تقلای بنیامین نتانیاهو برای حفظ قدرت

علاوه بر بحران کروناویروس که هنوز هم رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده است، تل آویو با یک بحران دیگر روبرو است و سیاستمداران رژیم صهیونیستی را با مشکلی متداول مواجه کرده است و آن اصرار بنیامین نتانیاهو برای ماندن در سمت خود است.
کد خبر: ۴۱۱۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹ - 17August 2020

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاقه زیادی به حفظ سمت خود داشته و این در حالی است که به اتهام فساد در روابط با یک شرکت تبلیغاتی و برخی از معاملات گزارش نشده در دادگاه محکوم شده است. نتانیاهو ۱۴ سال است که در سمت نخست وزیری ابقا شده است. وی سابقه طولانی‌ترین حضور را در سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی داشته و مدت زمان نخست وزیری وی بیشتر از دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.
نتانیاهو سابقه دیگری نیز دارد: او اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که به اتهام فساد و حضور در سمت خود محاکمه می‌شود.
حکم وی هنوز صادر نشده است، اما وی از سال گذشته به اتهام فساد در روابط با یک شرکت تبلیغاتی و برخی از معاملات گزارش نشده در دادگاه محکوم شده است.
رژیم صهیونیستی پیشتر برخی از نخست وزیران خود را به محاکمه فرستاده بود، اما مهلت آن‌ها پایان یافت و مصونیت قانونی آن‌ها برداشته شد. اما نتانیاهو نخستین نخست وزیری است که در حین کار و تحت مصونیت محاکمه می‌شود. این همان چیزی است که او را به یک رکورد شکن تبدیل می‌کند.
اما به نظر می‌رسد که وی قصد ندارد صندلی نخست وزیری را ترک کند، چیزی که او را به یک چالش بزرگ در ضرب و شتم سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل می‌کند.
اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو
طی چند هفته گذشته، اعتراضات بزرگی علیه نتانیاهو درست در خارج از محل اقامت وی در تل آویو ترتیب داده شد. آخرین شنبه بود که هزاران نفر در خارج از محل اقامت وی تجمع کردند تا او را به کناره گیری دعوت کنند، زیرا او را به خاطر بد اداره کردن بحران کرونا و فساد مقصر دانستند.
این تظاهرات محدود به مناطق فلسطین اشغالی نبود. بلکه، این تظاهرات همچنین در برخی از شهر‌های غربی از جمله نیویورک، سان فرانسیسکو، واشنگتن، لندن و برلین سازماندهی شده بودند که همه آن‌ها یک خواسته را فریاد می‌زدنند: کناره گیری کردن نتانیاهو.
در حالی که مردم در این اعتراضات خواهان استعفای نتانیاهو هستتند، نتانیاهو می‌خواهد در منصب خود باقی بماند.
نتانیاهو رقیب را فریب می‌دهد
در حال حاضر، کابینه رژیم صهیونیستی توسط احزاب سیاسی برجسته لیکود به رهبری نتانیاهو و آبی و سفید به رهبری بنی گانتز بخش بندی شده است.
این دو رهبر در انتخابات پارلمانی مارس با یکدیگر به رقابت پرداختند، اما از آنجا که هیچکدام نتوانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند، پس از ماه‌ها بن بست، آن‌ها موافقت کردند که یک دولت واحد چررخشی تشکیل دهند تا از انتخابات چهارم عمومی در کمتر از یک سال جلوگیری شود. براساس این توافق، نتانیاهو یک سال زمام امور را به دست می‌گیرد تا سال دوم جایگزین گانتز شود. در سال‌های سوم و چهارم نیز تا زمان برگزاری انتخابات در زمان مقرر هیچ گونه تغییری انجام نخواهد شد.
اما نتانیاهو اکنون می‌خواهد ظالمانه عمل کند و پیمان خود را با گانتز نقض کند، زیرا او تمایل زیادی برای حفظ قدرت نشان می‌دهد. این از مواضع و پیشنهادات وی به گانتز مشخص است. نتانیاهو به گانتز پیشنهاد داد که برای کاندیداتوری کاندید شود و پیشنهاد خود را برای سمت نخست وزیری پس بگیرد.
اما این برای گانتز مناسب به نظر نمی‌رسد. از آنجا که ریاست جمهوری در سیاست رژیم صهیونیستی تا حد زیادی تشریفاتی است و رئیس جمهور اختیارات اجرایی ندارد، گانتز متخاصم مخالفت خود را ابراز کرد و رقیب خود را به پیمان شکنی متهم کرد.
در حالی که دو رهبر برجسته سیاست رژیم صهیونیستی صحنه سیاسی رژیم را به بن بست تازه سوق می‌دهند، نتانیاهو از تحویل بودجه سال آینده به پارلمان، که رسماً به نام کنست نامیده می‌شود، خودداری می‌کند تا فشار را برای انحلال پارلمان و در نتیجه راه را برای انتخابات عمومی عادی هموار کند. از این طریق او امیدوار است که کابینه جدیدی را به طور مستقل و یا حداقل با احزاب ضعیف و حاشیه‌ای تشکیل دهد که در کابینه مشترک از او درخواست‌های زیادی نکنند.
به احتمال بسیار زیاد، نتانیاهو احتمال می‌دهد که در صورت تصویب بودجه که می‌تواند به عنوان ابزاری برای انحلال کنست مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند انتخابات فوری برگزار کند تا گانتز را از رقابت خارج کند، قدرت خود را تثبیت کرده و سیاست ظالمانه خود را ادامه دهد.
چرا نتانیاهو به دنبال ماندن در قدرت است؟
علاوه بر شیرینی قدرت، علاقه شدید نتانیاهو به نگه داشتن پست نخست وزیری، از نگرانی‌های وی بابت محکومیت دادگاه و پایان زندگی سیاسی وی ناشی می‌شود.
نتانیاهو نگران این است که اگر قدرت را به عنوان نخست وزیر از دست بدهد، بزودی در دادگاه محکوم به داشتن اسناد کافی برای محکومیت وی محکوم شود و راهی نخواهد داشت جز اینکه پایان زندگی سیاسی خود را بپذیرد. این محرک اصلی تلاش وی برای حفظ منصب خود است.
فضای سیاسی رژیم صهیونیستی در دورنما
اگر نتانیاهو به خواست‌های خود برای حفظ موضع فعلی خود ادامه دهد، رژیم صهیونیستی باید در کمتر از دو سال به چهارمین دوره انتخابات برود و تل آویو را به مسیری پر پیچ و خم و بدون پایان بفرستد.
از آنجا که سه انتخابات گذشته نتوانستند یک برنده آشکار را تعیین کنند، در شرایط فعلی بسیار بعید است که یک حزب، پیروزی را تضمین کند. این بدان معناست که آن‌ها باید یک بار دیگر به دولت ائتلافی متوسل شوند.
مسئله دیگر این است که اگر نتانیاهو اکنون ائتلاف را با رقیب فعلی خاتمه دهد، تشکیل کابینه جدید پس از انتخابات بعدی عملاً غیرممکن خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد که اگر اکنون خیانت‌های وی را ببینند، سایر احزاب با نتانیاهو هم پیمان شوند.
در چنین شرایطی، سیاست رژیم صیونیستی در بی احتیاطی بیشتر استوار خواهد شد و این به معنای تضعیف بیشتر تل آویو است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار