شده بود بسياری از اسرا به نام جاويدالاثر شناخته شوند.

مظفری یادآور شد: زندگی در اين اردوگاه نيز سختی‌های خود را داشت و تراكم زياد و گرمای شديد امكان استراحت را از اسرا گرفته بود.

این آزاده کردستانی با بیان اینکه همه روزهای اسارت خاطره است، افزود: لحظه‌ای که به دست دشمن اسیر شدم به هیچ وجه فکر نمی کردم زنده بمانم، لذا اشهد خود را خواندم و خود را به دست تقدیر سپردم چرا که تمامی اسرا در زمانی که در اسارت بودند واقعا روزهای سختی را پشت سر گذاشتند به طوری که معنای واقعی این حرف را فقط یک اسیر خواهد فهمید.

وی اضافه کرد: زمان اسارت شاهد رفتارهای بسیار وحشتناک بعثی‌ها با اسرای ایرانی بودیم، آنها هر طور که می‌خواستند با ما رفتار می کردند و هرگز اجازه رفتارهایی که حق ما بود را به ما نمی‌دادند.

این آزاده کردستانی به یکی از خاطرات روزهای اسارت اشاره کرد و گفت: معمولا بچه‌های اردوگاه نیمه‌های شب بیدار می شدند و نماز شب می‌خواندند و خواندن نماز شب نیز به دور از چشم نگهبانان عراقی بود، یکی از دوستان ما که بسیار مخلص بود یک شب برای خواندن نماز شب بیدار شده بود که نگهبان عراقی متوجه شد و فردای آن روز وی را  داخل محلی از اردوگاه  بردند و تا حد مرگ شکنجه‌اش کردند.

مظفری با اشاره به اینکه روزهای اسارت روزهای سخت و طاقت فرسایی بود، خاطرنشان کرد: همه کسانی که در اسارت بودند به خاطر حفظ ارزشها و آرمان دین و انقلاب هرگز خم به ابرو نیاورده و بعد از آزادی و بازگشت به میهن عزیزمان نیز پای اهداف و آرمان‌های امام و رهبری ایستاده‌اند.

وی تاکید کرد: بيش از 840 كردستانی سال‌ها اسارت را در زندان‌های رژيم بعث عراق تحمل كردند كه 14 نفر از آنها در دوران اسارت به درجه رفيع شهادت نايل شدند و 88 نفر نيز بعد از بازگشت وفات كردند لذا 26 مرداد 69 نقطه عطفی در تاريخ دوران جنگ تحميلی بوده و بازگشت آزادگان اين اسوه‌های ايثار و مقاومت به ميهن اسلامی به غنای اين حماسه ايرانيان افزود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار