فرانسه خواستار میانجیگری اتحادیه اروپا برای حل بحران بلاروس شد

رئیس‌جمهور فرانسه پنجشنبه پیشنهاد کرد روسیه و اتحادیه اروپا می‌توانند به حل بحران سیاسی در بلاروس کمک کنند.
کد خبر: ۴۱۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ - 20August 2020

فرانسه خواستار میانجیگری اتحادیه اروپا برای حل بحران بلاروس شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه گفت اتحادیه اروپا می‌تواند برای پایان دادن به بحران سیاسی در بلاروس میانجی‌گری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده که روز گذشته چهارشنبه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو از تلاش غربی‌ها برای نفع بردن از مشکلات داخلی بلاروس نگران است.

لاوروف همچنین از مردم بلاروس خواست که امور داخلی را خود سازماندهی کنند و اینکه مجبور نباشند در این خصوص از روسیه یا اتحادیه اروپا پیروی کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفته بود، اعضای اتحادیه اروپا علاقه‌ای به رعایت حقوق بشر یا دموکراسی در بلاروس ندارد، بلکه تمایل دارند مینسک را به حوزه اختیارات خود بکشاند.

این در حالی است که منابع مطلع بعد از ظهر روز چهارشنبه خبر دادند رئیس جمهور لیتوانی در پی شرکت در نشست اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه با تحریم دولت بلاروس موافقت کرده است. بهانه اتحادیه اروپا در تحریم بلاروس ادعای تقلب در انتخابات سراسری در این کشور بود.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که به انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس منتهی شد، اعتراضات گسترده‌ای در شهر‌های مختلف این کشور به راه افتاد. لوکاشنکو برای ششمین بار با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در این انتخابات پیروز شد.

نتیجه این انتخابات و متعاقباً ناآرامی‌ها و اعتراضات بعد از آن، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته و برخی از کشور‌ها نتیجه این انتخابات را قبول نکرده‌اند.

آمریکا از جمله کشورهایی بوده که مدعی تخلف در انتخابات بلاروس شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در سخنانی مدعی شد که اوضاع در بلاروس وحشتناک بوده و آمریکا از نزدیک اوضاع در بلاروس را زیر نظر دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها