شتابزدگی سیاسی و رسانه‌ای عربستان درباره حکم دادگاه حریری

مواضع سیاسی و رسانه‌ای عربستان سعودی حاکی از نوعی شتابزدگی و سرخوردگی نسبت به حکم دادگاه حریری بود که قرار بود به عنوان کلید واژه بروز فتنه داخلی در لبنان مورد بهره برداری قرار گیرد.
کد خبر: ۴۱۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹ - 19August 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، عربستان سعودی در واکنش به روز اعلام حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری در لاهه با در پیش گرفتن سیاستی شتابزده سعی در بهره برداری سیاسی از این حکم را داشت، به همین علت بود که با وجود اینکه حکم دادگاه مبنی بر برائت حزب‌الله از انجام این ترور قرائت شد، اما عربستان همچنان بر محاکمه حزب الله در این زمینه اصرار دارد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در حالی که به نظر می‌رسد حکم دادگاه حریری را مطالعه نکرده یا چیزی از آن متوجه نشده است، با صدور بیانیه‌ای این حکم را نشان‌دهنده بروز حقیقت و آغاز راهی برای تحقق عدالت در تعقیب عناصر مرتبط با ترور حریری و مجازات آن‌ها توصیف کرد!

این بیانیه خواستار به زعم خود تحقق عدالت و مجازات حزب‌الله لبنان و عناصر تروریست! شده و ادعا کرد از لبنان و منطقه و جهان در برابر به زعم خود اقدامات تروریستی این حزب که ابزار دست ایران است و در اقدامات تخریبی و تروریستی در کشور‌های متعدد دست دارد، حمایت می‌کند.

شبکه خبری العربیه عربستان نیز با وجود صدور حکم دادگاه حریری همچنان سعی دارد حزب‌الله را متهم اساسی این پرونده معرفی کند. این شبکه خبری در گزارشی که با تصاویر سه بعدی طراحی شده بود، سناریوی مورد نظر خود در خصوص انفجار صورت گرفته در روز ۱۴ فوریه را به خورد مخاطب داد.

شبکه اماراتی اسکای نیوز نیز در تحریف حکم دادگاه حریری نوشته است که این دادگاه معتقد است که سوریه و حزب الله منافعی در رها شدن از دست حریری داشته‌اند، اما دلایل کافی برای اثبات این جرم وجود نداشته است. این شبکه خبری که به نظر می‌رسد از صدور این حکم خشمگین است، تاکید کرده که حکم دادگاه پیامد‌هایی بر لبنان و اعتبار دادگاه‌های بین‌المللی خواهد داشت که سال‌های متوالی با هزینه‌های بسیار بالا به کار خود ادامه می‌دهند. این انتظار وجود داشت که دادگاه بتواند دلایل جدیدی را رو و عدالت را محقق کند، اما این اتفاق نیفتاد. بسیاری اعتقاد دارند که عدالت در این دادگاه محقق نشده و لبنان الان در شرایطی بسیار خطرناک قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی المر گزارش خود در خصوص دادگاه حریری در سایت الکترونیکی خود را با این عنوان منتشر کرد: دادگاه حریری باعث ناامیدی بسیاری از مردم شد، آیا حریری خودکشی کرده است؟ این سایت البته ساعتی بعد عنوان خود را تغییر داده و نوشت: واکنش لبنانی‌ها به حکم دادگاه حریری چگونه بود.» پوشش خبری شبانگاهی این شبکه تلویزیونی نیز به گونه‌ای طراحی شده بود که این جنایت را کاملا سیاسی نشان داده و سوریه را برنده این انفجار توصیف کند. آن‌ها همچنین روی این نکته تمرکز کرده بودند که عیاش که به عنوان تنها فردی است که در این دادگاه متهم شده وابسته به حزب الله است و مشخص کردن سایر عوامل اجرایی و برنامه ریزی کنندگان این ترور خارج از صلاحیت دادگاه بوده است. شبکه ال بی سی لبنان نیز همین خط را دنبال کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها